کد خبر : 1988705 | 02 دی 1402 ساعت 02:13 | 67.5K بازدید | 58 دیدگاه

انگلیسی‌ها پایه‌گذاران فوتبال اسپانیا

بارسلونا و رئال مادرید، کدام قدیمی‌ترند

۱۳۴ سال پیش در چنین روزی باشگاه هوئلو به عنوان اولین باشگاه تاریخ فوتبال اسپانیا شروع به فعالیت کرد.

بارسلونا و رئال مادرید، کدام قدیمی‌ترند

به گزارش "ورزش سه"، امروز 134 سال از تاسیس نخستین باشگاه فوتبال اسپانیا یعنی هوئلو می‌گذرد. تیمی که در سال 1889 توسط دو پزشک اسکاتلندی که در معدن هوئلو کار می‌کردند، تاسیس شد. این دو پزشک به منظور ایجاد وقت تفریح برای کارگران معادن باشگاهی تاسیس کردند و البته این باشگاه تنها 5 فصل در سطح اول فوتبال اسپانیا حضور داشت و از آخرین سقوط آنها از لالیگا حدود 14 سال می‌گذرد. اکنون نگاهی خواهیم داشت به قدمت تیم‌های نام آشنا و مهم فوتبال اسپانیا!

لالیگا اسپانیا لالیگا - 94 سال
اول از همه باید به لیگ اسپانیا اشاره کرد. لیگی که در سال 1929 تاسیس شد و از زمان تاسیسش 94 سال می‌گذرد و به زودی در پایان این دهه قرار است صد ساله شود. البته تاریخ فوتبال اسپانیا به سال 1870 برمی‌گردد که اغلب کارگران بریتانیایی شاغل در بنادر به بازی فوتبال و کریکت می‌پرداختند.

بارسلونا - 124 سال
هانس گمپر سوئیسی در مجله اسپورتس تبلیغاتی را منتشر کرد که می‌خواهد یک تیم فوتبال تشکیل دهد و پس از برگزاری یک جلسه در نوامبر 1899 بارسلونا در کاتالونیا تاسیس شد.

1969875

رئال مادرید - 121 سال
پرافتخارترین تیم فوتبال اسپانیا که توسط دانشجویان فارع‌التحصیل شده از دانشگاه کمبریج و آکسفورد، به مادرید سفر کردند و در اسکای فوتبال سوسیداد (یک باشگاه فوتبال) فعالیت می‌کردند اما درگیری و جدایی آنها در سال 1900 باعث شد اسکای فوتبال منحل شود و افراد در دو تیم مختلف اما زیر نظر یک هیئت مدیره فعالیت کنند یک تیم مادرید فوتبال کلاب و دیگری نیو فوتبال مادرید؛ در سال 1902 تصمیم بر این شد که پس از انتخاب هیئت مدیره جدید به ریاست خوان پادروس دو باشگاه ادغام شوند تا رئال مادرید شروع به فعالیت کند.

1969877

اتلتیکومادرید -120 سال
این باشگاه در ۲۶ آوریل ۱۹۰۳ با عنوان اتلتیک کلوب سوکورسال دِ مادرید (باشگاه اتلتیک شعبه مادرید) توسط سه دانشجوی باسکی مقیم مادرید تأسیس شد. بنیان‌گذاران، از این باشگاه جدید به عنوان شاخه جوانان تیم دوران کودکی خود، اتلتیک بیلبائو یاد کردند. این تیم در ابتدا با رنگ آبی و سفید بازی می‌کرد و از سال ۱۹۱۱، اتلتیکومادرید با رنگ‌های فعلی راه راه قرمز و سفید کار خود را ادامه داد. برخی معتقدند که این تغییر به این دلیل ایجاد شد که پیراهن‌های راه راه قرمز و سفید از ارزان‌رین نوع پارچه ساخته می‌شدند، زیرا از همین پارچه برای روکش کردن تشک‌ها استفاده می‌کردند و پارچه‌های استفاده نشده به راحتی به پیراهن‌های فوتبال تبدیل می‌شدند و به این ترتیب، تشک سازان (Los Colchoneros) که از القاب این باشگاه است شکل گرفت.

1969878

اتلتیک بیلبائو - 125 سال
تیمی از ایالت باسک که در جولای 1898 تاسیس شد. بیلبائو یک شهر صنعتی بود که کارگران مهاجر زیادی در آن حضور داشتند و بسیاری از مردم حاضر در ایالت باسک، از ساوتهمپتون، پورتسموث و ساندرلند آمده بودند که اتلتیک بیلبائو را تاسیس کردند و رنگ تیم‌های خود را برای باسکی‌ها به یادگار گذاشتند.

رئال سوسیداد - 114 سال
دانشجویان و کارگرانی که از بریتانیا به سن سباستین بازگشتند، فوتبال را به این شهر بردند و بنیاد باشگاه رئال سوسیداد که قرار بود یک باشگاه تفریحی با نام باشگاه سن سباستین باشد را گذاشتند.

سلتاویگو - 100 سال
به منظور رقابت‌هایی با ایالت باسک در ویگو دو تیم به نام‌های رئال ویگو و رئال فورتونا تاسیس شد اما در سال 1915 به منظور حمایت از جنبش وحدت‌گرا فرایند ادغام این باشگاه شروع شد و پس از جلساتی ادامه‌دار در سال 1923 این موضوع در فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا تصویب شد.

ژیرونا - 93 سال
تیمی که شگفتی‌ساز این فصل اسپانیا بوده و اغلب او را به عنوان تیمی در تحت مالکیت گروه سیتی می‌شناسند، پس از فروپاشی دو باشگاه خیرونی و خروندسه در سال 1930 در کافه دورات به دلیل مسائل اقتصادی شهر خیرونا تاسیس شد.

سویا - 133 سال
پیش از پایان قرن نوزدهم، جمعیت بزرگی از مهاجران بریتانیایی آندلس، در یک کافه با یکدیگر ملاقات کردند و در میان همه آنها سه وجه اشتراک وجود داشت: اصالتی بریتانیایی، علاقه به اسپانیا و عشق به فوتبال. مدتی بعد از این ملاقات باشگاه سویا پیش از پایان سال میلادی 1890 تاسیس شد تا کریسمس را با فوتبال جشن بگیرند.

1969879

رئال بتیس - 116 سال
پس از تاسیس سویا، در سال‌های بعد دانشجویان پلی تکنیک با لباس‌های آبی و سفید شروع به فعالیت کردند که البته در ادامه مانوئل راموس آسنسیو بنیان‌گذار باشگاه رئال بتیس از ارتباط خود با کشور اسکاتلند به منظور دوران تحصیلی که داشت، استفاده کرد تا پیراهن‌های سلتیک که با رنگ پرچم منطقه آندلس مطابقت داشت، به پیراهن‌های اصلی این تیم تبدیل شود.

دپورتیوو لاکرونیا - 117 سال
تیمی که خاطراتش از وجودش نزدیک‌تر است. تیمی که حالا در سطح سوم لالیگا حضور دارد اما توسط خوزه ماریا آبالو یک جوان اسپانیایی که در انگلستان تحصیل کرده بود، به عنوان یک سوغاتی برای مردم جزیره ایبری فوتبال را هدیه برد.

اسپانیول - 123 سال
این باشگاه توسط آنخل رودریگز رویز دانشجوی مهندسی در دانشگاه بارسلونا تاسیس شد و اولین باشگاه تاریخ این کشور بود که تحت نظر اسپانیایی‌ها مدیریت می‌شد.

والنسیا - 104 سال
در تیمی که نامش اسپانیول منطقه والنسیا بود، جوانی به نام لوئیس بونورا که یک بازیکن فوتبال بود درگذشت و این اتفاق منجر به منحل شدن این باشگاه شد اما نمایندهش شهر والنسیا به منظور ایجاد تفریح و رفاه در این شهر بار دیگر این باشگاه را احیا کرد و نامش را والنسیا گذاشت.

دیدگاه‌ها