کد خبر : 1991183 | 11 دی 1402 ساعت 11:30 | 24.9K بازدید | 11 دیدگاه

حسین‌نژاد جا پای پسر پروین می‌گذارد؟

جوان‌ترین بازیکنان ایران در آسیا: زمانی برای درخشش

محمدجواد حسین‌نژاد با ۲۰ سال سن جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خواهد بود.

جوان‌ترین بازیکنان ایران در آسیا: زمانی برای درخشش

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته لیست تیم ملی ایران برای جام ملت‌‎های آسیا در فاصله کمتر از 14 روز تا شروع مسابقات در کشور قطر اعلام شد. همانطور که انتظار بود در این لیست نام‌های جالبی حضور داشتند اما یکی از نکات حائز اهمیت حضور جواد حسین‌نژاد هافبک جوان و خوش آتیه سپاهان است که با 20 سال سن در این تورنمنت حضور دارد و همراه با همبازی خود آریا یوسفی نخستین دهه هشتادی‌های ایران در جام ملت‌ها خواهد بود. اکنون به بررسی جوان‌ترین بازیکن تیم ملی ایران از جام ملت‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ خواهیم پرداخت.

1996-مهدی مهدوی‌کیا و داریوش یزدانی (19 سال)
مایلی‌کهن از پرسپولیس و پیام دو چهره جوان را زیرنظر گرفته بود و با دعوتشان به تیم ملی توجهات را به خود معطوف کرد. مهدوی‌کیا در بازی نخست مقابل عراق ۹۰ دقیقه حضور داشت و در دو بازی دیگر مرحله گروهی حضور نداشت. یزدانی نیز در سومین بازی مرحله گروهی برابر عربستان برای 5 دقیقه به میدان رفت. با صعود به مرحله حذفی، مایلی‌کهن بار دیگر مهدوی‌کیا و یزدانی را مقابل کره جنوبی در جریان پیروزی ۶ بر دو به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین کرد. در مرحله نیمه نهایی اما یک خاطره تلخ از یزدانی به جا ماند. عربستان را که در مرحله گروهی با نتیجه سه بر صفر شکستش داده بودیم، در بازی مرحله حذفی، نمایشی حساب شده داشت. با نظر مایلی‌کهن، یزدانی و مهدوی‌کیا در دقایق پایانی بازی حضور پیدا کردند. در ضربات پنالتی، ابتدا علی دایی برای ایران و التیماوی برای عربستان پنالتی خود را خراب کردند. پس از این دو، پیروانی و سلیمانی پنالتی خود را گل کردند اما در پنالتی بعدی، داریوش یزدانی توپ را برداشت تا در دوئل با الدعایه قرار بگیرد. یزدانی قدم به قدم نزدیک شد اما الدعایه دستش را خواند و اختلاف نتیجه حاصل شد تا ایران در مرحله نیمه نهایی حذف شود.

1973568

2000-حامد کاویان‌پور (21 سال)
به عنوان یکی از خاص‌ترین شاگردان پروین در پرسپولیس، دلیلی وجود نداشت که جلال طالبی او را نیمکت‌نشین کند. کاویانپور در کنار کریم باقری در تورنمنت لبنان یکه‌تازی می‌کرد و عملکردی مطلوب را در ذهن‌ها یادگار گذاشت.

1973571

2004-حسین کعبی (18 سال)
کعبی تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ به غیر از جدال با عمان در تمامی بازی‌ها کامل حضور داشت و عملکرد قابل قبولی از خود در چین به نمایش گذاشت. تا جایی که فیفا در گزارشی مربوط به جام ملت‌های آسیا با کعبی گفت‌وگو کرد و درباره او نوشت: «ديگر هيچ رازي وجود ندارد. استعداد بي‌نظيري مانند حسين كعبي خودش را به برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي ايران تحميل كرده است. كعبي با قامت كوتاه و يك و هفتاد و چهار متري خود يكي از سريع‌ترين بازيكنان فوتبال كره‌ي خاكي است. او انتخاب نخست برانكو ايوانكوويچ است. هنگامي كه از او پرسيده شد صد متر را در چند ثانيه مي‌دود او با غرور گفت: « فكر مي‌كنم زير ده ثانيه اين كار را انجام بدهم!»

1973572

2007-حسین کعبی (21 سال)
مدافع کناری تیم ملی که در دوره قبلی و جام جهانی 2006 فوق‌العاده بود، این‌بار در لیست قلعه‌نویی قرار گرفت اما با یک تفاوت بسیار مهم نسبت به دوره قبلی و آن هم نیمکت نشینی او بود. کعبی به عنوان یکی از جوان‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال کشورمان در 2007 تنها یک نیمه آن هم مقابل چین حضور داشت.

2011-کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی (20 سال)
دو کاپیتان تیم ملی در سال‌های اخیر از قطر تا قطر حضور داشتند. آنها به عنوان استعدادهای نسل جدید فوتبال در سایپا و سپاهان مورد توجه قطبی قرار گرفتند تا راهی دوحه شوند. حال آنها پس از جواد نکونام، مهدی مهدوی‌کیا و مسعود شجاعی، برای چهارمین مرتبه یک تورنمنت آسیایی را تجربه می‌کنند تا در این آمار برابر شوند. انصاری‌فرد و حاج‌صفی هر دو با بیست سال سن در 2011 عضوی ثابت از ترکیب تیم ملی بودند و باز هم به مسیر خود ادامه خواهند داد.

1973575

2015-سردار آزمون (20 سال)
پس از اینکه سردار در برزیل همراه با تیم نبود، کی روش او را برای حضور در استرالیا دعوت کرد. سردار در آن مقطع مهاجم روبین کازان بود. سردار در روسیه 2 گل ماندگار برابر قطر و عراق به یادگار گذاشت که هر زمان نام آسیا به میان می‌آید، تصویرش به عنوان یک صحنه ماندگار در ذهن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

1973573

2019 - مجید حسینی (22 سال)
مدافع محبوب کی روش که در جام جهانی 2018 به عنوان یک استعداد شروع به درخشش کرد، در جام ملت‌های آسیا 2019 مدافع ثابت ترکیب کی روش بود که البته در مرحله حذفی نیمکت نشین شد و همراه با تیم حضور نداشت.

1973574

دیدگاه‌ها