کد خبر : 1985528 | 17 آذر 1402 ساعت 19:55 | 212.3K بازدید | 184 دیدگاه

وی ای آر نیامد، آن را دوباره اختراع کردیم

مدال افتخار را برای افشاریان کنار بگذارید!

اتفاقات رخ داده در آبادان منجر به یک اختراع جدید شد. یک وی ای آر ساده اما کارآ. بدون نیاز به تکنولوژی خاص یا مجوز شرکت‌های معتمد فیفا.

 مدال افتخار را برای افشاریان کنار بگذارید!

به گزارش "ورزش سه"، همه چیز به اتفاقاتی که پس از دقیقه 54 رخ داد، برمیگردد. یوسف وکیا قصد داشت با یک پاس رو به عقب، توپ را به پیام پارسا برساند ولی یونس اکبرپور از اشتباه مدافع آبادانی استفاده کرد و توپ را صاحب شد که پس از عبور از سنگربان میزبان، با پرشی بلند روی زمین افتاد.

1964033

1964034

حسین زمانی که قضاوت بازی را برعهده داشت، یک خطای پنالتی را به سود آلومینیوم اعلام کرد. در همان لحظات اولیه، آبادانی‌ها به شدت نسبت به تصمیم داور مسابقه معترض بودند. پارسا گلر نفت با اشاره به نیمکت تاکید داشت که برخوردی بین او و اکبرپور رخ نداده و همین آغاز اعتراضی شدید از سمت نفتی‌ها بود که 2-1 بازی را از حریف عقب بودند. البته تصاویر تلویزیونی نیز نشان می‌داد برخوردی بین دو بازیکن رخ نداده اما حتی مشورت با کمک داور نیز نظر زمانی را تغییر نداد…

ولی در شرایطی که پس از گذشت چهار دقیقه همه چیز مهیای آغاز دوباره بازی و زدن ضربه پنالتی توسط فخرالدینی بود، بازی دوباره متوقف شد.

1964032

ظاهرا خداداد افشاریان که به عنوان ناظر داوری در استادیوم حضور داشت، صحنه برخورد را از تلویزیون مشاهده می‌کند و با اطمینان از اشتباه در تصمیم داور مسابقه، به نحوی به ناظر بازی داوود رفعتی می‌رساند که تصمیم داور اشتباه بوده است. در این لحظات دوربین مدام روی افشاریان و مانیتور مقابل او بود و مشخص نیست او چگونه این موضوع را به رفعتی اطلاع داده است.

1964036

1964038

در این حد فاصل، هرج و مرج و جنجال بالا گرفته و تماشاگران نفتی هم وارد زمین شدند و درگیری‌هایی نیز بین نیمکت دو تیم رخ داد تا سر انجام اصرار رفعتی و نشان دادن تصاویر برخلاف قوانین جلوی پنالتی را گرفت. (13 دقیقه وقفه).

1964039

از دیگر نکات عجیب این مسابقه، حضور عباس راکی به عنوان یکی از داوران پرحاشیه فوتبال کشور در کنار خداداد افشاریان بود. در حالیکه دو روز پیش مهدی رجب زاده، سرمربی فجرسپاسی، در تندترین مصاحبه تندش علیه این داور نکات مهمی را مطرح کرده بود که باعث محرومیت موقتش شد. رجب‌زاده همچنین گفته بود افشاریان بعد از قضاوت سوال برانگیز راکی 4 بار با او تماس گرفته و وی آن تماس‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است.

در شرایطی که جنجال‌ها و اشتباهات داوری در بازی‌های آلومینیوم نیز به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و این تیم در هفته‌های اخیر به یکی از سردمداران معترضان به داوری تبدیل شده بود، در روزی که آنها قرار بود از اشتباه داوری سودی ببرند، این اتفاق رخ نداد و با روشی بدیع که مخصوص فوتبال بی دروپیکر ماست داور متوجه اشتباه خود شد.

1964035

جالب است بدانید اولین قرارداد وی ای آر برای انتقال این فناوری به ایران با نماینده شرکت بلژیکی کمی قبل از کناره‌گیری مهدی تاج در دوره پیشین ریاستش امضا شد و این انتظار تا امروز به طول انجامیده و در شرایطی که داوران بسیار پراشتباه‌تر از گذشته به قضاوت مشغولند چنین شعبده‌هایی از آستین داوری ایران بیرون می‌آید.

با گذشت زمان بسیار، مشخص است که فدراسیون و کمیته داوران توانایی تجهیز استادیوم‌های کشور به فناوری VAR را ندارد و حال شاید قرار است به مانند دیدار جنجالی آبادان، شخصی از مسئولین کمیته داوران با حضور در جایگاه ویژه و از طریق بررسی صحنه‌های داوری به وسیله تلویزیون، به صورت غیر ویژوال تصمیمات قاضی میدان را تغییر دهد! (نمونه این اتقاق در سال‌های گذشته اقلا سه چهار بار رخ داده است).

1964037
1964040

البته اگر کمیته داوران قصد دارد اینگونه مانع از بروز خطا شود، بهتر است این کار غیرقانونی به دور از چشم بقیه و به وسیله داور چهارم به گوش قاضی میدان برسد تا اینکه از طریق تماس تلفنی، تصمیمات اشتباه داوری را تصحیح کرد. (شاید البته هدست هم مشمول تحریم است و تنها راه باقی مانده همین است که امروز در آبادان به نمایش گذاشته شد.)

بولت زیر مجموعهرئیس فدراسیون فوتبال ایران و رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران، رونوشت اصلی این متن خطاب به شماست.

دیدگاه‌ها