کد خبر : 1989122 | 03 دی 1402 ساعت 10:54 | 25K بازدید | 12 دیدگاه

قبلاً قهرمانی و آقایی در دنیا را تمرین کرده‌ایم

شايد ٢٠٢٤ پاريس، المپیک كشتى فرنگى باشد!

كشتى فرنگى ايران با قهرمانى در المپيك ٢٠١٢ لندن و جهانى ٢٠١٤ تاشكند، آقايى كردن در دنيا را تمرين كرد و تبديل به خاطره، پس...

شايد ٢٠٢٤ پاريس، المپیک كشتى فرنگى باشد!

به گزارش "ورزش سه"، سه طلاى كشتى فرنگى ايران در المپيك ٢٠١٢ لندن در كنار يك طلا، يك نقره و دو برنز در قهرمانى ٢٠١٤ جهان به ميزبانى تاشكند ازبكستان، باعث شد در اين كشتى به اصطلاح وارداتى، آقايى كردن در دنيا را در دو رقابت مهم بازي‌هاى المپيك و قهرمانى جهان، تمرين كرده و به خاطره تبديل كنيم.

اگر كشتى فرنگى با سرمربيگرى محمد بنا در المپيك ٢٠١٢ و احد پازاج در قهرمانى ٢٠١٤ جهان، بر بام دنيا ايستاد، پس باز هم مى‌شود اميدوار بود كه فرنگى كاران كشورمان بدون بالا بردن انتظار از آنها و يا تزريق فشار مضاعف، بتوانند يكبار ديگر نيز با دكتر حسن رنگرز به عنوان سرمربى در ٢٠٢٤ پاريس بدرخشند و چشم‌ها را به تمام معنى خيره كنند.

1970514

فرنگى كاران روزها و ماه‌هاى شلوغ و پر تنش خود را از ششم دى ماه آغاز مى‌كنند، رقابت‌هاى قهرمانى كشور در قم آغاز راه مدعيان دوبنده‌ى تيم ملى به چرخه انتخابى المپيك پاريس است.

رقابت‌هاى حساسى در قم كه مهدى محسن‌نژاد، محمدرضا گرايى، دانيال سهرابى، امين كاويانى‌نژاد، محمدهادى ساروى و امين ميرزازاده از حضور در آن و مرحله اول چرخه انتخابى، معاف هستند.

چرخه انتخابى براى شناخت بهترين‌ها در شش وزن المپيكى ٦٠، ٦٧، ٧٧، ٨٧، ٩٧ و ١٣٠ كيلوگرم كه كشتى‌گيران رشته فرنگى چهار سهميه وزن‌هاى اول، دوم، پنج و ششم پاريس را از قهرمانى ٢٠٢٣ جهان در بلگراد دشت كرده‌اند و به كسب دو سهميه باقى مانده وزن‌هاى سوم و چهارم در قرقيزستان يا استانبول مى‌انديشند.

البته شايد اتحاديه جهانى كشتى بخواهد تصميم بگيرد با توجه به برگزارى المپيك در سال ٢٠٢٢٤ رقابت‌هاى قهرمانى كشتى فرنگى و آزاد قهرمانى جهان را در چهار وزن غير المپيكى برگزار كند كه از همين رو دو هر دو رشته نفرات ١٠ وزن به اردوهاى ملى دعوت مى‌شوند.

كشتى فرنگى تا قبل از قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا در روزهاى ٢٢ تا ٢٧ فروردين به ميزبانى قرقيزستان و البته بلافاصله رقابت دو وزن ٧٧ و ٨٧ براى كسب سهميه المپيك، دو تورنمنت بين‌المللى مهم هم در پيش دارد و بعد از آن هم يك تورنمنت ديگر كه جزئى از چرخه‌ى انتخابى كشتى‌گيران المپيكى، محسوب مى‌شود.

نفرات برتر و ملى پوشان وزن‌هاى المپيكى كشتى فرنگى كشور، بيستم دى به كرواسى اعزام مى‌شوند، بيستم اسفند در تركيه خواهند بود و بعد از فروردين ١٤٠٣ و قهرمانى آسيا با برگزارى رقابت كسب سهميه در وزن‌هاى ٧٧ و ٨٧ روزهاى ١٥ و ١٦ خرداد به مجارستان مى‌رود.

تمامى رقابت‌هاى فوق در كنار عملكرد فرنگى كاران در اردوهاى تيم ملى، چرخه‌ى انتخابى شش دلاور المپيكى كشتى فرنگى ايران براى اعزام به پيكارهاى ارزشمند ٢٠٢٤ پاريس نام دارد.

بولت مس رفسنجانو اما به گوشه‌اى از مهم‌ترين افتخارات انفرادى و تيمى كشتى فرنگى ايران توجه كنيد:

🥉المپیک ۱۹۶۰ محمد ‌پذیرایی ٥٢ کیلو
(اولين مدال تاريخ كشتى فرنگى ايران)
🥉قهرمانى ١٩٦١ جهان عليرضا قليچ‌خانى ٦٢ كيلو
(اولين مدال جهانى تاريخ كشتى فرنگى ايران)
🥈قهرمانى ١٩٦٩ جهان رحيم على آبادى ٤٨ كيلو
(اولين مدال نقره جهانى تاريخ كشتى فرنگى ايران)
🥇قهرمانى ١٩٦٩ جهان فيروز عليزاده ٥٢ كيلو
(اولين مدال طلاى جهانى تاريخ كشتى فرنگى ايران)
🥇قهرمانى ٢٠٠١ جهان حسن رنگرز ٥٤ كيلو
(دومين مدال طلاى جهانى كشتى فرنگى ايران)
🥇قهرمانى ٢٠٠٥ جهان حميد سوريان ٥٥ كيلو
(سومين مدال طلاى جهانى كشتى فرنگى ايران)
🏆قهرمانى المپيك ٢٠١٢ لندن با محمد بنا
(سه مدال طلاى سوريان، نوروزى و رضايى)
🏆قهرمانى ٢٠١٤ جهان با احد پازاج
(طلاى سوريان، نقره نوروزى، برنز رضايى و بيابانگرد)

اين افتخارات گوشه ايى از عملكرد فرنگى كاران ايرانى و كسب چهار طلا، يك نقره و چهار برنز المپيك يا ١٧ طلا، ٩ نقره و ٢٩ برنز قهرمانى جهان است.
فرنگى‌كاران ايرانى در تاريخ ورزش كشورمان ٩ مدال المپيك و ٥٥ مدال قهرمانى جهان را تا امروز به گردن آويخته‌اند.

1970515

بولت پرسپولیسو يا به افتخارات ژنرال هفت ستاره‌ى كشتى فرنگى ايران به عنوان برترين كشتى‌گير تاريخ ورزش ملى كشورمان از منظر مرغوبيت و تعداد مدال‌هاى طلا، نگاه كنيد:

🥇قهرمانى ٢٠٠٥ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠٠٦ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠٠٧ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠٠٩ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠١٠ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇المپيك ٢٠١٢ جهان ٥٥ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠١٤ جهان ٥٩ كيلوگرم

بولت ذوب آهنو در آخر نيز تمام مدال‌هاى تاريخ كشتى فرنگى ايران در بازي‌هاى المپيك را مرور كنيد:

🥉المپیک ۱۹۶۰ محمد ‌پذیرایی ٥٢ کیلوگرم
🥈المپيك ١٩٧٢ رحيم على‌آبادى ٥٢ كيلو
🥇المپيك ٢٠١٢ حميد سوريان ٥٥
🥇المپيك ٢٠١٢ اميد نوروزى ٦٠
🥇المپيك ٢٠١٢ قاسم رضايى ٩٦ 🥉المپیک ٢٠١٦ سعيد عبدولى ٧٥ 🥉المپیک ٢٠١٦ قاسم رضايى ٩٨
🥇المپيك ٢٠٢٠ محمدرضا گرايى ٦٧ 🥉المپیک ٢٠٢٠ محمدهادى ساروى ٩٧

تمامى اين افتخاراتى كه برشمرديم يك معنا در دل خود دارد، كشتى فرنگى ايران راه آقايى كردن و درخشيدن در المپيك پيش رو را پيش از اينها تمرين كرده و مى‌توان مدعى شد بسيار خوب از بر است.

در حال حاضر كشتى فرنگى با تزريق نيروهاى قابل اتكاء، كارآمد، فنى و به اصطلاح جوان در كادرفنى از حسن رنگرز و طالب نعمت‌پور به عنوان سرمربى و مربى بهره مى‌برد.
مربيانى دارنده‌ى مدال‌هاى طلاى قهرمانى بزرگسالان جهان.

بولت سرشاخهحسن رنگرز و بهترين نتيجه تاريخ قبل از المپيك

كشتى فرنگى قبل از المپيك ٢٠٢٤ پاريس در رقابت‌هاى قهرمانى ٢٠٢٣ جهان به ميزبانى بلگراد با كسب يك طلا، يك نقره و ٣ برنز با هدايت رنگرز به نائب قهرمانى جهان رسيد.
كسب سه مدال در شش وزن المپيكى و البته تماشاى عملكردى قابل دفاع از مهدى محسن‌نژاد كه حتى مى‌توانست بى مدال هم نماند آن‌هم سال قبل از المپيك، نشان از احتمال و توانايى داشتن فرنگى كاران براى درخشش در ٢٠٢٤ پاريس است.

در حقيقت اگر تنها نتايج كشتى گيران فرنگى كار ايران را در رقابت‌هاى قهرمانى جهان سال قبل از المپيك، بررسى كنيم متوجه خواهيم شد، حسن رنگرز به عنوان سرمربى موفق شده بهترين نتيجه‌ى تاريخ كشتى فرنگى را با ايستادن در رتبه‌ى دوم رقم بزند.

كشتى فرنگى در قهرمانى ٢٠١٩ جهان چهارم، ٢٠١٥ چهارم، ٢٠١١ سوم، ٢٠٠٧ چهارم، ٢٠٠٣ بيست و نهم، ١٩٩٩ بيست و چهارم، ١٩٩٥ بيست و پنجم شده و...
تمامى اين نتايج رقابت‌هاى قهرمانى جهان در سال‌هاى قبل از المپيك است كه رقابت‌هاى كشتى دنيا در بالاترين سطح كيفى و كمى با حساسيت ويژه‌اى برگزار مى‌شود.

1970513

بولت استقلالگوشه‌اى از افتخارات و كارنامه‌ى حسن رنگرز سرمربى تيم ملى كشتى فرنگى ايران:

🥇قهرمانى ٢٠٠١ جهان ٥٤ كيلوگرم
🥇قهرمانى ٢٠٠٢ دانشگاهى جهان ٥٥ كيلو
🥉قهرمانى ٢٠٠٣ جهان ٥٥
🥉قهرمانى ٢٠٠٠ آسيا ٥٤
🥈قهرمانى ٢٠٠١ آسيا ٥٤
🥉قهرمانى ٢٠٠٤ آسيا ٥٥
🥈بازي‌هاى دانشگاهى ٢٠٠٥ جهان ٥٥
🥇جام جهانى ٢٠٠٥ تهران ٥٥
-كنار گذاشتن ورزش قهرمانى در ٢٥ سالگى
🏆قهرمانى ٢٠١٤ جهان به عنوان سرپرست تيم ملى
(اولين و تنها قهرمانى كشتى فرنگى ايران در جهان)
-كارشناس مديريت دولتى
-كارشناسى ارشد علوم سياسى
-كارشناسى ارشد مديريت و برنامه ريزى در ورزش
-دكتراى تربيت بدنى و علوم ورزشى
-دكتراى روابط بين الملل از هندوستان
-نایب رئيس فدراسيون كشتى
-مدير تيم‌هاى ملى كشتى فرنگى
-سرمربى تيم‌هاى ملى كشتى فرنگى، جوانان ايران، ناشنوايان ايران، دانشجويان ايران
-نایب رئيس شوراى كشتى آسيا
-مدير كل ورزش و جوانان استان مازندران

1970512

با توجه به شرايط امروز تيم ملى كشتى فرنگى، حضور كشتى گيران عنوان دارى مثل امين ميرزازاده، محمدهادى ساروى، محمدرضا گرايى و جوان‌هاى آينده دارى در ديگر وزنها، كسب نتيجه مطلوب و قابل اتكاء جهانى در سال قبل از المپيك، وجود كادرفنى همگون و مجرب، توانمندى و دانش مديريتى بالاى سرمربى تيم ملى، كنترل حاشيه‌هاى رايج ورزشى، انگيزه‌ى بالاى قهرمان ملى، نظم، برنامه‌ريزى، اردوهاى مداوم، كسب چهار سهميه پاريس از شش سهميه ممكن تا امروز، افتخارات پررنگ جهانى و المپيك اين رشته در سال‌هاى گذشته و... مى‌توان به موفقيت كشتى فرنگى در المپيك ٢٠٢٤ پاريس دل خوش بود و دل بست.

المپيكى كه بعيد است به غير از رشته‌هاى كشتى آزاد، فرنگى و تكواندو بتوان چشم انتظار كسب مدالى براى ورزش ايران داشت.

مگر درخشش جرقه گونه‌اى بر اساس توانمندى تك ورزشكاران رشته‌هايى مانند وزنه بردارى، سنگنوردى و تيراندازى تا بتوانند از قابليت چشمگير حضور در المپيك براى خود و ورزش كشورمان قبايى بدوزند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها