کد خبر : 1987145 | 24 آذر 1402 ساعت 13:55 | 59.9K بازدید | 111 دیدگاه

تاریخ بعد از 29 سال تکرار شد

از عابدزاده تا بیرانوند، جهتش هم بری قبوله!

زدن پنالتی در آن لحظات حساس و نفس‌گیر با آن ظرافت به علیرضا بیرانوند از عهده هر کسی بر نمی‌آمد، کاری که برای آبی‌ها برابر بهترین گلرهای تاریخ پرسپولیس شدنی است.

از عابدزاده تا بیرانوند، جهتش هم بری قبوله!

به گزارش "ورزش سه "، اینکه علیرضا بیرانوند یکی از بهترین پنالتی‌گیرهای ایران و حتی آسیا می‌باشد بر هیچ‌کس پوشیده نیست، دروازه‌بانی که در جام جهانی پنالتی رونالدو را می‌گیرد و در تقابل‌های قبلی استقلال و پرسپولیس در جریان بازی روبه‌روی ضربات علی کریمی و فرشید اسماعیلی می‌ایستد، شرایط را برای زدن ضربه پنالتی برای زننده ضربه سخت می‌کند، ولی یامگا روز گذشته نشان داد تبحر او در پنالتی زدن خاص و غیر قابل انکار است، مهاجم، مدافع، وینگر، دفاع جلو زن و هافبک فرانسوی استقلال در روز گذشته و بعد از لحظات نفس‌گیر تصمیم بنیادی‌فر در مورد پنالتی ، خیلی خونسرد در کنار زمین و نیمکت ایستاده بود و داشت خوشحالی سرمربی تیم را می‌دید، سرمربی که به زننده پنالتی ایمان داشت و می‌دانست بازی را در دقایق آخر به تساوی خواهد کشید و خوشحالی تساوی را زودتر از زمان آن شروع کرده بود، هر چند در درون دروازه تیم رقیب بیرانوندی است که در برابر هر ضربه زن پنالتی کم نمی‌آورد.

یامگا پشت توپ ایستاد، به حرکات دست بیرانوند قبل از ضربه که سمت چپ خودش را سه بار نشان داد، توجهی نکرد و مثل همیشه و در مسیر حرکت و سربالا، مکثی کوتاه کرد و ضربه را به سمت چپ بیرانوند زد تا نبرد بزرگ باشگاهی ایران در دقیقه 97 به تساوی کشانده شود.

این اتفاق کپی برابر اصل دربی دی‌ماه سال 1373 بود، جایی که پرسپولیس در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ ایران با دو گل بهزاد داداش‌زاده و فرشاد پیوس که دومی از روی نقطه پنالتی زده شده بود از استقلال پیش افتاده بود و احمد ابهران خطا روی ورمزیار را در دقیقه 80 بازی پنالتی به سود استقلال اعلام کرد.

1967006
ورمزیار لحظاتی بعد از گل به عابدزاده

تصاویر منتشر شده در آن روز نشان می‌دهد ، ادموند اختر مهاجم استقلال که در کورس آقای گلی بود ، توپ را به دست می‌گیرد و به منطقه پنالتی می‌رود، عابدزاده به سمت او می‌آید و اختر به طرف ورمزیار که بیرون هجده قدم ایستاده است برمی‌گردد. داستان قصه را از این‌جا دوباره مرور کنیم، ورمزیار که پنالتی زن اول استقلال در آن روزها بود در محفل خصوصی می‌گوید:

ادموند آمد پیش من و گفت نمی‌زنم ، خودت بزن ، من که پنالتی زن اول استقلال بودم ، پنالتی داده بودم اختر بزند تا در کورس آقای گلی بماند، در آن لحظات عابدزاده به اختر گفته بود برو بگو بزرگترت بیاد و اختر 23 ساله که جوان بود با توجه به سبقه عابدزاده در پنالتی گیری از زدن آن منصرف می‌شود و توپ را به سازنده پنالتی می‌سپارد و پیغام عابدزاده را  به صادق می‌رساند.

ورمزیار در حالی که استقلال با دو گل از پرسپولیس عقب افتاده بود و فشار این تیم بعد از اخراج شاهرودی منتج به گل نشده بود، توپ را از دست اختر می‌گیرد و به طرف نقطه پنالتی می‌رود که هنوز عابدزاده در آن حوالی منتظر پنالتی زن استقلال است. این بار ورمزیار دست پیش را می‌گیرد و به عابدزاده می‌گوید «جهتش هم بری قبوله»

این جمله ورمزیار به عابدزاده‌ای زده می‌شود که استاد گرفتن پنالتی بود، سوت ابهران و بغل پای فنی و آرام ورمزیار به سمت چپ عابدزاده در حالی‌که احمدرضا به سمت راست شیرجه رفته بود، گل اول استقلال و پر از روحیه را برای این تیم به ارمغان می‌آورد. ادموند اختر در آن روز چند دقیقه بعد روی ریباند از ضربه کرنر زرینچه و سر اکبریان گل تساوی را برای استقلال به ثمر می‌رساند تا نبردی که تا دقیقه 82 با دو گل به سود پرسپولیس بود با نتیجه دو بر دو مساوی شود.

1967007

پنالتی دیروز یامگا خیلی شبیه به پنالتی 29 سال قبل داشت، هواداران هر دو تیم به زننده پنالتی و دروازه‌بان ایمان داشتند و در هر دو بار این زنندگان پنالتی بودند که بازی پنالتی‌ها را جدا از جریان بازی به نفع خود به پایان رساندند.

محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها