کد خبر : 1993453 | 20 دی 1402 ساعت 18:40 | 101.8K بازدید | 327 دیدگاه

طغیان علیه تیمسار در باشگاه دیهیم:

رمزگشایی از بدترین باخت تاریخ استقلال در دربی!

جواد الله‌وردی بی‌تردید یکی از جنجالی‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال ایران است.

رمزگشایی از بدترین باخت تاریخ استقلال در دربی!

به گزارش "ورزش سه"، هنوز و بعد از نیم قرن، هواداران پرسپولیس با غرور و افتخار از برتری 0-6 در مقابل تاج (استقلال فعلی) یاد کرده و با طرفداران رقیب کری می‌خوانند. دقیقا 50 سال پیش و در تاریخ 16 شهریور 52، پرسپولیس با هت‌تریک همایون بهزادی، بریس ایرج سلیمانی و تک گل حسین کلانی، رقیب دیرینه را در هم شکسته و نتیجه‌ای کسب کرد که هنوز و بعد از پنج دهه با افتخار از آن یاد می‌کند. استقلال پرستاره آن فصول که چند سال قبل حتی قهرمان آسیا نیز شده بود، در یکی از بدترین روزهای تاریخ خود، هیچ حرفی مقابل پرسپولیس نداشت و حاضران در استادیوم شهادت می‌دهند شاید اگر بازی چند دقیقه دیگر ادامه داشت، گل‌های دریافتی آبی‌پوشان دو رقمی می‌شد.

1977063
تصویری نایاب و تاریخی از پرسپولیس باشکوه و پرستاره سال 52- با بازیکنانی که هر یک در تاریخ این باشگاه نام پرآوازه‌ای دارند. فصلی که با قهرمانی در جام تخت جمشید و البته شش‌تایی کردن رقیب دیرینه همراه شد.

چهار بار دروازه منصور رشیدی، گلر دوم استقلال باز شد و حتی ورود ناصر حجازی نیز شرایط را عوض نکرد و او نیز برابر ستاره‌های بی‌رحم پرسپولیس دو بار مغلوب شد. اما چند روز بعد از این دیدار جنجالی بود که تیمسار خسروانی، مالک وقت استقلال، دو بازیکن این تیم را عامل اصلی شکست دانسته و آنها را از رختکن اخراج کرد: منصور رشیدی و جواد الله‌وردی.

الله‌وردی 21 ساله و جوان، بارها در این نیم قرن مدعی شد با مصدومیت بازی کرده و از آمادگی به دور بوده است. به دستور تیمسار خسروانی، فیلم‌های ضبط شده آن دیدار منهدم شد و تصویری از آن دربی تاریخی وجود ندارد. هم‌زمانی آن بازی با مسابقات کشتی در ورزشگاه آزادی و البته اکران یک فیلم سینمایی پرطرفدار در پیش از انقلاب، 16 شهریور را به یکی از روزهای تاریخی ورزش ایران تبدیل کرده و هنوز و بعد از 50 سال نیز ابهامات زیادی در مورد آن دیدار وجود دارد.

1977061
بر خلاف تصور بسیاری از طرفداران فوتبال، این تصویر مربوط به دربی شش تایی‌ها نیست، اما حجازی و بهزادی نقش اول آن دیدار تاریخی بودند.

حالا مصاحبه‌ای از جواد الله‌وردی با نشریه کیهان ورزشی وجود دارد که شاید گره از ذهن هواداران دو تیم باز کند. بازیکنی که معتقد است در حقش ناعدالتی صورت گرفته و عوامل زیادی در باخت پرگل تاج در آن دیدار سهیم بوده و در واقع همه‌چیز به ناحق سر جواد الله‌وردی خراب شده است. جالب اینجاست در خلال این مصاحبه، او تاکید می‌کند که دیگر تمایلی به حضور در ترکیب تاج نداشته و قصد جدایی دارد. اتفاقی که در نهایت رخ داده و جواد الله‌وردی به عنوان اولین یاغی تاریخ فوتبال، پیراهن پرسپولیس را به تن می‌کند تا شایعات در مورد او بیشتر شود. البته در ادامه الله‌وردی در ترکیب پرسپولیس عملکرد خوبی داشته و حتی در جام جهانی 1978 نیز برای تیم ملی ایران بازی می‌کند. با خواندن این مصاحبه جالب و طولانی، شاید بخشی از ابهامات در مورد جواد الله‌وردی و البته یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران برطرف شود.

در ادامه بخشی از این مصاحبه جذاب را با هم مرور می‌کنیم:
عصر روز یکشنبه هفته پیش برای اولین تمرین بعد از شکست، به ورزشگاه وحیدیه (محل همیشگی تمرین باشگاه تاج) رفتم. البته دستم شکسته و در گچ بود و نمی‌توانستم در تمرین شرکت نمایم. بلکه رفته بودم تا دست شکسته خود را به مربی نشان دهم و از او اجازه استراحت بگیرم. وقتی به آنجا رسیدم به من گفتند که رئیس باشگاه برای اولین‌بار به محل تمرین ما آمده است و می‌خواهد برای بازیکنان صحبت نماید. به همین دلیل ما را به تالار غذاخوری ورزشگاه فراخواندند. همه نشستیم و ایشان که بر خلاف همیشه خشمگین و فوق‌العاده ناراحت به‌نظر می‌رسید، چنین فریاد کشید:

1977065
جواد الله‌وردی در کنار محمد صادقی، ستاره‌های جوان قبل از انقلاب فوتبال ایران، روی جلد مجله‌هایی که در تصرف ستاره‌های جوان و خوش‌تیپ فوتبال، موسیقی و سینما بودند.

«شکست شما افتضاح بود، در تاریخ باشگاه تاج سابقه نداشته است که تیم من این‌طور مفتضحانه و ننگ‌آور ببازد. شما باعث این ننگ بزرگ شده‌اید. شما که شنیده‌ام شب پیش از مسابقه در بساط عیش و نوش شرکت داشته‌اید!» آن‌گاه ایشان در میان تعجب ما چنین ادامه داد:

شما که از امکانات عالی باشگاه، پول کافی و همه چیز بهره‌مند هستید، چرا آنچنان ننگ‌آور بازی کردید و آبروی مرا بردید؟ چرا باعث شدید که مردم به من حرف‌های نامربوط بزنند و به‌خاطر آن باخت ناسزا بگویند؟ من اگر چنین ادامه پیدا کند، تیم فوتبال تاج را تعطیل خواهم کرد و دستور می‌دهم عکس‌های شما را در محلی از این باشگاه نصب کنند و زیر آن بنویسند: این‌ها باعث ننگ باشگاه تاج و انحلال تیم فوتبال آن بوده‌اند.»

خلاصه ایشان آنچنان حرف‌هایی زد و چیزهایی گفت که من نمی‌خواهم همه آنها را در این‌جا تکرار کنم.

بعد از خاتمه حرف‌های ایشان انتظار داشتم که کاپیتن تیم ما یا لااقل تنی چند از بازیکنان از حقوق ما دفاع نمایند و احیانا قول بدهند که آینده جبران این شکست را خواهیم کرد. اما هیچ‌کس حرفی نزد و همه سر به زیر انداخته بودند. ولی من نمی‌توانستم ساکت بنشینم. این حرف‌ها برای من، برای من که طی دو سال عضویت در باشگاه تاج چندین‌بار روی تخت بیمارستان خوابیده بودم، برای من که به تصدیق همه در هر بازی تا سرحد جان فشانی فداکاری و از خود گذشتگی نشان می‌دادم، خیلی گران آمد.

من جوانی ۲۱ ساله و دانشجو هستم. در زندگی هیچ‌گاه سرم را جلوی هیچ‌کس خم نکرده و همیشه تلاش کرده‌ام که روی پای خود بایستم. من هیچ‌گاه مثل خیلی از بازیکنان تاج نرفته‌ام پنهانی تقاضای پول و پاداش نمایم و التماس بنمایم. من بازیکنی هستم که همیشه عقیده‌ام این بوده است که باید برای باشگاهم جان‌فشانی نمایم و بدون هیچ‌گونه توقعی بهترین بازی‌ام را ارائه نمایم.

پس نمی‌توانستم تحمل نمایم که به من تهمت بی‌غیرتی یا خیانت زده شود و سکوت کنم. بدین خاطر اجازه صحبت خواستم و تنها از قول خودم به آنچه رئیس باشگاه گفته بود پاسخ دادم. ولی متاسفانه به‌جای آنکه حرف‌های منطقی من موجب تسکین خاطر رئیس باشگاه تاج را فراهم آورد، با عصبانیت دستور داد مرا از آن جلسه اخراج کنند و تهمت‌های دیگری نیز به من زده شد. این ماجرا برای من، برای من که هیچ‌گاه توقعی زیاده از حد خود نداشتم، برای من که هیچ‌گاه چشم‌داشتی به پول باشگاه نداشته‌ام و برای من که حتی در همان مسابقه با دست شکسته از زمین خارج شده‌ام، بسیار ناراحت کننده بود. بدین خاطر تصمیم گرفتم برای چهارمین بار از باشگاه تاج استعفا کنم و همین کار را کردم.»

1977062
ژست جالب الله‌وردی، بازیکنی که بی‌تردید یکی از جنجالی‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال ایران است.

من از این هیئت فوتبال باشگاه سؤال می‌کنم: اگر شما کاره‌یی هستید پس چرا عنوان می‌کنید در اخراج من بی‌دخالت هستید؟ اگر شما دخالت ندارید پس چه کسی دخالت دارد و شما چکاره‌اید؟ اگر هم کاره‌یی هستید چرا به‌من رضایت‌نامه نمی‌دهید؟ مگر زور است می‌خواهم این باشگاه را ترك كنم، چرا نمی‌گذارید دنبال کار و زندگی خودم بروم؟ اصلا من نمی‌خواهم دیگر فوتبال بازی کنم. مگر من تمام زندگی و سرنوشت خود را به‌شما فروخته‌ام، مگر شما به‌من در ماه مبلغی بیش از ۱۰۰۰ تومان می‌پردازید؟

آیا در ازای ۱۰۰۰ تومان من باید همیشه مطیع و برده شما باشم؟ اصولا در حال حاضر پرداختن ماهیانه ۱۰۰۰ تومان به یک بازیکن منتی ندارد. حتی باشگاه‌های درجه دو و سه نیز این مبلغ را به بازیکنان خود می‌پردازند. پس چرا همیشه به‌ما می‌گویید که از بیش‌ترین و بهترین مزایای فوتبال ایران برخورداریم؟ من و دیگر بازیکنان باشگاه تاج در هر باشگاه دیگری که بازی کنیم مبلغی در حد آنچه که شما به ما می‌پردازید، دریافت خواهیم کرد."

در پایان از الله‌وردی سؤال شد که بالاخره تصمیم نهایی‌اش چیست و برای آینده فوتبالش چه خواهد کرد؟ او پاسخ داد: 
"وقتی مرا از باشگاه تاج اخراج کردند فردایش نامه‌ای نوشته آن را برای رئیس باشگاه تاج فرستادم او مرا به‌حضور پذیرفت و صورتم را بوسیده از من خواست تا همچنان در عضویت تاج باقی بمانم ولی دیدم حالا که جوان هستم و فوتبالم در اوج می‌باشد مرا چون يك ته سیگار دور می‌اندازند و زیر پا له می‌کنند. فردا که فوتبالم از حد کنونی پایین‌تر آمد، با من چگونه رفتار خواهند کرد؟

بنابراین خواستم منطقی فکر کنیم و تقاضا نمودم قول‌های گفته را که از طرف باشگاه به‌من داده شده بود، انجام دهند تا در عضویت تاج باقی بمانم ولی به‌من گفتند که آن قول‌ها عملی نمی‌باشد. من هم به کمیته فوتبال رفتم و چهارمین استعفای خود را روی میز آنها گذاشتم و مصرا خواستم تا با آن موافقت شود. من بر طبق قرارداد هشت ماه دیگر باید در اختیار باشگاه تاج باشم ولی با ماجراهایی که پیش آمده نمی‌توانم همچنان در عضویت این تیم باقی بمانم بنابراین مصرا تقاضا دارم این باشگاه با استعفای من موافقت کند و حتی اگر موافقت به تاریخ پایان قرارداد هم باشد از نظر من بلامانع است.

1977064
تصویری از طغیان و عصبانیت ستاره جوان تاج، که بعدها لباس پرسپولیس را به تن کرده و افتخارات زیادی به‌دست آورد.

الله‌وردی افزود: من تصمیم دارم در آینده فوتبال را کنار بگذارم. البته این تصمیمی است که خودم هم زیاد در مورد آن اطمینان ندارم و شاید شرایطی پیش آید که بعد از خروج از باشگاه تاج عضویت تیمی دیگر را بپذیرم. اما مطمئن باشید اگر مجبور شوم فوتبال را در تیمی که وضعی چون تاج داشته باشد ادامه دهم ، ترجیح می‌دهم آن را برای همیشه کنار بگذارم زیرا دیگر حاضر نیستم هم سلامت و جوانی خود را به خطر بیندازم، هم پایم چندبار زیر چاقوی جراحی قرار گیرد، هم دنده‌ام بشکند و هم دستم گچ گرفته شود، آن‌گاه تهمت غیرت نداشتن و خیانت کردن نیز به‌من بزنند."

دیدگاه‌ها