کد خبر : 1988962 | 02 دی 1402 ساعت 17:32 | 50.3K بازدید | 52 دیدگاه

الناز ركابى، محيا دارابيان، رضا عليپور و روياى پاريس

سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

ورزش ايران مى‌تواند براى نخستين بار حضور سنگنوردان خود در بازي‌هاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس را تجربه كند، تجربه‌اى گرانبها حتى با طعم شيرين مدال.

سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ايران توسط فدراسيون كوهنوردى و صعودهاى ورزشى آن هم در رشته جذاب و ديدنى سنگنوردى، توانايى كسب سه سهميه‌ى ارزشمند بازي‌هاى المپيك ٢٠٢٤ و راه يابى به بزرگترين جشنواره‌ى رشته‌هاى مختلف ورزشى را در پاريس، توسط دو ورزشكار زن و يك مرد عنوان دار و سنگنورد خود داراست.

رشته‌ى سنگنوردى براى اولين بار دوره‌ى گذشته المپيك وارد اين بازي‌ها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در ٢٠٢٠ توكيو در ماده كمباين در دو بخش ليد (سر طناب) و بولدر (سنگ كوتاه) به رقابت بپردازند.
در حقيقت رشته سنگنوردى المپيك ٢٠٢٠ توكيو تنها در يك ماده برگزار مى‌شد و هر كشورى تنها دو فرصت كسب مدال در بخش زنان و مردان را در اختيار داشت.

اما در المپيك ٢٠٢٤ پاريس شاهد حضور گسترده‌تر و توزيع مدال‌هاى بيشترى در رشته‌ى ورزشى سنگنوردى زنان و مردان خواهيم بود و شانس سنگنوردان كشورمان هم در كسب سهميه و حتى كسب مدال ارزشمندترين بازي‌هاى ورزشى كم نخواهد بود و دور از ذهن نيز نيست.

رشته‌ى سنگنوردى در المپيك پيش روى پاريس بر عكس ٢٠٢٠ توكيو، در دو بخش سرعت و كمباين زنان و مردان برگزار مى‌شود، يعنى چهار فرصت كسب مدال براى هر كشور.

مدال ماده كمباين كه بيشتر مهارتى و تجربى به حساب مى‌آيد در مجموع عملكرد و امتيازات هر ورزشكار، در دو رقابت ليد و بولدر اهدا مى‌شود.
در بخش سرعت هم كه براى نخستين بار در المپيك برگزار خواهد شد هر ورزشكار بايد در كوتاه‌ترين زمان ممكن كه تنها بين پنج يا زير پنج ثانيه است سطح عمودى تخته‌ى سنگنوردى با موانع را پشت سر بگذارد.

•به اين سه نام پر مدال و افتخار توجه كنيد:
الناز ركابى، رضا عليپور و محيا دارابيان.
سه سنگنوردى كه در دو ماده‌ى سرعت و كمباين شانس كسب سهميه بازي‌هاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس را داشته و حتى مى‌توان با آماده سازى مطلوب، اردوهاى بين المللى و حضور در تورنمنت‌هاى معتبر خارج از كشور، شرايط و شانس مدال آورى در المپيك را هم براى آنها بالا برد.

ورزش ايران در تمام ادوار مختلف بازي‌هاى المپيك توانسته در رشته‌هاى ورزشى كشتى آزاد، فرنگى، تكواندو، وزنه بردارى، پرتاب ديسك در دو و ميدانى، كاراته و تيراندازى مدال‌هاى طلا، نقره و برنز را كسب كند.
اما شايد بتوان سنگنوردى را به ويژه با رضا عليپور و الناز ركابى رشته‌ى تازه واردى به المپيك معرفى كرد كه مى‌شود روى كسب سهميه و افتخارآفرينى ورزشكارانش حساب ويژه باز كرد.

هر سه ورزشكار عنوان دار سنگنورد كشورمان براى رسيدن به پاريس دو رقابت و فرصت پيش روى كسب سهميه در ارديبهشت و خرداد ١٤٠٣ دارند كه بايد عملكرد و امتياز مجموع در شانگهاى چين و بوداپست مجارستان، منجر به كسب مجوز ورود به المپيك ٢٠٢٤ براى هر كدام شود.

رقابت‌های سنگنوردی انتخابی و كسب سهميه‌ى المپیک پاريس در دو مرحله برگزار می‌شود.
مرحله اول ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شانگهاى بندر بزرگ كشور چين و مرحله دوم ۳۱ خرداد تا سوم تیر به میزبانی بوداپست در مجارستان.

رضا علیپور و محيا دارابیان در ماده سرعت و الناز رکابی در ماده كمباين يا همان ترکیبی در دو بخش لید و بولدر براى كسب سهميه‌ى المپيك ٢٠٢٤ با رقيبان به رقابت خواهند پرداخت.

•محيا دارابيان و فرصت كسب يكى از پنج سهميه

دختر ٢١ ساله زنجانى سنگنورد بخش سرعت كشورمان كه هنوز در سطح بزرگسالان جهان و آسيا مدالى كسب نكرده اما افتخارات مهم بيشمارى در رده سنى نوجوانان و جوانان قاره كهن به خود اختصاص داده، مى‌تواند يكى از پنج سهميه باقى مانده المپيك را در مجموع رقابت‌هاى شانگهاى و بوداپست به خود اختصاص دهد. در اين بخش تاكنون ٩ سهميه توزيع شده است.

1970226

-افتخارات مهم محيا دارابيان در سنگنوردى:

🥉جوانان ٢٠٢١ جهان
🥇جوانان ٢٠١٩ سرعت آسيا
🥇جوانان ٢٠١٩ بلدر آسيا
🥈جوانان ٢٠١٩ ليد آسيا
🥉جوانان سال‌هاى ٢٠١٩ و ٢٠٢١ آسيا
🥇نوجوانان ٢٠١٦ سرعت آسيا
🥈نوجوانان ٢٠١٦ بلدر آسيا
🥇نوجوانان ٢٠١٧ سرعت آسيا
🥇نوجوانان ٢٠١٨ سرعت آسيا

•رضا عليپور و فرصت كسب يكى از شش سهميه

پسر قزوينى و طلايى سنگنوردى ايران از اينكه او را يوسين بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند يا با هر قهرمان سرشناس ديگرى در دنيا مقايسه كنند، متنفر است و بصورت اختصاصى به ورزش سه تأكيد مى‌كند؛ من فقط رضا عليپور هستم، فرزند كوچك ورزش و سنگنورد ايران از شنازند استان قزوين.

در بين سنگنوردان سرعت مرد جهان، شش سهميه ديگر براى حضور در المپيك خالى مانده كه يكى از آنها مى‌تواند از آن رضا عليپورى شود كه چهار سال تمام، ركورد جهان را در اختيار داشت.

ركورد رضا در جهان پنج ثانيه و ١٦ صدم ثبت شده و ركورد جهان چهار ثانيه و ٩٠ صدم است.
هر چند رضا عليپور در تمرينات درون اردويى ركورد رويايى چهار ثانيه و ٥٨ را هم زده كه براى ثبت نياز به تكرار در رقابت‌هاى رسمى دارد.

او با كسب ٢١ مدال جهانى و بين المللى جزو چهار سنگنورد برتر جهان از منظر افتخارات و عناوين به شمار مى‌رود.

1970225

-افتخارات مهم رضا عليپور در سنگنوردى سرعت:

🥇بازي‌هاى جهانى سنگنوردى ٢٠١٧
🥉قهرمانى ٢٠١٤ جهان
🥈قهرمانى ٢٠١٦ جهان
🥇قهرمانى ٢٠١٨ جهان
🥇بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا
🥇بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٢ هانگژو
🥈قهرمانى سال‌هاى ٢٠١٢، ٢٠١٣ و ٢٠١٥ آسيا
🥇قهرمانى ٢٠١٧ آسيا

•الناز ركابى و توانايى مطلوب براى يكى از ١١ سهميه

الناز ركابى اولين و آخرين سنگنورد زنان و مردان كشورمان محسوب مى‌شود كه در ماده كمباين با مهارت، تجربه و توانايى منحصر به فرد در دو بخش ليد و بولدرينگ توانسته مدالى از رقابت‌هاى قهرمانى جهان به گردن بياويزد.

ركابى با تنها دو رقابت بين المللى در سال جارى رنكينگ ٤٧ جهان را به خود اختصاص داده در حاليكه رقيبانش در شش مسابقه‌ى بزرگ سال حضور پيدا كرده‌اند تا در رده بندى جهانى از او پيشى بگيرند.

دختر پرافتخار سنگنوردى تركيبى يا همان كمباين ايران براى رسيدن به المپيك ٢٠٢٤ پاريس بايد در مجموع رقابت‌هاى شانگهاى و بوداپست يكى از ١١ سهميه باقى مانده را به خود اختصاص دهد كه در صورت حمايت لازم از سوى فدراسيون كوهنوردى و صعودهاى ورزشى شدنى است.
در اين ماده‌ى سنگنوردى تاكنون ٩ سهميه توزيع شده است.

1970224

-افتخارات مهم الناز ركابى در سنگنوردى كمباين:

🥉قهرمانى ٢٠٢١ بزرگسالان جهان
🥈قهرمانى ٢٠١٣ بزرگسالان آسيا
🥉قهرمانى ٢٠١٤ بزرگسالان آسيا
🥈قهرمانى ٢٠١٦ بزرگسالان آسيا

با توجه به اينكه رضا زارعى رئيس فدراسيون كوهنوردى و صعودهاى ورزشى اعلام كرده قيد حضور در رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠٢٤ آمريكا را به دليل ويزا ندادن اين كشور در دو مقطع گذشته زده و اقدامى براى دريافت مجوز حضور ورزشكاران ايرانى در اين رقابت‌هاى مهم نمى‌كند اما شايد بايد گفت اين تحريم چندان نمى‌تواند عملكرد مديريتى مطلوبى به ويژه در ديپلماسى ورزشى به حساب آيد.

سنگنوردان زن و مرد كشورمان بيش از هر چيز براى رقابت بهتر در پيكارهاى كسب سهميه‌ى ورود به المپيك و درخشش يا كسب مدال در ٢٠٢٤ پاريس نيازمند اردوهاى برون مرزى، حضور در مسابقه‌هاى بين المللى، تجهيز ابزار روز دنيا در اين رشته و حمايت ويژه‌ترى هستند.

امروز مى توان با سرمايه گذارى چند برابر به درخشش سنگنوردى به عنوان رشته‌اى جذاب و پرهيجان و حتى جديد از كشورمان در المپيك پيش رو اميدوار بود اما بى شك حسرت خوردن در فرداى رقابت‌هاى كسب سهميه يا المپيك دردى را دوا نخواهد كرد.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها