کد خبر : 1992763 | 18 دی 1402 ساعت 06:07 | 6.9K بازدید | 2 دیدگاه

حماد سامرى تنها قهرمان نسل جديد سرمربيان

حامد حدادى از تمام خارجى‌هاى ليگ بهتر است

حماد سامرى تنها سرمربى قهرمان در بين نسل جديد مربيان ليگ برتر بسكتبال، حامد حدادى را از تمام بازيكنان خارجى ليگ، بالاتر و بهتر مى‌داند.

حامد حدادى از تمام خارجى‌هاى ليگ بهتر است

به گزارش ورزش سه؛ ليگ برتر بسكتبال ايران كه از سال ١٣٧٧ از رقابت‌هاى دسته يك باشگاه‌هاى كشور انشعاب گرفت، هميشه تحت شعاع بزرگى مربيانى قرار داشته كه در دهه‌ى شصت و هفتاد شمسى، ستاره‌هاى تيم ملى به حساب مى‌آمدند.

ليگ برتر هميشه با قهرمانى چهره هاى شناخته شده به عنوان سرمربى در جريان بوده كه دهه شصت و هفتاد ستاره ها و بازيكنان تيم ملى بسكتبال محسوب مى شدند البته به غير از رقابتهاى بيستمين دوره ليگ برتر كه سال ٩٧ آغاز شد و ١٣٩٨ با قهرمانى پالايش نفت آبادان به سرمربيگرى حماد سامرى به پايان رسيد؛
سالى كه مهران شاهين طبع و مصطفى هاشمى در ليگ برتر روى نيمكت هدايت هيچ تيمى ننشستند، شاهين طبع آن سال سرمربى تيم ملى بود و مصطفى هاشمى نيز سكونشين.

•عملكرد مربيان در ليگ برتر بسكتبال ايران كه از سال ١٣٧٧ شكل گرفت:

١)مهران شاهين طبع، هفت🏆 قهرمانى ليگ برتر
٢)مصطفى هاشمى، شش🏆 قهرمانى ليگ برتر
٣مهران حاتمى، پنج🏆 قهرمانى ليگ برتر
٤)منوچهر شهامت نژاد، دو🏆 قهرمانى ليگ برتر
٥)محسن صادق زاده، دو🏆 قهرمانى ليگ برتر
٦)حماد سامرى، يك🏆 قهرمانى ليگ برتر

•عملكرد سرمربيان ايرانى در قهرمانى باشگاه‌هاى بسكتبال آسيا:

١)مهران شاهين طبع، دو🏆 يك🥈يك🥉
(با سه تيم صباباترى، مهرام و پتروشيمى)
٢)مصطفى هاشمى، دو🏆 با مهرام تهران
٣)محسن صادقزاده، يك🏆 با فولاد ماهان سپاهان
٤)مهران حاتمى، يك🏆 با پتروشيمى بندرامام
٥)حماد سامرى، يك 🥉با پالايش نفت آبادان

•مصطفى هاشمى و هشت جام داخلى در بسكتبال

مصطفى هاشمى به عنوان سرمربى دو جام قهرمانى هم در سال‌هاى ٩٤-١٣٩٣ به دست آورد كه عنوان آنها ليگ برتر نبود.
اين دو رقابت با تفاوتى اساسى نسبت به هم با اسم ليگ ملى و ليگ حرفه‌اى برگزار شد.

در سال ١٣٩٣ در ابتدا "ليگ ملى" با اجراى قانون ممنوعيت استفاده از بازيكنان خارجى برگزار شد كه مهرام با مصطفى هاشمى به قهرمانى رسيد.

همچنين سال ١٣٩٣ بعد از برگزارى ليگ ملى، اولين و آخرين دوره ليگ حرفه اى نيز كه باشگاه‌ها اجازه استفاده از بازيكنان خارجى را در تركيب خود داشتند آغاز شد و مصطفى هاشمى با مهرام تهران در سال ١٣٩٤ قهرمانى آن را جشن گرفت.

1976147

در مجموع رقابتهاى ليگ بسكتبال باشگاههاى ايران با عنوان‌هاى مختلف، مصطفى هاشمى با كسب هشت جام قهرمانى، پرافتخارترين سرمربى رقابتهاى داخلى به حساب مى آيد.

هاشمى عنوان بيشترين قهرمانى با يك تيم باشگاهى را نيز در بسكتبال ايران به خود اختصاص داده است.
او مهرام را چهار مرتبه قهرمان ليگ برتر، يكبار قهرمان ليگ ملى، يكبار قهرمان ليگ حرفه اى و دو بار قهرمان باشگاههاى آسيا كرد تا هشت جام قهرمانى داخلى و بين المللى براى اين باشگاه به عنوان سرمربى كسب كند.

تمام قهرمانى‌هاى مصطفى هاشمى به عنوان سرمربى تا ليگ برتر بيست و پنجم كه در حال برگزاريست با تيم هاى تهرانى صنام و مهرام رقم خورده است.

•شاهين طبع و ركورد قهرمانى ليگ برتر با چهار تيم

مهران شاهين طبع با هفت عنوان قهرمانى در ليگ برتر بسكتبال ايران ركورددار است و تنها مربى محسوب مى شود كه توانسته چهار تيم مختلف باشگاهى را به قهرمانى برساند.
صباباترى و مهرام تهران، پتروشيمى بندرامام و شهردارى گرگان تيم هايى هستند كه با سرمربيگرى مهران شاهين طبع جام قهرمانى ليگ برتر را به دست آوردند.

شاهين طبع كه در دو سال اخير سرمربى تيم هاى الشمال و السد قطر به حساب مى آيد، در سطح باشگاهى در مجموع رقابتهاى ليگ برتر و باشگاههاى آسيا ٩ جام قهرمانى را بالاى سر برده است.

مهران شاهين طبع ركوردهاى جالب ديگرى هم در بسكتبال به خود اختصاص داده است:

-اولين سرمربى تاريخ اين رشته ورزشى كه بسكتبال كشورمان را در رقابتهاى آسيا با تيم جوانان ٢٠٠٤ در بنگلور هند، قهرمان قاره كهن كرد تا اولين طلاى آسيايى بسكتبال ايران به دست آيد.

-سرمربى ارديبهشتى بسكتبال ايران اولين قهرمانى رده سنى بزرگسالان و باشگاههاى آسياى اين رشته ورزشى را هم در سال ٢٠٠٧ ميلادى و قبل از كسب جام قهرمانى تيم ملى در رقابتهاى جام ملتها در همان سال، به بسكتبال ايران با هدايت باشگاه صباباترى تهران، هديه كرد.

1976145

-او همچنين اولين قهرمانى تاريخ بسكتبال گرگان را در سال ١٤٠٠ به عنوان قطب اول و اصلى تماشاگران و علاقمندان به اين رشته ورزشى در سطح رقابتهاى باشگاهى بزرگسالان و ليگ برتر براى ديار پنبه سفيد به ارمغان آورد.
قهرمانى كه گرگانى ها بيش از ٣٠ سال به عنوان يك مدعى اصلى در سطح باشگاهى انتظار آن را مى كشيدند.

مهران شاهين طبع و حشمت مهاجرانى تنها سرمربى هاى تاريخ ورزش هاى تيمى و توپى ايران محسوب مى شوند كه در بسكتبال و فوتبال موفق شده اند تيم هاى ملى اين دو رشته را با موفقيت در رقابتهاى انتخابى، به جام جهانى و بازيهاى المپيك ببرند.

•منوچهر شهامت نژاد و هفت قهرمانى باشگاهى

منوچهر شهامت نژاد هم به عنوان سرمربى در بسكتبال باشگاهى ايران هفت قهرمانى دارد اما با اين تفاوت كه پنج قهرمانى توسط او در دسته يك و قبل از راه اندازى و تولد ليگ برتر از سال ١٣٧٧ كسب شده است.
قهرمانى اولين و دومين دوره ليگ برتر نيز توسط ذوب آهن اصفهان با سرمربيگرى منوچهر شهامت نژاد به دست آمد.

•حماد سامرى تنها قهرمان نسل جديد سرمربيان

حماد سامرى از بين نسل جديد سرمربى هاى ليگ برترى بسكتبال ايران مثل مجيد ولى پور، مجيد صالحى، محمدرضا اسلامى، جواد رحمتى پور، حميدرضا كلاسنگيانى، رضا هنگام پور، على آرزومندى، البرز آبكنارى، سعيد تابش نيا، مهران آتشى، پويا تاجيك، اميد موحدنژاد و محمد سيستانى، تنها كسى به شمار مى رود كه جام قهرمانى ليگ برتر و سكوى باشگاههاى آسيا را با تيم تحت حمايت خود يعنى پالايش نفت آبادان به دست آورده است.

•افتخارات سامرى به عنوان سرمربى در بسكتبال:

🥈هفدهمين دوره ليگ برتر ٩٥-١٣٩٤ 
🥈هجدهمين دوره ليگ برتر ٩٦-١٣٩٥
🏆بيستمين دوره ليگ برتر ٩٨-١٣٩٧
🥉بيست و دومين دوره ليگ برتر ١٤٠٠-١٣٩٩
🥉قهرمانى باشگاه‌هاى ٢٠١٩ آسيا

1976146

سامرى سى و چهارمين مقام و آخرين سكو نشينى تاريخ بسكتبال ايران را در سال ٢٠١٩ و روز هفتم مهر ١٣٩٨ با پالايش نفت آبادان در رقابت‌هاى باشگاه‌هاى قاره كهن به ميزبانى شهر بانكوك تايلند كسب كرد.
از روز هفتم مهر ١٣٩٨ تا به امروز بسكتبال ايران چهار سال و سه ماه است كه هيچ مقامى در رده هاى مختلف سنى ملى و باشگاهى آسيا، كسب نكرده است.

بولت پرسپولیسحماد سامرى سرمربى تيم پالايش نفت آبادان كه سابقه هدايت تيم هاى خانه بسكتبال خوزستان و نبوغ اراك را نيز در ليگ برتر وعا  كارنامه دارد در گفت و گوى اختصاصى با "ورزش سه" از انتقال بزرگ و مهم اسطوره ى بسكتبال ايران حامد حدادى به اين تيم، حرف زد.

•س: به خدمت گرفتن حامد حدادى بزرگترين برگ برنده‌اى محسوب مى شد كه پالايش نفت آبادان با هدايت تو توانست آن را محقق كند

حامد حدادى بازيكن بسيار بزرگى است، خيلى تلاش كرديم او را در جمع خود داشته باشيم و همه تيم هم به تحقق اين اتفاق علاقه ى زيادى داشتند.

•س: آبادان كه با سرمربيگرى خود تو يكبار توانست قهرمان ليگ برتر ايران شود الان در ابتداى دور برگشت رقابتها جايگاه ششم را دارد، در حاليكه بدون بازيكن خارجى به مصاف حريفان مى رود

ما طبق مصوبه وزارت نفت اجازه به خدمت گرفتن بازيكن خارجى را نداريم و چه بهتر كه توانستيم حامد حدادى را به خدمت بگيريم.
حامد سطح توانايى ها و فنى اش از خارجى هاى شاغل در ليگ برتر هم بالاتر است.

•س: با به خدمت گرفتن حامد حدادى جايگاه ششم دور رفت ليگ برتر را مى توانيد ارتقا دهيد؟

در پايان دور رفت كه بين ١٢ تيم ششم شديم و وسط جدول قرار گرفتيم به دليل نداشتن بازيكن خارجى و پنج بازيكن مصدوم بود كه مجبور شديم صالح فروتن و مهدى هليچى را به خاطر آسيب ديدگى از ليست خارج كنيم.
محمد ترابى را چند بازى در اختيار نداشتيم، احسان دليرذهان و فريد اصلانى هم يك بازى در ميان، توانستند به تيم كمك كنند.
همين مباحث روند رو به رشد ما را خيلى كند كرد و سطح رقابتها هم خيلى نزديك بود.

•س: با جذب حامد حدادى و براى دور برگشت شرايط تيم پالايش نفت بهتر شده، درست است؟

امسال بازيهاى ليگ خيلى نزديك است و تيم ها هم پر قدرت هستند كه كار را خيلى سخت مى كند.
الان آسيب ديده هاى تيم برگشته اند و توانستيم با به خدمت گرفتن حامد حدادى براى پست پنج و اشكان خليل نژاد در پست سه، تيم را تقويت كنيم.

•س: يعنى با اين توضيحاتى كه دادى، نداشتن بازيكن خارجى مقابل حريفان بالاى جدولى و حتى خريد حامد حدادى كه خودش يك تيم محسوب مى شود. تماشاگران متعصب آبادانى نمى توانند به درخشش پالايش نفت و جنگيدن براى قهرمانى اميدوار باشند؟

من به هيچ چيز غير از درخشش تيمم و بازيكنان فكر نمى كنم. مباحثى كه مطرح كردم شرح اتفاقات دور رفت بود اما براى دور برگشت فرق دارد.
ما در آبادان جاه طلبى خودمان را داريم و بدون بازيكن خارجى هم قهرمان ليگ برتر شده ايم.
الان هم اهل بهانه نيستم اما همه مى دانند امروز بازيكن خارجى در رقابتهاى ليگ برتر تعيين كننده است.

حدادى اسطوره بسكتبال ايران و آسياست كه در جهان هم بينظير است و ما همه با هم قدر استفاده از اين موقعيت براى سربلندى بسكتبال آبادان و خوزستان را مى دانيم.

حامد حدادى براى ما حكم الماس و جواهرى بى قيمت را دارد. فرصت درخشيدن با اين جواهر و جايگاهش را به آسانى از دست نمى دهيم.
يعنى در بهترين نقطه و با بهترين فرم از توانمندى هاى مثال زدنى او بهره مى بريم.

حدادى اسطوره بسكتبال ايران و آسياست كه در جهان هم بينظير است و ما همه با هم قدر استفاده از اين موقعيت براى سربلندى بسكتبال آبادان و خوزستان را مى دانيم.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها