کد خبر : 1987197 | 24 آذر 1402 ساعت 18:43 | 6.5K بازدید | 9 دیدگاه

ورزش‌هاى توپى زنان ايران از آسيا فراتر رفتند

امروز شير دختران هندبال، ديروز شير زنان بسكتبال

اولين برد تيم ملى هندبال بانوان در مسابقات جهانى بار ديگر توانايى ورزش زنان در رشته‌هاى توپى را نشان داد.

امروز شير دختران هندبال، ديروز شير زنان بسكتبال

به گزارش "ورزش سه"، هر چند برخى رسانه‌ها به اشتباه پيروزى قابل ستايش تيم ملى هندبال زنان ايران در قهرمانى جهان مقابل گرينلند را اولين برد تاريخى زنان ورزش‌هاى توپى كشورمان در رقابت‌هاى جهانى محسوب كردند اما برد پنج سال قبل شير زنان بسكتبال در جام جهانى سه به سه و امروز هندبالى‌ها را بايد فريادى توصيف كرد براى توجه بيشتر و سرمايه گذارى بهتر وزارت ورزش، كميته ملى المپيك و فدراسيون‌هاى ورزشى بر روى ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان ايران.

پيروزى غرورانگيز ٢٨ بر ٢٣ تيم ملى هندبال زنان ايران در ديدار آخر مقابل گرينلند در بيست و ششمين دوره رقابت‌هاى قهرمانى هندبال زنان جهان، بى‌شك ستودنى است. در واقع اهميتى هم ندارد چند بازى را باخته‌ايم، مدالى كسب نكرديم و يا اين پيروزى دردى براى صعود از گروه مقدماتى دوا كرده يا نه.
موضوع مهمى كه اهميت دارد اين است كه زنان ورزشكار رشته‌هاى تيمى و توپى اين سرزمين مى‌توانند تاريخ را تغيير داده و از نو بنويسند.

اولين برد تاريخى ورزش زنان ايران در رقابت‌هاى جهانى رشته‌هاى تيمى و توپى، متعلق به تيم بسكتبال سه نفره كشورمان با مديريت گلاره كاكاوندپور كاپيتان سابق كرمانشاهى تيم ملى و سرمربيگرى "نيكا بيك ليك لى" ستاره‌ى بسكتبال شهر گرگان بوده كه در روز ٢١ خرداد سال ١٣٩٧ رقم خورده است.

1967118
شادى عبدالوند و تنها مدال تاريخى ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان ايران در جهان كه سال ٢٠١٩ در مهارت‌هاى انفرادى جام جهانى بسكتبال سه به سه با ميزبانى هلند بر گردن آويخت

تيم ملى بسكتبال سه نفره زنان ايران پنج سال و شش ماه قبل در رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠١٨ به ميزبانى شهر مانيل فليپين، موفق شد با نتيجه‌ى ٢٢ بر ١٢ آندورا تيم دوم رنكينگ جهانى آن سال را شكست دهد.
پيروزى تاريخى ارزشمندى كه بازتاب جهانى ويژه‌اى هم داشت و بسيارى از رسانه‌هاى ورزشى و غير ورزشى دنيا نيز به آن پرداختند.
برد پرغرورى كه توسط چهار ستاره بسكتبال زنان ملى پوش آن زمان ايران يعنى سعيده عِلّى، مژگان خدادادى، معصومه اسماعيل زاده و كيميا يزديان تهرانى به دست آمد.

نكته جالب توجه اينكه اولين مدال جهانى تاريخ ورزش‌هاى تيمى توپى زنان كشورمان هم به نام يك بسكتباليست ثبت شده كه از كسب آن چهار سال و پنج ماه و ٢٤ روز مى‌گذرد.
مدال برنز تاريخى و ارزشمندى كه در بخش مهارت‌هاى انفرادى رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠١٩ بسكتبال سه نفره جهان، به ميزبانى شهر آمستردام هلند با غيرت و تلاش مثال زدنى "شادى عبدالوند" به دست آمد.

1967121
 نائب قهرمانى تيم ملى واليبال زنان ايران در بازي‌هاى ٢٠٢١ همبستگى كشورهاى اسلامى به ميزبانى تركيه

بسكتبال سه نفره زنان ايران با تلاش‌هاى ستودنى گلاره كاكاوندپور مدير اين بخش و حمايت‌هاى بى شائبه محمد كسايى پور رئيس كميته سه به سه فدراسيون قبلى بسكتبال حتى موفق شد به رنكينگ تك رقمى جهان دست پيدا كند و در جايگاه ششم دنيا قرار بگيرد.
تيمى كه مقام قهرمانى رقابت‌هاى قهرمانى بسكتبال سه نفره غرب آسيا را با شكست لبنان ميزبان در شهر بيروت به خود اختصاص داد و حتى در آستانه صعود به المپيك ٢٠٢٠ توكيو قرار داشت.

البته كه با برخى تغييرات در يك سال و نيم اخير حتى در رقابت‌هاى آسيا و غرب آسيا هم تيم‌هاى بسكتبال سه به سه بانوان ايران حرفى براى گفتن نداشتند.

•به اين افتخارات غرور انگيز زنان ايران در ورزش‌هاى تيمى و توپى رده سنى بزرگسالان نگاه كنيد:

🥉واليبال زنان بازيهاى آسيايى ١٩٦٦ بانكوك
🥈فوتبال ٢٠٠٥ غرب آسيا
🥈فوتبال ٢٠٠٧ غرب آسيا
🥈فوتبال ٢٠١١ غرب آسيا
🥇و🏆 قهرمانى ملتهاى فوتسال ٢٠١٥ آسيا
-فرشته كريمى با ارزشترين بازيكن جام ملتهاى ٢٠١٥
🥇 و قهرمانى هندبال ٢٠١٨ غرب آسيا
-اولين برد تاريخ جام جهانى، بسكتبال سه نفره ٢٠١٨
🥇و🏆 قهرمانى ملتهاى فوتسال ٢٠١٨ آسيا
-فرشته كريمى با ارزشترين بازيكن جام ملتهاى ٢٠١٨
-سارا شيربيگى خانم گل جام ملتهاى ٢٠١٨
🥇و🏆بسكتبال سه نفره قهرمانى ٢٠١٨ غرب آسيا
🥉مهارت هاى انفرادى بسكتبال جام جهانى ٢٠١٩
(توسط شادى عبدالوند در آمستردام هلند)
🥈بسكتبال باشگاههاى ٢٠١٩ غرب آسيا گروه بهمن
🥉بسكتبال ٢٠١٩ غرب آسيا
🥈فوتبال ٢٠١٨ آسياى مركزى
🥈واليبال ٢٠٢١ بازيهاى همبستگى اسلامى
🥈فوتبال ٢٠٢٢ آسياى مركزى
-برد تيم هندبال در قهرمانى جهان مقابل گرينلند

تمام افتخاراتى كه مرورش كرديم هر چند مى توانست بسيار بيشتر از اينها باشد اما باز هم نشان دهنده اين موضوع است كه اگر وزارت ورزش، كنيته ملى المپيك، فدراسيون‌هاى ورزشى و باشگاه‌هاى اسم و رسم دار كه توانايى نهفته نانوشته‌اى چون ريخت و پاش‌هاى فراوان دارند بر روى ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان كشورمان سرمايه گذارى مطلوبى انجام دهند اين دختران خواهند توانست كارى كنند كارستان.

فوتبال، فوتسال، بسكتبال، واليبال و هندبال رشته‌هايى محسوب مى‌شوند كه دختران بسيارى در گوشه گوشه‌ى ايران عشق و علاقه‌ى وصف ناپذيرى به آن نشان مى‌دهند.

1967119
 قهرمانى تاريخى تيم ملى فوتسال زنان ايران در جام ملت‌هاى ٢٠١٥ آسيا براى نخستين بار

رشته‌هايى كه با برنامه ريزى هدفمند و داغ كردن تنور آن براى دختران در مدارس و دميدن بر چراغ خاموش ورزش آموزشگاهى مى‌توان روزى به جاى احساس غرور از بردهاى جهانى، اشك شادى ريخت و غرق شور شد براى كسب مدال‌هاى جهانى.

بى شك اگر آنطور كه بايد و شايد شاهد درخشش خيره كننده ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان ايرانى در رقابت‌هاى معتبر جهانى نبوده‌ايم ايراد در توانمند نبودن ورزشكاران يا نبود ستاره‌هاى تأثيرگذار در فوتبال، هندبال، فوتسال، واليبال و بسكتبال نيست، يك جاى كار در آن جايى مى‌لنگد كه آنطور كه بايد و شايد سرمايه گذارى، توجه، حمايت و برنامه ريزى اصولى صورت نمى‌گيرد.

1967120
اولين پيروزى تاريخ ورزش‌هاى گروهى و توپى زنان ايران در جهان توسط اين تيم به دست آمد - سعيده عِلّى، مژگان خدادادى، معصومه اسماعيل‌زاده و كيميا يزديان تهرانى با سرمربيگرى نيكا بيك ليك لى و مديريت گلاره كاكاوندپور موفق شدند سال ١٣٩٧ در جام جهانى ٢٠١٨ بسكتبال سه به سه، آندورا را ٢٢ بر ١٢ شكست دهند.

ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان كشورمان پر از استعداد، پتانسيل و توانمندى است كه براى شكوفايى و پوياى‌اش نياز به تحول و تغيير نگاه است.
تحول و تغيير نگاه در مديريت كلان ورزش با تكيه بر باورهاى اصولى مديريت بر طبق توانمندى‌هاى دختران و زنان مستعد عاشق رشته‌هاى ورزشى تيمى و توپى.

البته در تاريخ نتايج ورزش‌هاى تيمى و توپى زنان ايران، فوتساليست‌هاى كشورمان در جام جهانى كوچك كه رقابت‌هايى آزمايشى محسوب مى‌شود و جزء مسابقات رسمى فيفا به حساب نمى‌آيد، در سال‌‎هاى ٢٠١٢ و ٢١٠٣ به ميزبانى پرتغال و گواتمالا هم موفق شده بودند ونزوئلا و مالزى را شكست دهند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها