کد خبر : 1989517 | 04 دی 1402 ساعت 15:02 | 20K بازدید | 6 دیدگاه

بیاتی‌نیا: نعمتی نباید برای جبران اشتباهش تلاش کند

بازیکنان باکیفیت سپاهان رفتار بچگانه‌ای داشتند

محسن بیاتی‌نیا، بازیکن سابق فوتبال ایران، در گفت‌وگویی به بررسی شرایط تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ برتر پرداخته است.

بازیکنان باکیفیت سپاهان رفتار بچگانه‌ای داشتند

به گزارش "ورزش سه"، محسن بیاتی‌نیا که سابقه بازی در تیم‌های پاس، استقلال، ذوب‌آهن و تیم ملی ایران را در کارنامه خود دارد، پس از خداحافظی از فوتبال، کار خود در مربیگری را در راه‌آهن انتخاب کرد و پس از آن مدتی در سایپا حضور داشت. او البته فصل گذشته نیز هدایت خوشه طلایی را بر عهده گرفت اما خیلی زود به همکاری خود با این باشگاه پایان داد.

بیاتی‌نیا امروز در گفت‌وگویی با خبرنگار ما در خصوص مسابقات لیگ برتر و شرایط تیم‌های مدعی صحبت کرد و همچنین گفت احتمال دارد باز هم به فوتبال بازگردد:

دوری از فوتبال؟
بعد از اینکه از مدیریت آکادمی سایپا کنار رفتم، مدتی خوشه طلایی ساوه بودم و سپس به دلایل مختلف از این تیم جدا شدم. در حال حاضر درس می‌خوانم و یکی دو پیشنهاد هم دارم که باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. فعلا چیزی مشخص نیست و باید ببینیم به تفاهم می‌رسیم یا خیر.

شرایط مسابقات لیگ برتر؟
پس از جام جهانی ۹۸ که تا سال‌ها لیگ ما شرایط خوبی داشت و به تبع تیم ملی خوبی هم داشتیم اما متاسفانه پس از آن نسل‌سازی خوبی انجام ندادیم. برای مثال من درباره پست خودم صحبت کنم؛ این روزها می‌بینیم که در لیگ برتر، فورواردهای تمام‌کننده نداریم. الان هفته پانزدهم هستیم و نباید گلزن لیگ‌مان هفت گله باشد و باید حداقل ۱۲ گل زده باشد. ما باید ببینیم لیگ ما چقدر بازیکن گلزن معرفی کرده که بتوانند به تیم ملی کمک کنند؟ یک زمانی تیم ملی ۸-۹ بازیکن داخلی داشت و ما ۲-۳ لژیونر داشتیم، چون کیفیت لیگ بالا بود اما این موضوع در حال حاضر به یک بحران تبدیل شده و نباید ادامه داشته باشد.

تاثیر دستورالعمل‌های نقل و انتقالاتی روی تیم‌ها؟
ما قوانینی می‌گذاریم و سپس خودمان راه‌هایی را برای دور زدن آن پیدا می‌کنیم. اگر قانون می‌گذاریم، باید همیشه آن را رعایت کنیم. زمانی که می‌خواهیم قانون جدیدی بگذاریم باید بارها و بارها آزمون و خطا کرده باشیم اما وقتی یک قانون را یک سال بگذاریم و بعد برداریم فایده‌ای ندارد. زمانی که تصمیم داریم قانونی بگذاریم، باید تمام راه‌های خطای آن را ببندیم و سپس آن را اجرایی کنیم.

استقلال؟
استقلال یک معضل بزرگ دارد و آن هم در گلزنی است این تیم اگر می‌خواهد در کوران مسابقات صدرنشینی را حفظ کند و خودش را بالای جدول نگه دارد و عقب نماند باید راه‌های گلزنی خود را زیاد کند اگر اگر به این موضوع توجه نشود در طول مسابقات و مشکل خواهد خورد.

سپاهان؟
از سپاهان نباید توقعی جز این داشت. وقتی شما بازیکنان با کیفیتی داری، طبیعی است که چنین نتایجی هم بگیری. در دنیا همینطور است؛ شما گواردیولا نمی‌شوی، اگر کسی مثل مسی را نداشته باشی. این بازیکنان هستند که مربی را بزرگ می‌کنند. اما در این بین یک موضوع خیلی مهم است و آن هم اینکه بازیکنان بزرگ و مدعی برای بازی نیاز به مدیریت دارند. بازی دیروز سپاهان ۳ اخراج داشت که به نظرم با رفتارهای بچگانه‌ای صورت گرفت؛ برای بازیکنانی با آن کیفیت، چنین اتفاقات و رفتارهایی اصلا درست نیست، چون آنها علاوه بر این بازی، بازی بعد را از دست دادند و ای باعث می‌شود که تیم آسیب ببیند. در مجموع سپاهان از نظر کیفیت در تمام خصوص، یکی از بهترین‌ها است اما باید مدیریت شود.

پرسپوليس؟
یحیی گل‌محمدی تجربیاتی دارد که یکی از شمه‌های آن را در بازی با شمس آذر نشان داد؛ اینکه وقتی ده نفره بود و دید تیم تحت فشار است، چهار نفر را کنار خط آورد و آنها را کنار خط نگه داشت. او با این کار فشار تیم را انداخت اما تعویض نکرد. به پنالتی رسید، گل زد و پنج دقیقه بعد شروع به تعویض کرد. یحیی با یک حرکت، پنج دقیقه از بازی و یک گل را درآورد. اما یحیی به تقویت خط حمله و یک مهاجم گلزن نیاز دارد‌. اینکه هافبک‌ها روی اتفاق یا روی پنالتی به گل برسند، نتیجه‌ای ندارد. یک موضوع دیگر هم اینکه یک بازیکن حق دارد یک‌بار اشتباه کند و شما وقتی اشتباهی را تکرار کنید، تبدیل به انتخاب می‌شود. دفاع چپ پرسپولیس باید بداند آخرین راهکار هر فوتبالیست تکل زدن است، نه اولین راهکار. علی نعمتی باید بداند یک بازیکن زمانی که اشتباه می‌کند، نباید مدام برای جبران آن تلاش کند. اگر دائماً تلاش کنی باز هم اشتباه می‌کنی، چون فوتبال بازی لحظه‌ها است. نعمتی باید اشتباهاتش را فراموش کند.

عملکرد ضعیف بازیکنان پرسپولیس؟
جذب نفرات پرسپولیس با مسابقات پیش‌رویش همخوانی نداشت. پرسپولیس سال‌هاست که در مسابقات آسیایی، لیگ و حذفی شرکت می‌کند و باید انرژی جدیدی به آن اضافه شود اما پرسپولیس امسال نتوانست این کار را کند. نفرات پرسپولیس، همان نفرات گذشته هستند که شاید خسته بازی کردن باشند. این تیم در حال حاضر نیاز به بازیکنانی دارد که هم از نظر تجربه و هم توانایی بدنی، باکیفیت باشند و شاید در سال‌های آینده جوان‌ها هم بتوانند خودشان را نشان بدهد.

تراکتور؟
تراکتور مدت زیادی در بی ثباتی به سر می‌برد و تغییرات زیاد در کادرفنی روی این تیم تاثیر گذاشته بود اما الان ثبات پیدا کردند. شاید اول فصل به دلیل عدم شناخت سرمربی از بازیکنان نتایج خوبی کسب نشد اما نیم فصل دوم می‌تواند به جمع تیم‌های مدعی اضافه شود.

حضور غیرمنتظره ذوب‌آهن و ملوان در بین مدعیان؟
موضوع اصلی مربوط به سرمربی این دو تیم است، به‌خصوص مهدی تارتار که سال‌هاست کار می‌کند و نتیجه‌ای الان با ملوان گرفته، می‌تواند یکی از بهترین نتایج‌ سال‌های مربیگری‌اش باشد؛ این ثمره تلاش‌های اوست. محمد ربیعی هم ذوب‌آهن را با نفراتی که با خودش از رفسنجان آورد، به شرایط خوبی رساند. این یک نکته مثبت است. اگر یادتان باشد ملوان در چند سال گذشته داشت فراموش می‌شد اما با توجه به حضور طرفداران و افرادی مثل مازیار زارع نگه داشته شد و الان هم حاصل آن را می‌بینیم. ما باید ثبات را در فوتبال نگه داریم. این خوشحال کننده است که تیم‌های زیادی به جز استقلال، پرسپولیس و سپاهان در لیگ باشند که بتوانند لیگ را جذاب کنند و نشود پیش‌بینی کرد که در هر مسابقه چه اتفاقی میفتد.

دیدگاه‌ها