کد خبر : 1991026 | 11 دی 1402 ساعت 10:55 | 50.5K بازدید | 33 دیدگاه

اولین و تنها مصاحبه دختر احتمالا طلایی ایران در المپیک

مسابقه‌ای که ناهید کیانی را به تراپی برد!

ناهيد كيانى بى برو برگرد ققنوس ورزش ايران نام دارد كه از خاكستر آتش المپيك توكيو، پروازش را براى شكار طلاى ٢٠٢٤ پاريس آغاز كرده است.

مسابقه‌ای که ناهید کیانی را به تراپی برد!

به گزارش "ورزش سه" تنها دختر ورزشكار كشورمان كه در سال ٢٠٢٣ ميلادى موفق شد سكوى قهرمانى جهان را به نام خود سند بزند و اولين مدال طلاى تاريخى دختران و زنان سرزمينمان را در قهرمانى تكواندوى بزرگسالان دنيا به گردن آويزد، كسى نيست جز ناهيد كيانى ققنوس ورزش ايران زمين، دخترى بختيارى و زاده شهر اصفهان، ناهيد كيانى در ٢٠٢٠ توكيو در دور اول رقابت‌هاى وزن ٥٧ كيلوگرم، با قرعه‌اى عجيب روبرو شد كه او را ققنوس‌وار در آتش سوزاند و خاكستر كرد تا از دل خاكستر رقابت با كيميا عليزاده روى شيابچانگ المپيك، به طلاى قهرمانى ٢٠٢٣ تكواندوى جهان برسد.

رقابت تراژيكى كه قبل و بعد از برگزارى‌اش، آنقدر روى دوش و شانه‌هاى اين دختر فشار ناجوانمردانه‌اى تحميل شد تا كارش به اتاق درمان و مشاوره‌هاى روانشناسى كشيده شود.

ناهيد كيانى قبل و بعد از المپيك ٢٠٢٠ توكيو به دليل قضاوت‌ها، رفتار دور از انصاف و اعمال فشارهاى ناجوانمردانه روحى و روانى خردكننده، مخفيانه سر از تراپى‌هاى متعدد و مشاوره‌هاى اتاق درمان با برجسته‌ترين روانشناسان ورزشى از جمله پرفسور محمدكاظم واعظ موسوى و دكتر خسرو حمزه درآورد.

1883384

دخترى كه در سال ٢٠٢٣ فرياد دردها و زخم‌هايش را بعد از كسب اولين طلاى تاريخى در قهرمانى جهان، بر سر زمين و زمان آوار كرد. 
فريادهاى از عمق وجود ناهيد كيانى در عكس‌هاى لحظه كسب اولين مدال طلاى تاريخ تكواندوى زنان ايران در فينال وزن منهاى ٥٣ كيلوگرم قهرمانى ٢٠٢٣ جهان فقط يك معنا داشت:
"من هستم، نفس مى‌كشم، مى‌جنگم و هيچ سدى جلودارم نيست، حتى دنيا دنيا قضاوت و هجمه‌هاى غيرمنصفانه".

كاراته و تكواندو پرطرفدارترين ورزش‌هاى رزمى سرزمينمان محسوب مى‌شوند كه قهرمانان زن كشورمان قبل از تاريخ‌سازى ناهيد كيانى، تا آستانه كسب مدال طلاى اين دو رشته در قهرمانى جهان پيش رفته بودند، اما نقره‌داغ شدن تنها خاطره‌هاى تلخ به‌جامانده براى حميده عباسعلى و كيميا عليزاده به حساب مى‌آمد.

بولت مس رفسنجانناهيد كيانى به عنوان تنها طلايى زنان ايران در رقابت‌هاى ورزشى ٢٠٢٣ جهان، آخرين مصاحبه خود تا بعد از المپيك ٢٠٢٤ پاريس را با "ورزش سه" انجام داد و قرار است در سكوتى خودخواسته تا هفت ماه ديگر يعنى مرداد ١٤٠٣ تنها به پروازش براى شكار طلاى المپيك فكر كند تا از ققنوسى برخاسته از خاكستر به سيمرغى جاودان در ورزش ايران تبديل شود.

بولت فولادبا انتشار مصاحبه اختصاصى دختر آريايى و طلايى ورزش ايران در جهان آن هم در آخرين روز سال ميلادى ٢٠٢٣، پرونده ورزش كشورمان در اين سال بسته خواهد شد تا با آغاز ٢٠٢٤ ميلادى همه فكر و ذهنمان به المپيك پاريس معطوف شود، جايى كه "ناهيد كيانى" بى‌شك با اجراى بى‌نقص تكنيك‌هاى منحصربه‌فرد خود از جمله "آپدوليو چاگى" و "مومدوليو چاگى" كه در ميانه ىراه با مهارتى مثال‌زدنى تبديل به "آگو" مى‌شود، شانس اول ورزش زنان سرزمينمان براى كسب مدال المپيك به حساب مى‌آيد.

مدالى كه انتظار مى‌رود با توجه به حضور و رياست هادى ساعى در فدراسيون تكواندو، آن هم به عنوان پرافتخارترين ورزشكار المپيكى تاريخ ورزش ايران، رنگش زرين باشد يا حداقل وقوع حضور يك دختر ايرانى براى نخستين بار در فينال المپيك.

•لحظه خودباورى به طلاى جهان رسيدم
•سختى طاقت‌فرسا باعث شد خودم را ثابت كنم
•از يک جايى به بعد شدم آدم قهرمان جهان شدن
•نه كودكى كردم نه نوجوانى نه جوانى، فقط ورزش
•دلم مى‌خواهد دخترها بارها طلايم را تكرار كنند
•كارم بعد از المپيك به روانشناس و تراپى كشيد
•دنيا را ناجوانمردانه روى سرم آوار كردند
•از معمولى و بی‌مصرف بودن بيزارم
•مى‌خواهم كارى جديد انجام دهم، طلاى المپيك
•استاد هادى ساعى براى همه ما دلگرمى است
•مادر، پدر و خانواده پاى من ايستادند

1930954

• چه شد كه در بيست و ششمين دوره رقابت‌هاى قهرمانى بزرگسالان جهان در سال ٢٠٢٣، ناهيد كيانى اولين دختر ايرانى برنده طلاى تكواندوى دنيا نام گرفت؟!

لحظه‌اى كه خودم را باور كردم و فهميدم كه توانايى قهرمان جهان شدن را دارم همه چيز به درستى برايم رقم خورد و به طلا رسيدم.
يك‌سرى سختى‌هاى طاقت‌فرسا سر راهم قرار گرفت و تجربه كردم كه باعث شد بخواهم بلند شوم، از پا ننشينم و خودم را ثابت كنم.

• به گونه‌اى جواب سوال قبل را دادى كه كاملا مشخص است براى رسيدن به قهرمانى جهان شرايط بسيار دشوارى را پشت سر گذاشته‌اى.

راه خيلى سختى بود به مدال طلاى دنيا رسيدن، قبل از رقابت‌هاى ٢٠٢٣ آذربايجان در باكو سه قهرمانى جهان رفته بودم و نتوانسته بودم مدالى بگيرم، مى‌دانستم كه سخت است اما از يك جايى به بعد فهميدم كه آدم اين كار و قهرمان جهان شدن هستم.

• دقيقا از كجا فهميدى كه به اصطلاح اين‌كاره هستى؟

وقتى به خودم و گذشته‌ام در خلوت نگاه كردم، ديدم در زندگى از پس سختى‌هايى برآمده‌ام كه كار هر كسى نبوده است.
بايد در خودم به آن ذهنيت مى‌رسيدم كه مى‌توانم. قبل از باكو در بيست و پنجمين دوره قهرمانى جهان به ميزبانى مكزيك هم تمام فشارها روى من بود، فشارهايى باقى مانده از المپيك توكيو، هم براى تيم مى‌جنگيدم و هم براى خودم.
همه چيز بستگى به من داشت و مى‌توانستم كه همه را خوشحال كنم، اما در آخر تمرين و تجربه‌هاى گران‌قيمت توكيو و مكزيك نتيجه‌اش شد طلاى قهرمانى ٢٠٢٣ جهان در باكو.
سختى‌هاى زيادى تا به حال كشيده‌ام كه هيچوقت از آنها تا به امروز حرف نزده‌ام، امروز براى اولين بار مى‌خواهم بگويم و در طول اين مصاحبه و مابين سوال‌هاى شما خيلى چيزها را باز خواهم كرد.

• چه سختى‌هايى؟!

از بچگى هميشه جنگيده‌ام، هميشه يك‌جورى رفتار كرده‌ام كه همه فكر مى‌كنند ناهيد كيانى هيچ سختى‌ای نكشيده است و همين نشان مى‌دهد به نظر خوب توانسته‌ام از پس همه چيز بربيايم.
يك بخش كوچكى از سختى‌هاى من اين بود كه تمام نونهالى، نوجوانى و جوانى‌ام را روى ورزش هزينه و سرمايه‌گذارى كردم.
براى همين مثل خيلى از هم سن و سال‌هاى الان خودم زندگى نكرده‌ام، نه مثل آنها كودكى كرده‌ام، نه نوجوانى و نه جوانى. همه اينها را فداى ورزش و رسيدن به قله‌هاى ورزشى كردم به همين دليل بايد خودم را در ورزش ثابت مى‌كردم، هم خودم را به خودم و هم به ديگران. داستان‌هاى غم‌انگيز المپيك ٢٠٢٠ توكيو هم كه جاى خود را دارد.

• تا اينكه رسيدى به قهرمانى ٢٠٢٣ جهان در باكو و كسب اولين طلاى تاريخ زنان تكواندوى ايران در جهان.

از لحاظ روانى خيلى خودم را آماده كرده بودم. قبل بردن طلا و برنده شدن در باكو همه آن اتفاقات را در ذهنم روياپردازى كرده بودم، يك جور تمرين ذهنى و تصويرسازى، هر اتفاقى كه مى‌افتاد انگار من به نوعى آن را قبلش ديده بودم. يكى از بچه‌ها به من گفت وقتى قهرمان جهان شدى خيلى خوشحالى نكردى.
در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان و باكو هر اتفاقى هم مى‌افتاد نمى‌توانست جلوى من را بگيرد.
در مسابقه دوم كمرم آسيب ديد و شرايط را براى من خيلى سخت كرد. حتى براى گرم كردن قبل از مسابقه سوم هم مشكل داشتم اما از لحاظ ذهنى و روانى كاملا آماده بودم به همين دليل درد را هم فراموش مى‌كردم.
در باكو و رقابت‌هاى قهرمانى جهان هر اتفاقى كه قرار بود بيفتد براى من فرقى نداشت. من تصميم خودم را گرفته بودم بايد قهرمان جهان مى‌شدم.

• پس اين‌چنين شد كه ناهيد كيانى تا اينجا، اولين و آخرين قهرمان زن ايرانى تكواندوى جهان نام گرفته است.

اين را خيلى ملاك قرار ندهيد، من قلبى و با تمام وجود دوست دارم دخترهاى ديگر سرزمينم بارهاى بار طلاى جهان را تكرار كنند. اين خيلى قشنگ خواهد بود كه اين مدال تكرار شود. و چه خوب كه من اين راه را باز كردم و به اصطلاح طلسم را شکستم. اما باور كنيد تكرار طلاى جهان توسط هم‌تيمى‌هايم يا ديگر تكواندوكاران زن و دختر هموطنم و خود من خيلى قشنگ‌تر و لذت‌بخش‌تر است.
فكر مى‌كنم با اين طلاى جهان مسئوليت خودم هم بيشتر شده و بايد روش رسيدن به آن را به ديگران هم منتقل كنم.

1883650

• اين بلوغ فكرى و نوع نگاه در تويى كه تنها ٢٥ سال دارى ستودنى است و نشانه‌هايى كه مى‌توان حسابى روى درخششت در المپيك ٢٠٢٤ پاريس هم حساب باز كرد.

حالا كه طلاى جهان را به دست آورده‌ام، بايد در حد يك قهرمان جهان رفتار كنم. الان مسئوليتم خيلى بيشتر شده است. اين خيلى لذت‌بخش است كه من در موقعيتى و شغلى قرار دارم كه مى‌توانم دل مردم و ديگران را شاد كنم.
اينكه با عملكرد مطلوب و درست يا موفقيتى كه مى‌توانم كسب كنم لبخندى به لب هموطن روستايى در نقاط دورافتاده كشورم مى‌آيد بايد خدا را شكر كنم. اينكه عملكردم با خوشحالى مردم مى‌تواند رابطه مستقيمى داشته باشد بى‌نهايت برايم ارزشمند است.
پس شك نكنيد از هيچ تلاشى دريغ نخواهم كرد.

• برگرديم به سختى‌هايى كه تو را به قهرمان جهان تبديل كرد و يك بخش كوچك آن را گفتى، اما شك ندارم اوج تراژدى زندگى ناهيد كيانى برمى‌گردد به المپيك ٢٠٢٠ توكيو و آن اتفاقات تلخ، درست است؟!

(ناهيد كيانى نفس بسيار عميقى مى‌كشد توام با سكوتى پر از فرياد و ادامه می‌دهد) ٢٠٢٠ توكيو، رفاقت و رسانه‌ها. (دوباره سكوت مى‌كند) از آن مهلكه درآمدن يكى از سخت‌ترين كارهايى بود كه انجام دادم و توانستم كه انجام دهم. مسابقه من در تاريخ المپيك استثنايى بود.
حالا جداى از آن اتفاقات، زمين المپيك و تجربه آن سطح از مسابقه هم خود داستان ديگرى دارد، همين كه المپيك را بتوانى تجربه كنى اما بدون مدال بمانى هم هضم آن براى ورزشكار حرفه‌اى خيلى سخت است.
خيلى زود بايد جلوى هجوم سوال‌هاى ذهنى خودت را بگيرى و موضوع را مديريت كنى تا بتوانى برگردى به شرايط عادى براى مسابقه دادن.

حالا حساب كنيد جدا از تجربه المپيك، من در شرايطى قرار گرفته بودم كه همه چيز غيرمنصفانه و ناجوانمردانه روى سرم آوار شده بود.

• دقيقا ترسيم درستى از شرايط آن زمان دارى، آن هم بدون اغراق يا آب و تاب، ولى بى‌شك مسائلى بوده كه هيچوقت در موردش حرف نزدى و مطرح نكردى، نبوده؟!

زمانى كه از المپيك ٢٠٢٠ توكيو برگشتم بخاطر همه آن اتفاقات ناراحت بودم، يك جاهايى احساس مى‌كردم همه ما جلوى هم قرار گرفته‌ايم.
احساسم اين بود بخشى از ايران و هموطنانم جلوى من ايستاده‌اند، همان‌هايى كه مى‌خواستم كه خوشحالشان كنم و مى‌توانستم.
اين مباحث نااميدى من را چندين برابر مى‌كرد اما چيز مهمى من را كمك كرد تا سرپا بايستم.

• چه حسى؟ چه نيرويى؟

من از معمولى بودن متنفرم، حتى وقتى همين چند وقت پيش از تيم ملى خط خوردم هم همين نوع نگرش به كمكم آمد كه بتوانم خودم را جمع و جور كنم و شرايط را مديريت.
از بى‌مصرف بودن بدم مى‌آيد.
همين روحيه هميشه به من كمك كرده كه بتوانم روى پاهايم بايستم. نمى‌خواستم فقط بنشينم و به گذشته فكر كنم. دوست داشتم يك بار ديگر شانس خودم را امتحان كنم.
فشار روانى خيلى زيادى بعد از المپيك ٢٠٢٠ توكيو تحمل كردم، فشار روانى زيادى روى من ايجاد شده بود.
يكى از بازيگرهاى مطرح، عكس من و كيميا را بعد از مسابقه المپيك توكيو در اينستاگرام استورى كرده بود و نوشته بود: خيلى خوب كردى بُرديش، چه خوب شد بُرديش.
لحظه‌اى كه اين را ديدم، خيلى شكستم.
بى‌اندازه ناراحت بودم اما توانستم خودم را جمع كنم.

• باز هم با همان شيوه مخصوص كه از معمولى بودن متنفرى و دوست ندارى آدم بى‌مصرفى به نظر بيايى توانستى خودت را جمع كنى؟!

در آن  شرايط وضع فرق مى‌كرد، بايد جدى‌تر موضوع را در خودم حل می‌كردم. براى همين مشاوره و تراپى گرفتم و به روانشناس و متخصص مراجعه كردم. پرفسور محمدكاظم واعظ موسوى و دكتر خسرو حمزه خيلى كمكم كردند كه هنوز هم ادامه دارد. با كمك‌هاى روانشناسى و تراپى توانستم از آن فضا بيرون بيايم و خودم را دوباره پيدا كنم. همه اينها روى هم جمع شد تا طلاى جهان را بتوانم به دست بياورم. و همه تلاشم اين است كه بتوانم تكرارش كنم.
قبل از تكرار كردن مدال طلاى جهان هم به فكر انجام يك كار جديد هستم.

• فكر كنم بتوانم بفهمم چه كار جديدى، حتما كسب مدال المپيك؟!

طلاى المپيك. فعلا همه وقتم را در اردو مى‌گذرانم، زمان مناسب و زيادى تا المپيك مانده است. خيلى وقت است كه به حرفه‌اى‌ترين شكل ممكن فكر و رفتار مى‌كنم، به اصطلاح رايج ورزشكارها المپيكى زندگى كردن را پيش گرفته‌ام. براى همين به تمام جزئيات زندگى‌ام توجه دارم. هر نكته و موضوعى را زير نظر مى‌گيرم. هر روز تصويرسازى‌هاى خودم را در ذهنم دارم و خودم را روى سكوى المپيك پاريس مى‌بينم. مطمئن هستم آن روز، روز من خواهد بود.
شك نكنيد كه ناهيد كيانى دارد مى‌رود كه مدال المپيك بگيرد.

1973336

• كار نشدنى نيست، تو در سال ٢٠٢٣ قهرمان جهان شدى و مدال طلا گرفتى پس بى‌شك مى‌توانى در ٢٠٢٤ پاريس هم يكى از شانس‌هاى مدال باشى و چه بهتر هم كه طلا باشد. از سويی كسى رييس فدراسيون است كه خودش دو طلاى المپيك و يك برنز دارد و اشراف كامل به مباحث فنى روز تكواندوى جهان و شرايط اين رقابت‌هاى متفاوت با هر مسابقه و رقابتى.

قطعا، استاد هادى ساعى خيلى مى‌تواند به همه ما در المپيك كمك كند، ايشان چندين بار اين جو سنگين را تجربه كرده است. و انتقال همين تجربه با شناخت كاملى كه از شرايط فنى دارند خيلى مى‌تواند راهگشا باشد. وجود استاد ساعى براى همه تيم دلگرمى مطمئنى است كه خيلى از تيم‌ها و رقيبان از داشتن چنين شرايطى محروم هستند.

• هفت ماه تا روز مسابقه‌ات در المپيك باقى مانده، سهميه هم كسب كرده‌اى، حالا چه انتظارى از مديران و جامعه ورزش، مردم، هم‌تيمى‌ها، رسانه و... دارى تا بتوانى در المپيك به فينال راه پيدا كنى و مدال طلا بگيرى؟

خودم را براى هر سختى و اتفاقى آماده كردم. دلم مى‌خواهد اطرافيانم بدانند كه قرار است چه اتفاق بزرگى را با هم رقم بزنيم، يك كار تيمى كامل. دوست دارم جورى در موردم رفتار شود و قضاوت شوم كه چيزى غير از مدال المپيك و كسب آن مهم نباشد. نبايد قضاوت عجولانه يا نقد غيرمنصفانه‌اى مطرح شود، اينها سازنده نيست، مخرب است. تمام توانم را به كار گرفته ام كه همه چيز را كنترل كنم. دوست دارم تمركز اطرافيان و عزيزانم هم اين باشد كه آرامش را براى تحقق اتفاقى بزرگ، برايم تا روز المپيك رقم بزنند.

• برخى معتقدند اينكه با توجه به طلاى ناهيد كيانى در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان او را شانس مدال المپيك مى‌دانيد فشار مضاعف و مخرب تزريق مى‌شود كه دوستى خاله خرسه است، نظر خودت چيست؟

خودم مى‌دانم كه قطعا در بين دختران ورزشكار ايران كه به المپيك راه پيدا كرده و مى‌كنند، روى من خيلى حساب مى‌شود. بله فشار روى من هست، اما توانسته‌ام آن را مديريت كنم.

فشارهاى گذشته براى من تجربه شده است. مسابقه‌اى هم بوده كه نتوانسته‌ام مديريت كنم اما اكنون راحت‌تر مديريت مى‌كنم، چون تجربه دارم.
در حال حاضر فقط انتظارى كه خودم از ناهيد كيانى دارم را مى‌بينم و اينكه بقيه چه انتظارى دارند ديگر روى من فشار روانى نمى‌آورد.

• پس با همه صحبت‌هايى كه تا اينجاى گفت‌وگو انجام داديم بايد جدى روى مدال طلاى تو حساب باز كرد؟

قول مى‌دهم همه تلاشم را انجام دهم و هر آن چيزى كه ناهيد كيانى دارد را در المپيك به نمايش بگذارم. اگر حقم مدال طلا باشد آن را خواهم گرفت. مى‌خواهم تاريخ‌سازى كنم. توان آن را هم دارم، چرا كه نه، حتما انجامش خواهم داد و همه تلاشم را مى‌كنم.

• کادر فنی تیم ملی چقدر توانسته است تو را آماده کسب مدال در المپیک کند؟

از قبل و بعد از زمانی که سهمیه المپيك را گرفتم به من انگیزه فراوانی داده‌اند. استاد مینو مداح و استاد مهروز ساعی، همیشه کنارم قرار داشته‌اند. آنها باوری به من داده‌اند که شاید خودم به خودم نداشتم. تمام تلاشم را انجام مى‌دهم که آن خوشحالی بعد از قهرمانی جهان را برایشان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس تکرار کنم. نکته دیگری را هم مى‌خوام بگویم که حتما و لطفا منتشر کنید. بايد از خانواده‌ام تشکر ویژه‌ای بکنم. هیچوقت مرا در فشار قرار ندادند، به تصمیم‌هایم احترام گذاشتند و شرایط را به بهترین شکل برایم فراهم کردند تا به خواسته‌هايم دست پيدا كنم. ما خانواده درس‌خوانی داشتیم و سخت بود که برعکس بقیه، من بروم به دنبال ورزش.

• دقيقا اینجاست که اعتماد و نقش پدر و مادر براى تولد یک قهرمان حرفه‌ای ورزشى در جهان خود را به رخ مى‌كشد.

مادرم، پدرم و خانواده پای من ایستادند، خوشحالم که در این خانواده به دنیا آمدم. دوست دارم با طلای المپیک که بهترین دستاورد به حساب می‌آید حسابى خوشحالشان کنم.

• پس برای پدر و مادرت هم كسب مدال المپیک اهمیت فراوانی دارد؟

بحث كسب مدال برای آنها اصلا مهم نیست.
آنها از خوشحالی من خوشحال می شوند.
برای آنها مدال ملاک به حساب نمی‌آید.

1973337

•گوشه‌اى از افتخارات ناهيد كيانى در تكواندو

🥇قهرمانى ٢٠٢٣ جهان در منهاى ٥٣ كيلوگرم
🥈جايزه بزرگ ٢٠٢٣ جهان در رم
🥈جايزه بزرگ ٢٠٢٣ جهان در چين
🥇جام رياست فدراسيون جهانى ٢٠٢٣
🥇جام رياست فدراسيون جهانى ٢٠٢٢
🥇دانشجويان ٢٠٢٢ جهان
🥉جام رياست فدراسيون جهانى ٢٠١٨
🥉بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا ٤٨ كيلو
🥇قهرمانى ٢٠٢٢ آسيا ٥٧ كيلو
🥉قهرمانى ٢٠٢١ آسيا ٥٧ ميلو
🥈قهرمانى ٢٠١٨ آسيا ٤٩ كيلو
🥉قهرمانى ٢٠١٦ آسيا ٤٦ كيلو
🥉دانشجويان ٢٠١٧ جهان
🥈ارتش‌هاى ٢٠١٥ جهان

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها