کد خبر : 1991567 | 12 دی 1402 ساعت 18:47 | 48.3K بازدید | 127 دیدگاه

بحران داوری فوتبال ایران و راه‌های پیش‌رو

احتمال برکناری افشاریان یا تصمیمات سخت‌تر

خبرنگارانی که برای مصاحبه با خداداد افشاریان در محوطه بیرونی کمپ تیم‌های ملی کمین کرده بودند، در نهایت موفق به صحبت با این چهره جنجالی فوتبال ایران نشدند.

احتمال برکناری افشاریان یا تصمیمات سخت‌تر

به گزارش "ورزش سه"، خداداد افشاریان، داور سابق فوتبال ایران و رئیس کمیته داوران، در فصلی که اشتباهات تاثیرگذار و بزرگ داوری در آن حرف اول را می‌زند، بدل به یکی از مهم‌ترین چهره‌های فوتبال ایران شده و همه دوست دارند بدانند که با این وضعیت و با اتفاقات پیش‌ آمده آیا او باز هم در سمت خود به کار ادامه خواهد داد یا نه.

موضوع مهم درباره بحث داوری در فوتبال ایران در این فصل، بروز اشتباهات بسیار فاحش در هفته آخر از رقابت‌های لیگ برتر بود که به نوعی تمام‌کننده سایر جنجال‌های داوری در طول نیم فصل اول بود. در روز آخر از رقابت‌های نیم فصل اول، خطاهای داوری در ابعادی گسترده و فاحش‌تر به چشم می‌خورد و کار به جایی رسید که حتی گمانه‌هایی درباره برخی از احتمالات بسیار منفی در زمینه داوری مطرح شد.

این هفته در این مسابقات (استقلال - پیکان، آلومینیوم - ملوان، شمس آذر - سپاهان و مس رفسنجان - پرسپولیس) خطاهایی به شدت فاحش بروز کرد‌. این موقعیت پس از آن حادث شد که در مسابقه جنجالی روز پنجشنبه در سیرجان هم عباس راکی، داور ناآماده خوزستانی با آن اضافه وزن معروفش، صحنه‌های عجیب دیگری را خلق کرده بود؛ اتفاقاتی که در مجموع باعث به هم ریختگی صدر جدول لیگ برتر فوتبال ایران و توزیع امتیازات به شکلی شد که چندان قابل پیش‌بینی نبود.

نکته جالب اینکه این فضا تنها گرمابخش محافل کارشناسی داوری و به سود آنهایی است که به نقد داوری مشغولند و تشخیص آنها با اهمیت بیشتری مورد استقبال علاقه‌مندان به فوتبال قرار می‌گیرد وگرنه اهالی فوتبال، بازیکنان و مربیان همچنان در حال لطمه خوردن از فضای ناعادلانه‌ای هستند که در غیاب تکنولوژی‌های روز پای اقسام شایعات را به فوتبال ایران باز کرده، اینکه حتی ممکن است مسائلی فراتر از آنچه خطای داوری محسوب می‌شود، در میان باشد.

مسئله همان‌طور که گفتیم فاحش بودن اشتباهات داوری است وگرنه در بالاترین سطح فوتبال جهان نیز داوری‌ها عاری از جنجال نیست اما نداشتن واکنش به صحنه‌هایی که در این چند روز دیده‌ایم، حتی می‌تواند باعث ایجاد شایعاتی بیشتر علیه سلامت جامعه داوری بشود؛ چیزی که فوتبال ایران هرگز آن را نپذیرفته و علیه اتهام‌زنندگان اقامه دعوی کرده است.

در این شرایط راه نجات داوری ایران از وضعیت فعلی چیست؟ برکناری خداداد افشاریان، بازآموزی و سختگیری بر داوران یا ورود نهادهایی خارج از فوتبال برای کنترل جدی‌تر؟ همه اینها راه‌حل‌هایی است که ممکن است از سوی فدراسیون فوتبال اتخاذ بشود اما هر چه هست، با پایان مسابقات لیگ ما فقط یک ماه و نیم فرصت داریم تا دوباره با مسائلی از این دست مواجه نشویم.

این را هم در ذهن داشته باشید که شدت اخبار در فوتبال ایران همواره به سود داوران بوده، چراکه اشتباهات آنها بلافاصله با اخبار داغ بعدی فراموش می‌شود. بنابراین یادآوری برخی از بزرگترین خطاهای داوری این فصل احتمالا به بهبود کیفی قضاوت‌های لیگ برتر کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها