کد خبر : 1992245 | 16 دی 1402 ساعت 02:30 | 17.6K بازدید | 27 دیدگاه

سرمربی پرسپولیس باید آشنا باشد؛

ابراهیم شکوری: زمان ما یحیی استعفا نداد

مدیر اجرایی سابق پرسپولیس در گفت‌وگویی به بررسی شرایط سرخ‌ها و جدایی یحیی گل‌محمدی از این باشگاه پرداخته است.

ابراهیم شکوری: زمان ما یحیی استعفا نداد

به گزارش "ورزش سه"، ابراهیم شکوری که سابقه بازی در تیم‌های سایپا، پیام و پرسپولیس را در کارنامه خود دارد، پس از خداحافظی از میادین فوتبال وارد عرصه مدیریت در فوتبال شد. او که در دوران مدیریت جعفر سمیعی در باشگاه پرسپولیس به‌عنوان مدیر اجرایی در این باشگاه مشغول به فعالیت بود و در دوران حضورش در پرسپولیس، سرخ‌ها با هدایت یحیی گل‌محمدی به فینال آسیا راه یافتند، امروز در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره شرایط این تیم صحبت کرده است.

او با تأکید بر اینکه جدایی یحیی گل‌محمدی کمکی به پرسپولیس نخواهد کرد، درباره آینده این تیم صحبت کرده و درباره این موضوع که در صورت جدایی یحیی، سرمربی آینده پرسپولیس باید چه شرایطی داشته باشد، اظهارنظر کرده است.

صحبت‌های شکوری را در ادامه می‌خوانید:

* اگر یحیی برود، چه کسی جای او بیاید؟
ما یک تجربه خوب و موفق را با آقای یحیی گل‌محمدی داشتیم و گلات قهرمانی در زمانی اتفاق افتاد که این همکاری بین من و آقای گل‌محمدی و کادرشان بود. فکر می‌کنم یک سال خاطره‌انگیز بود؛ ما با مشکلات بسیار زیاد، فینال آسیا را تجربه کردیم، قهرمانی سوپرجام را به دست آوردیم و در انتها قهرمان لیگ شدیم. مطمئناً جدایی یحیی گل‌محمدی در مقطع کنونی به پرسپولیس کمکی نخواهد کرد. همان‌طورکه می‌دانیم، یحیی گل‌محمدی جزء مربیان بسیار موفق ما است؛ اما مقاطعی پیش می‌آید که تیم دچار مشکل بحران می‌شود و توپ‌ نمی‌چرخد و گل نمی‌شود و از طرفی هم مصدومیت‌ها، مشکلات مالی، نتیجه‌گیری تیم‌های دیگر روی تیم تأثیر می‌گذارد. آقای گل‌محمدی جزء مربیان بزرگ ما است و ما همیشه باید این سؤال را در ذهن داشته باشیم که اگر یحیی برود، چه کسی می‌خواهد به جای او بیاید؟ این سؤال، سؤال مهمی است که من به‌عنوان شخصی که از بیرون نگاه می‌کنم، در ذهن خودم دارم. این سؤال کلیدی است و با جواب‌دادن به آن خیلی از مشکل حل خواهد شد. در هر صورت در اینکه یحیی گل‌محمدی یکی از مربیان بزرگ تاریخ فوتبال ما است، هیچ شکی نیست.

* زمان حضور ما بحث جدایی مطرح نمی‌شد
در دوره‌ای که ما حضور داشتیم، بحث جدایی آقا یحیی زیاد مطرح نشد، چون زمانی که تیم در فینال آسیا حضور دارد، جدایی یک سرمربی منطقی و اصولی نیست. ما قبل از فینال آسیا قرارداد آقای گل‌محمدی را تمدید کردیم؛ تمدید قرارداد همواره به نفع باشگاه است و در اکثر مواقع با توجه به تورم و شرایط بازار، تمدیدهای بلندمدت چه در بحث بازیکن و چه در بحث سرمربی، می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما قرارداد آقای گل‌محمدی و کادرشان را تمدید کردیم؛ اما قطعاً شرایط حال حاضر پرسپولیس با آن دوره متفاوت هست و با توجه به اینکه من الآن در باشگاه پرسپولیس حضور ندارم، نمی‌توانم اظهار نظر کنم و بگویم چرا کار به اینجا کشیده است. فکر می‌کنم بهتر است دوستانی که در باشگاه پرسپولیس هستند در این باره صحبت کنند.

1835738

* شرایط پرسپولیس اصلاً بحرانی نیست 
آنچه که من می‌دانم این است که پرسپولیس سه امتیاز با صدر فاصله دارد و سه امتیاز هم یعنی یک بازی؛ بنابراین شرایط پرسپولیس در حال حاضر زیاد هم بحرانی نیست. در همان مقطع هم ما با آقای گل‌محمدی همکاری می‌کردیم، دوره‌ای بود که باشگاه هیچ پولی نداشت و بدهی‌های مختلفی وجود داشت و ما برای ۷-۸ بازی دو دفاع آخر بیشتر نداشتیم که آن‌ها هم سیدجلال حسینی و حسین کنعانی بودند و مجبور بودیم با همین دو دفاع آخر کار کنیم اما ارتباط خیلی خوبی بین ما و کادر برقرار شد که خدا کمک کرد و توانستیم امتیازات زیادی را که در میانه فصل از رقبا عقب بودیم، جبران کنیم و قهرمانی را به دست بیاوریم. در حال حاضر، بهترین نفراتی که می‌توانند درباره شرایط پرسپولیس صحبت کنند، مدیران خود پرسپولیس هستند، چون ما آنجا نیستیم. حرفه‌ای و منطقی این است که ما زیاد اظهار نظر نکنیم.

* برای قضاوت یحیی باید در پرسپولیس کار کنید!
در اینکه آقای گل‌محمدی به‌عنوان یک مربی داخلی یک مربی استاندارد در فوتبال ما است و این قابلیت را دارد که به خوبی با سایر مربیان رقابت کند هیچ شکی نیست، اما برای قضاوت درباره استعفاهای ایشان باید در باشگاه پر هواداری مثل پرسپولیس و استقلال کار کنید تا فشار کار آن را درک کنید؛ در چنین باشگاه‌هایی همه از شما توقع دارند و توقعات هم بسیار بالا و البته به جا است‌. امید میلیون‌ها هوادار به این باشگاه‌ها است و این موضوع فشار مضاعفی را روی مدیران باشگاه، سرمربی، بازیکنان و حتی تدارکات ایجاد می‌کند و همه باید مراقب باشند که چطور رفتار می‌کنند و عملکردشان هم طوری باشد که به هیچ عنوان به تیم آسیب نزند. همین مسائل باعث شده که شرایط باشگاه سنگین و سخت باشد و باعث شود در دوره‌هایی بازیکنان و مربیان خسته شوند و مجبور به جدایی باشند. البته این را هم به‌عنوان کسی که در پرسپولیس بازی و مدیریت کردم بگویم که آدم زمانی که از پرسپولیس جدا می‌شود، دلتنگ خواهد شد و همیشه دنبال این است که برگردد. در واقع زمانی که وارد باشگاه می‌شوی، فشار خیلی زیاد است؛ اما شیرینی‌های خاص خودش را هم دارد.

* برای تمدید هر دو طرف شرایط خاص خودشان را دارند 
من اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم که ناراحتی یحیی به‌خاطر تمدید قرار است یا خیر و فکر می‌کنم دوستانی که در باشگاه هستند و خود آقای گل‌محمدی بهتر می‌توانند در این باره اظهار نظر کنند. مطمئناً برای تمدید قرارداد، هم باشگاه و هم سرمربی شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند و فکر می‌کنم اگر خود دوستان در این باره نظر بدهند، خیلی منطقی‌تر است. ما نمی‌توانیم صحبت دقیق و درستی داشته باشیم.

1891005

* باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری شود
وقفه ۴۰ روزه‌ای که در لیگ وجود دارد، فرصت مناسبی است. اگر قرار است آقای گل‌محمدی بمانند، باید زود تصمیم گرفته شود و اگر قرار است جدا شوند، باید در سریع‌ترین زمان مربی انتخاب شود. من باز هم به صحبت قبلی‌ام برمی‌گردم؛ اگر قرار است یحیی گل‌محمدی برود، چه کسی می‌خواهد به جای او بیاید؟ بدترین عملکرد پرسپولیس در سال‌های گذشته رتبه دومی بوده و اگرچه همه اعضای باشگاه و تیم و هواداران در این موفقیت‌ها دخیل بوده‌اند اما سهم آقا یحیی پررنگ‌تر بوده است. فکر می‌کنم در حال حاضر شرایط پرسپولیس بحرانی نیست و تیم تنها نیاز به تقویت دارد؛ اما این را هم باید بدانیم تیمی که نیاز به تقویت دارد، حتماً نیاز به پول هم دارد.

* پرسپوليس و استقلال نیاز به منابع مالی دارند 
جذب بازیکن، نیاز به پول دارد. باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال که نمی‌شود درآمد مشخصی برایشان متصور بود و درآمدی که بتواند کفاف هزینه‌های آن‌ها را بدهد وجود ندارد، نیاز به یک سری منابع مالی پشتوانه‌ دارند. این دو باشگاه جور مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی  سیاسی و ... را می‌کشند و واقعاً هیچ پدیده‌ای نمی‌تواند مثل فوتبال به جامعه کمک کند و شادابی و نشاط و سرگرمی ایجاد کند. شما از طریق فوتبال می‌توانی فرهنگ را اشاعه بدهی و شاید تنها جایی باشد که می‌توانی پرچم کشورت را در قلب کشور دیگری بالا ببری؛ برای مثال شاید فقط مهدی طارمی باشد که بتواند پرچم ایران را در ورزشگاه پورتو بالا ببرد و این موضوع با میلیاردها پول هم قابل قیاس نیست. به همین دلیل حتماً نیاز به منابع مالی وجود دارد و مدیران هم با این دید وارد این باشگاه‌ها می‌شوند.

* سرمربی آینده پرسپولیس باید با شرایط ایران آشنا باشد
پرسپولیس هم در حال حاضر در جدول شرایط بدی ندارد و با تقویت تیم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. پرسپولیس هواداران زیاد و پرشوری دارد که می‌توانند کمک کنند اما این را هم باید در نظر بگیریم که لیگ امسال بسیار سخت است و حضور سپاهان، استقلال و تراکتور در کنار پرسپولیس در جمع مدعیان لیگ را جذاب خواهد کرد. در صورتی که آقای گل‌محمدی جدا شود، مربی بعدی پرسپولیس حتماً باید استانداردهای لازم را داشته باشد و با توجه به اینکه نیم‌فصل هم هست، سرمربی جدید حتماً باید شناخت کافی از فوتبال ایران داشته باشد. لیگ ما یک لیگ خاص با شرایط خاص است و سرمربی که قصد دارد وارد لیگ شود، باید شناخت کافی از بازیکنان، زمین‌ها، زیرساخت‌ها و سایر موارد داشته باشد. فکر می‌کنم اگر قرار است کسی جز آقای گل‌محمدی انتخاب شود، باید کاملاً توجیه باشد که چه جایی قدم می‌گذارد و چه انتظاراتی از او وجود دارد.

* پرسپوليس نیاز به یک اقدام کارشناسی و سریع دارد
هواداران پرسپولیس و استقلال اصلاً رتبه دوم را دوست ندارند و این رتبه با رتبه هشتم جدول برایشان تفاوت ندارد؛ آن‌ها فقط قهرمانی می‌خواهند و به همین دلیل نیاز به یک کار کارشناسی ولی سریع وجود دارد. باز هم تأکید می‌کنم حضور در پرسپولیس به عنوان مدیر، مدیر ورزشی و... بسیار سخت است و فشار زیادی هم روی سرمربی این باشگاه وجود دارد؛ اما حضور هواداران میلیونی، انگیزه زیادی به هر فردی می‌دهد.

دیدگاه‌ها