کد خبر : 1985553 | 17 آذر 1402 ساعت 22:06 | 40.8K بازدید | 57 دیدگاه

متن کامل مصاحبه ابولا با سرمربی سپاهان

مورایس مقصد بعدی خود را تعیین کرد: رئال‌مادرید پرتغال!

ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان اصفهان، در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه ابولا اعتراف کرد که در حال حاضر آماده است تا مربیگری بنفیکا را قبول کند.

مورایس مقصد بعدی خود را تعیین کرد: رئال‌مادرید پرتغال!

به گزارش "ورزش سه"، ژوزه مورایس پس از دو دهه کار حرفه‌ای در 14 کشور و 18 تیم به عنوان مربی، از جمله به عنوان یکی از اعضای سابق کادرفنی ژوزه مورینیو، می‌خواهد به پرتغال بازگردد و رویایی دارد: "قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با یک تیم پرتغالی به خصوص بنفیکا: "من از معدود افرادی هستم که شرایط دستیابی به آن را دارم."

او تقریباً دو دهه پیش پرتغال را ترک کرد تا پروژه‌هایی را به عنوان مربی در انگلیس، آلمان، یونان، اوکراین، سوئد، تونس و کره جنوبی بپذیرد. و همچنین در اردن، عربستان و ایران، جایی که او در حال حاضر دومین فصلش را روی نیمکت هدایت سپاهان سپری می‌کند. تیم او با یک بازی کمتر، 5 امتیاز از استقلال صدرنشین عقب‌تر است و به تازگی موفق شده تیمش را به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا برساند. طی این سفر طولانی، او بخشی از کادرفنی ژوزه مورینیو در اینتر، رئال مادرید و چلسی بود. مورایس در 58 سالگی احساس می‌کند که زمان بازگشت به خانه فرا رسیده و رویای بزرگی دارد.

- در چه مقطعی تمایل دارید به پرتغال بازگردید؟

همیشه یک لحظه وجود دارد که خاک (وطن) شما را صدا می‌کنند، نه؟ همان صدایی که ریشه‌های‌مان به گوش ما می‌رسانند. در این لحظه احساس من این است که دوست دارم برگردم. این تصمیم من است و دوست دارم در صورت امکان برگردم و اساساً برای تیم‌های پرتغالی که شرایط رسیدن به یک چیز مهم را دارند، کاری انجام دهم.

- می‌توانید بگویید که کدام باشگاه‌ها را زیر نظر دارید؟

از کنار باشگاه‌های بزرگ گذشتم، لحظات بزرگی را پشت سر گذاشتم. به عنوان دستیار در مسابقات مهمی مانند لیگ قهرمانان، لیگ برتر و جام حذفی قهرمان شدم. در تمام این سال‌ها، با تجربیاتی که به دست آورده‌ام، فکر می‌کنم در زمان مناسب می‌توانم شرایطی را برای دستیابی به این نوع اهداف فراهم کنم. در سن خوبی هستم، زیرا این سنی است که ثبات بخشی از وجود درونی من است، جایی که دانش و خردی وجود دارد که در واقع می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا چیزهای جدید را تجربه کنند.

1964077

- آیا در پرتغال می‌توانند پیشنهادات مالی‌ای که خارج از کشور داشتید به شما پیشنهاد بدهند؟

انواع مختلفی از پروژه‌ها وجود دارد. تیم‌هایی هستند که امکان دارد آن‌جا با زمان لازم کار کنید. همچنین تیم‌هایی هم هستند که خواستار نتایج فوری هستند، همانطور که در مورد باشگاه‌های بزرگ پرتغالی چنین خواهد بود. و مربیان باید برای این آماده باشند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به انتظارات پاسخ دهند. ما در مورد باشگاه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم که برای پیروزی ساخته شده‌اند. معتقدم که عظمت یک باشگاه در توان مالی نیست. عظمت در جاه طلبی برای رسیدن به چیزهایی است که تا به حال به آن نرسیدید. و این در واقع دستمزد اصلی است. من نگران مسائل مالی نیستم، بالاخره به دست می‌آید.

- یعنی مهم نیست چه حقوقی به شما بدهند؟

من می‌گویم امروز یک ثبات اقتصادی و مالی دارم که چند سال پیش نداشتم. و امروز نیز شرایط و ویژگی‌هایی دارم که به من اجازه می‌دهد پاسخی به بزرگترین جاه طلبی‌ها و انتظارات باشگاه‌های بزرگ بدهم.

- با تمام کارهایی که در حرفه خود انجام داده‌اید و عناوینی که به دست آورده‌اید، دوست دارید چه دستاورد دیگری داشته باشید؟

هدف بزرگ من قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی یک باشگاه پرتغالی است. وقتی این فرصت را داشته باشم، احساس می‌کنم که شرایط انجام آن را دارم و می‌توانم آن را تجربه کنم.

- از آنجایی که بین سال‌های 1991 تا 2001 مربی تیم‌های جوانان بنفیکا بودید، امکان دارد به این تیم بروید؟

من یک مزیت دارم: من بنفیکا را تقریباً مثل کف دستم می‌شناسم، فرهنگ بنفیکا را می‌شناسم زیرا 10 سال مربی جوانان بودم و خوب می‌دانم که بهره مندی از تمرینات تیم جوانان به چه معناست. می‌دانم هدف اصلی باشگاه چیست و چه ارزش‌هایی دارد و جاه طلبی باشگاه در مورد قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا چیست. من این جاه‌طلبی را دارم.

1964079

- شما چه فاکتور برتری نسبت به سایر گزینه‌های مربیگری بنفیکا دارید؟

تجربه من در کنار باشگاه‌های بزرگ، برخی از بزرگترین‌ها، مانند رئال مادرید به دست آمده است. اساساً این پختگی، این ظرفیت و این دانشی است که مطمئنم امروز دارم و می‌تواند تفاوتی ایجاد کند. شک ندارم که توانایی مربیگری بنفیکا را دارم. من این را می‌دانم که شما برای مربیگری فقط به تاکتیک نیاز ندارید و همین خوب جواب می‌دهد.
مسئله یک فرصت است؛ در مورد من و بنفیکا هم دقیقا همینطور است.

- چه چیزی شما را این اندازه به بنفیکا جذب می‌کند؟ چه چیزی اکنون نسبت به زمانی که در باشگاه حضور داشتید، فرق کرده است؟
تفاوت زیادی وجود دارد. اولاً، امروز رئیسی داریم که برای اهداف باشگاه کار می‌کند، که یک الماس در این ترکیب است، قهرمان باشگاه بوده و اسطوره پرتغال و جهان است. اکنون آکادمی باشگاه همانند باشگاه‌های بزرگ جهان فعالیت می‌کند. بنابراین طبیعی است برای انتخاب ترکیب بنفیکا گزینه‌های زیادی وجود داشته باشد. اکنون استعدادها راحت‌تر از چند سال پیش ترنسفر می‌شوند. اگر روی کاستا امروز در آکادمی بنفیکا حضور داشت، من معتقدم که او حتی در تیم اصلی بنفیکا بازی نمی‌کرد و حتی خیلی زودتر می‌رفت...

- مسائل مالی خیلی اثرگذار است، اینطور نیست؟

بله، مسائل مالی اما عظمت واقعی باشگاه‌ها فقط به توانایی مالی آن‌ها نیست. بنفیکا باشگاهی به بزرگی رئال مادرید است که البته ظرفیت مالی رئال متفاوت است. معتقدم که بنفیکا امروز شرایطی برای دستیابی به رشد پایدار دارد که چند سال پیش نداشت: شرایط ورزشگاه، بازاریابی، حرفه‌ای شدن باشگاه و همچنین بخش‌های مختلف وجود دارد. بنفیکای امروز متفاوت است و نمی‌تواند فقط به قهرمانی در لیگ پرتغال فکر کند، باید در مسابقات اروپایی قهرمان شود، باید به فینال‌ها برسد و باید هدف قهرمانی در این تورنمنت‌ها را داشته باشد.

- خیلی به عظمت بنفیکا اشاره می‌کنید. اینکه برناردو سیلوا هم علاقه دارد دوباره به باشگاه برگردد به همین موضوع ارتباط دارد؟

این دقیقا همان عظمتی است که من از آن صحبت می‌کنم. برناردو می‌خواهد بازگردد، روبن دیاس، ژوائو فلیکس، ژوائو کانسلو، گونچالو راموس هم اینطور هستند. دقیقا آنخل دی‌ماریا هم این را می‌خواست. این ثابت می‌کند که عظمت فقط جنبه مالی نیست. بنفیکا یکی از آن باشگاه‌های بزرگی است که این عظمت را دارد. همانطور که گفتم موافقم که ممکن است توانایی مالی یکسانی نداشته باشد اما این عظمت را دارد. در رئال مادرید و چلسی کار کردم و همینطور اینتر، این را می‌گویم: بنفیکا یک باشگاه بزرگ است، بسیار بزرگ و به همین دلیل این بازیکنان دوباره به باشگاه برمی‌گردند.

- تو با رونالدو در رئال مادرید کار کردی و همین طور در عربستان سعودی با الشباب و الهلال، جایی که قهرمان شدی. این لیگ جدید عربستان به نظرت چطور پدیده‌ای است؟

خب من در لیگ عربستان آدم‌هایی را می‌شناسم، آدم‌هایی صاحب نفوذ، باشگاه‌های مهم مانند الهلال که با آن قهرمان شدن. ژرژ ژسوس، مربی بنفیکا که با این تیم قهرمان شد، در دوره اول حضورش در الهلال موفق نبود اما در این دوره دارد خوب کار می‌کند و او تیم فوق‌العاده‌ای دارد زیرا در حال حاضر عربستان به شکلی هزینه می‌کند که بازیکنان بین المللی زیادی را جذب کرده است، مانند رونالدو. این به خاطر این نیست که او یکی از بهترین‌ها بود، بلکه او هنوز یکی از بهترین‌های دنیاست. او پنج بار برنده توپ طلا شده و سفیر فوتبال عربستان است.

1964078

- چه تغییراتی در فوتبال عربستان ایجاد شده است؟

خیلی چیزها تغییر کرده است. (سپاهان در لیگ قهرمانان مقابل الاتحاد قرار گرفت و علی‌رغم شکست، تیم ژوزه مورایس به دور دوم صعود کرد) می‌توانید ببینید که چقدر در سازماندهی تغییر کرده‌اند، در شکلی که مقابل حریفان قرار می‌گیرند و شکلی که می‌خواهند توجه همه دنیا را جلب کنند. تغییر زیادی ایجاد شده و کریستیانو سفیر این تغییر است. برای بزرگ فوتبال دنیا طبیعی است که بخواهد بزرگترین بازیکنان دنیا را داشته باشد. این باعث تغییر در فوتبال عربستان سعودی شده به طوری که رقابت‌های آن در تلویزیون‌های سراسر دنیا پخش می‌شود.

- علاوه بر کار با رونالدو در رئال مادرید، تو همچنین عضو کادر فنی ژوزه مورینیو بودی. کار با این دو چه تاثیری در دوران حرفه‌ای‌ات داشت؟

این به معنی کار با ذهن‌های بزرگ است، با بهترین‌های دنیا که جزو بهترین‌های تاریخ فوتبال هستند. کریستیانو شخصیت جاه‌طلبی دارد و برای بهتر شدن سخت کار می‌کند. او هر روز تلاش می‌کند تا بهترین باشد. مورینیو هم یک مربی فوق العاده است که به خاطر دستاوردهایی که داشته و کارهایی که انجام می‌دهد که ابدی هستند، در سراسر جهان شناخته شده است. در عمق وجودم احساس می‌کنم که باید خیلی خوش شانس باشید که بتوانید سال‌های زیادی در کنار دو نفر از بزرگان فوتبال کار کنید و از موهبت زندگی هرروزه کنار آنها برخوردار شوید.

دیدگاه‌ها