کد خبر : 1990426 | 08 دی 1402 ساعت 12:27 | 97.4K بازدید | 106 دیدگاه

یادداشتی با امضای محفوظ

آقای افشاریان! بگویید چطور ممکن است

آنچه در بازی گل گهر مقابل سپاهان رخ داد، باز هم شمه جدیدی از ناتوانی ریاست کمیته داوران در انتخاب یک داور مناسب را به نمایش گذاشت.

آقای افشاریان! بگویید چطور ممکن است

به گزارش "ورزش سه"، با نزدیک شدن به نیم فصل لیگ برتر استرس خداداد افشاریان نیز رنگ کمتری به خود می‌گیرد چرا که اشتباهات بزرگ و تاثیر گذار داوران در مسابقات از یک طرف، و حاشیه‌های پررنگ و‌ تمام نشدنی همچون اضافه وزن و فرم بدنی نامناسب داوران از طرف دیگر حداقل به مدت یک‌ماه و به‌دلیل برگزاری جام ملت‌های آسیا به تعویق می‌افتد و‌ فشار و استرس کمتری به وی وارد می‌نماید. البته افشاریان باید بداند که وقفه یک‌ماهه همچون یک داروی مسکن عمل نموده و بلافاصله با شروع مجدد بازی‌ها پس از جام ملت‌های آسیا، رنگ و‌بوی شدیدتری به خود می‌گیرد. 

از طرفی حضور در بین اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و ریاست هیئت فوتبال یاسوج به‌عنوان عضوی از مجمع فدراسیون فوتبال، تا حدودی خیال افشاریان را تا اسفند ماه سال آینده و‌ انتخابات فدراسیون فوتبال راحت کرده اما به‌نظر می‌رسد که نکته حائز اهمیت در نحوه انتخاب تیم‌های داوری روشی جدید و‌منحصر به فرد است که از همان روش ابتدایی شروع مسابقه و انتخاب زمین یا توپ توسط کاپیتان‌های هر دو تیم تبعیت می‌نماید. .
Toss the coin یا همان شیر یا خط روشی است که برخی دوستان در انتخاب داورانش از آن بهره می‌برند و‌ همزمان تداعی‌گر ضرب المثل قدیمی: "هر که بامش بیش، برفش بیشتر"  نیز می‌باشد. اما چرا این ضرب المثل؟ 

شنیده می‌شود اگر داوری در چرخه انتخاب داوران، چند هفته‌ای قضاوت نداشته باشد، گوشی تلفن را برمی‌دارد، یا مستقیم به افشاریان زنگ می‌زند و مطالبه ابلاغ داوری می‌کند، یا در صورت داشتن رابطه نزدیک به رئیس هیئت استانش به وی زنگ میزند و او را واسطه اخذ ابلاغ قرار می‌دهد و یا در مراحل بالاتر با افراد ذی نفوذتری تماس برقرار کرده و در نهایت برای داوری مسابقه انتخاب می‌شود، حال اگر همزمان چند نفر این روش را پیگیری نمایند، به‌نظر می‌رسد که روش شیر یا خط انتخاب نهایی را انجام می‌دهد!

انتخاب داوران در لیگ برتر ایران نشان داده است که روش منحصر به فرد و استانداردهای تعریف شده خود را دارد و شاید بتواند الگوی مناسبی برای ای اف سی و فیفا باشد. احتمالا  داشتن آیتم‌هایی همچون کنترل وزن به‌طور کلی در این استانداردها از بین رفته و جای خود را به روش‌های فوق داده است.

هدف از بیان مطالب فوق انتقاد به عملکرد داوران عزیز نیست بلکه انتقاد به بدعت بسیار بدی است که کمیته داوران بنا نهاده و داوران را مجبور به استفاده از روش‌های نامتعارف در جهت اخذ ابلاغ داوری می‌نماید. اگر در یک مجموعه منظم همه ارکان از رأس تا پایه در وهله اول بدرستی انتخاب شده و کار خود را به نحو احسن انجام دهند، هیچ احدی به خود اجازه نمی‌دهد که خارج از مسیر تعریف شده حرکت نماید.  

1972432
تصاویر جواد نادری‌پور از عباس راکی خود نشانه مهمی از نحوه مدیریت و چینش داوری در فوتبال ایران است

حال چند سوالی که باید از کمیته داوران پرسیده شود:

کمیته داوران چگونه آمادگی جسمانی و وزن ایده آل داوران خود را به‌طور مداوم کنترل می‌نماید؟

کمیته داوران چگونه و با چه راهکاری اشتباهات هفتگی و تاثیرگذار داوران را بررسی می‌نماید؟

از معدود اقداماتی که از سوی کمیته داوران در چند وقت اخیر انجام گرفته، وبیناری حدودا یک‌ساعته در روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه ساعت ۲۱ بوده که در آن نیز پس از بررسی صحنه‌های بازی صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک و چند صحنه دیگر، نتیجه خاصی در بر نداشته و تنها به گلگی از اشخاص و همچنین عدم حصول نتیجه از سوالات چند داور سرشناس لیگ برتری بسنده شده است.

1972433

حضور در میان اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از یک طرف و ریاست هیئت فوتبال یاسوج به‌عنوان عضوی از مجمع فدراسیون از طرف دیگر، خیال افشاریان را برای حضور خود یا آلترناتیو همیشگی ریاست کمیته داوران، اسماعیل صفیری که اتفاقا نفر اول و‌ نزدیک به افشاریان است در پست ریاست کمیته داوران تا اسفندماه سال آتی و انتخابات فدراسیون فوتبال راحت کرده و چنین تضمین حضوری باعث گردیده که بسیاری از اتفاق‌های امروز داوری رقم بخورد.

با این وجود پیش‌بینی می‌گردد با شروع نیم فصل دوم لیگ برتر، فشار قضاوت بر روی داوران بدلیل عدم مدیریت صحیح بیش از پیش نمایان گردد.

دیدگاه‌ها