کد خبر : 1992267 | 16 دی 1402 ساعت 05:17 | 14.2K بازدید | 10 دیدگاه

لیگ خروجی نداشته و دلمان به لژیونرها خوش است

فرکی: قهرمان بشویم شاهکار کرده‌ایم

از آخر همين هفته رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا برگزار مي‌شود و فوتبال سوژه اول اخبار ورزشي در سراسر قاره كهن خواهد بود.

فرکی: قهرمان بشویم شاهکار کرده‌ایم

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از اعتماد، تيم ملي فوتبال ما هم همچون گذشته در اين رقابت‌ها حضور دارد و از مدعيان اصلي قهرماني به حساب مي‌آيد. با اين حال از آخرين قهرماني تيم ملي ما در اين مسابقات حدود نيم قرن مي‌گذرد. اينكه در اين مدت چه مسائلي باعث شده تا از مسير موفقيت فاصله بگيريم نياز به بحث بسيار دارد و ساعت‌ها بحث و تبادل‌نظر، اما با حسين فركي، مربي اسبق تيم ملي كه تجارب ارزشمندي را در فوتبال ما دارد، درخصوص آخرين وضعيت تيم ملي و فوتبال كشورمان گپ و گفتي ترتيب داديم كه در ادامه ماحصل آن را مي‌خوانيد.

‌شرايط تيم ملي ما را در آستانه جام ملت‌ها چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

به‌ طور كلي براي تيم ملي خودمان آرزوي موفقيت داريم. بنده هم انتظار مي‌كشم براي اين رويداد مهم آسيايي كه قرار است در كشور همسايه، قطر، برگزار شود و قطعا اين مي‌تواند يك پوئن مثبت براي فوتبال ما باشد، از اين جهت كه ايراني‌هاي زيادي هستند كه مي‌توانند از اين بازي‌ها ديدن كنند و اين چيزي كه ما انتظار داريم دفاع از فوتبال ملي ماست كه روي دوش بازيكنان و كادرفني هست. به هر حال دوست داريم پس از سال‌ها قهرماني در اين مسابقات را تجربه كنيم كه البته شايد كار ساده‌اي نباشد. همه منتظر هستيم كه اين اتفاق خوب براي فوتبال ما بيفتد.

‌شرايط يا بستر لازم براي حضور موفقيت‌آميز تيم ملي ما در اين مسابقات مهيا بود؟

اگر واقع‌بينانه بخواهيم به اين موضوع اشاره كنيم بايد به بحث داخلي در فوتبال‌مان ورود كنيم كه با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنيم.

1918328

در اين وضعيت اميدمان به خود بازيكنان است، به خصوص انتظارات ما از لژيونرها يا بازيكنان باسابقه تيم ملي كه چندين سال است در كنار يكديگر بازي كردند بيشتر است. براي اينكه كيفيت خوب خودشان را ارائه كنند و اين اميدواري را براي تيم ملي و مردم به وجود بياورند، اما بايد قبول كنيم كه تيم‌هاي شرق آسيا به ويژه و در شرايط فعلي كره و ژاپن به‌لحاظ ساختاري و برنامه‌ريزي و آنچه در داخل كشورشان اتفاق مي‌افتد و نمايندگاني كه در ليگ قهرمانان آسيا دارند و لژيونرهايي كه يك بخشي از آن را ما هم‌ داريم از ما جلوتر قرار دارند. عملكردشان اين موضوع را اثبات مي‌كند و در جام‌ جهاني هم نشان دادند.

حضور اين دو تيم و تيم ملي ما و بعضي از تيم‌ها كه ديگر نبايد آنها را دست‌كم گرفت جذابيت جام را بيشتر مي‌كند. اميدوارم با كمك بازيكنان ما و با توانايي خود و درايتي كه كادرفني دارد بتوانيم عنوان خوبي رابه دست بياوريم.

‌درباره ليست تيم ملي چه نظري داريد؟ نسبت به دوره‌هاي قبل تغييري ديديد؟

تغيير آنچناني نسبت به زمان كي‌روش ندارد. البته اين موضوع نبايد دليلي باشد كه به كادرفني تيم ملي ايراد بدانيم، چون واقعيت اين است كه اين بازيكنان میانگین سني بالايي دارند، اما از طرفي داراي تجربه خوبي هستند. هر چند تجربه يك بخش از فوتبال است و شرايط سني و جوان‌گرايي هم بخش‌هاي ديگر از فوتبال است، اما در حال حاضر هيچ راهي بهتر از اين نداشت و اگر برنامه‌‌اي هست براي مقدماتي جام جهاني و ادامه بازي‌هاي رسمي مثل المپيك باشد كه بايد به كادرفني فرصت داد تا بتوانند تيم ملي را متحول كنند و نيروي جواني يا اصطلاح معروف بنزين سبز را به تيم ملي ما تزريق كنند!

در حال حاضر، نقطه اميد ما فقط خود بازيكنان هستند. كيفيت فني بازيكنان با دوستي و همدلي و فوتبال ناب ايراني مي‌تواند نقطه اميدي باشد براي ما.

‌نقش كادرفني چه مي‌شود؟

چرا. نقش داشته. از وقتي كه آقاي قلعه‌نويي به عنوان مربي انتخاب شده، كه جاي خوشحالي هم دارد، نتايج قابل قبولي گرفته‌ايم؛ اما الان فرصتي تا جام‌ملت‌ها نيست پس نبايد خيلي از كادر انتظار داشت، حتي اگر مربي ما خارجي هم بود همين نظر را داشتم چه برسد به مربي ايراني كه صددرصد بايد حمايت شود. رسانه‌ها هم بايد كمك كنند، بايد انصاف را در نظر گرفت و اگر يك مربي ديگر ايراني هم بود بايد به او همين فرصت را بدهيم مثل مربي خارجي كه چند سال فرصت داديم. فرصت‌ها محدود بوده به فيفادي كه شامل همه كشورها هم مي‌شود اما از آنجا كه فوتبال ما نسبت به ساير كشورها در برنامه‌ريزي عقب است و‌ نتوانستيم مثل كشورهاي ديگر خودمان را با شرايط هماهنگ كنيم نتيجه اين مي‌شود كه بايد به كادرفني فرصت داد. بايد به كادرفني فرصت داد تا به آنچه مدنظرشان است برسند و آن زمان مي‌توانيم تيم ‌ملي و كادر را قضاوت كنيم.‌

1487874

‌به نظر شما خروجي ليگ ما در اين‌ مدت چي بوده؟ ليگ ما به تيم ‌ملي كمكي كرده؟

به نظر من اين ليگ هيچ خروجي نداشته! خروجي اين ليگ ‌ما مي‌تواند بازي‌هاي انتخابي المپيك باشد كه موفق نشد. در گذشته هميشه اين‌طور بود كه ما يك تيم پشتوانه داشتيم كه حتي دو يا سه تا تيم ملي مي‌شد به‌ طور همزمان دراختيارمان باشد كه راهي مسابقات مختلف كنيم. به خصوص در بخش جوانان و اميدها كه مي‌توانند پشتوانه تيم ملي باشند، به شرط آنكه در ليگ هم فعاليت كنند و بتوانند در ليگ شايستگي‌هاي خود را نشان دهند، اما متاسفانه مي‌بينيم با وجود اين‌همه تبليغات و تيم در فوتبال ما آن خروجي لازم را نداشته و علت هم همين شرايطي است كه در داخل داريم به لحاظ سخت‌افزاري و برنامه‌ريزي و اين وقفه‌ها كه در ليگ داريم. اين مسائل اجازه نمي‌دهد كه بازيكنان ما روند صعودي خودشان را طي كنند. اين توقف‌هايي كه در ليگ‌ هست هم بازيكنان را از شرايط آرماني دور مي‌كند و تا بخواهد بازيكني در شرايط ليگ قرار بگيرد بازي‌ها تمام مي‌شود و تيم ملي هم نصيبي از ليگ‌ نمي‌برد، بنابراين باز هم دل‌خوش مي‌شويم به لژيونرها كه محدود هستند. اگر بازيكناني‌ كه لژيونر بودند و آمدند را جدا كنيم، مي‌بينيم در ليگ بازيكن نداريم! باز هم با انتخاب‌هاي كادرفني مقداري توازن برقرار شده بين لژيونرها و ليگي‌ها. عملا به تيم‌ ملي از نظر نيروي‌ جواني ليگ ما چيزي نداده كه كادرفني بتواند از آن استفاده كند. در نهايت بايد با همين مجموعه بازيكنان با شرايط بدني خيلي خوب وارد مسابقات شويم و انتظار داشته باشيم اينها براي‌مان كاري كنند.

‌شما در كادرفني تيم ملي بوديد كه در جام ملت‌ها با بدشانسي سوم شد و در ليگ‌ هم به عنوان سرمربي سابقه قهرماني را داريد. در قياس با گذشته و همچنين تيم‌هايي مثل ژاپن و كره چه شرايطي را تجربه مي‌كنيم؟

راجع به فوتبال خودمان بيشتر مي‌خواهم صحبت كنم تا كره و ژاپن چون وضعيت اين تيم‌ها و اينكه با چه استراتژي حركت مي‌كنند، مشخص است. اولويت آنها جام‌ جهاني است كه در جام جهاني هم كه نسبت به ما موفق‌تر بودند در جام ملت‌ها هم همين‌طور. ما سه دوره قهرمان شديم كه سال‌ها از آن مي‌گذرد. همين موضوع نويدبخش شرايط خوب براي كره و ژاپن و حتي تيم‌هاي درجه دو آسياست كه امروز مدعي هستند. اين‌ موضوع نشان‌دهنده اين است كه آنها روي استراتژي كه داشتند موفق عمل كردند و الان به اين جايگاه رسيدند كه براي‌شان از قبل همه‌ چيز قابل پيش‌بيني است، ‌اما براي ما متاسفانه اين اتفاق رخ‌ نداده. در اين شرايط فوتبال ما قابل مقايسه نيست با كشورهايي مثل كره و ژاپن و عربستان و حتي عراق كه با وجود مشكلاتي كه داشتند در ليگ و بازي‌هاي آسيايي يك فوتبال قابل احترامي دارند و ما هم بايد با خودمان، خودمان را مقايسه‌ كنيم، با آنچه به آن اشاره كردم. ساختار درستي نداريم كه بتوانيم مسابقات ليگ را درست برگزار كنيم ‌و همين باعث مي‌شود ببينيم تا چه حد حاشيه در فوتبال ما هست و چقدر حيف و ميل در فوتبال ما هست.

‌به عنوان سوال آخر، پيش‌بيني شما از نتيجه تيم ملي در جام ملت‌ها چيست؟

شانس ما براي قهرمان شدن كه قبلا هم اشاره كردم ۴۰ به 60 است. خوشبينانه‌تر ۷۰ به ۳۰ است. پيش‌بيني بيشتري نمي‌توانم كنم اما اگر قهرمان شويم كه شاهكار كرديم كه به مراتب ارزش آن مي‌تواند بيشتر از يك بازي در جام‌جهاني برابر ولز باشد.

دیدگاه‌ها