کد خبر : 1993746 | 21 دی 1402 ساعت 23:26 | 170.5K بازدید | 71 دیدگاه

كلاف سردرگم ٩٧ كيلو به عجيب‌ترين شكل باز شد

طوفان در زاگرب، غول آمريكايى در خاک نشست!

آذرپيرا مُهر اميرى خود در بين مدعيان پر ادعاى ٩٧ كيلوى جهان را با درهم شكستن غولى چون اسنايدر محكم كوبيد.

طوفان در زاگرب، غول آمريكايى در خاک نشست!

به گزارش "ورزش سه"، اميرعلى آذرپيرا با ٢١ سال سن در زاگرب و تورنمنت بين‌المللى كرواسى دست به كار بسيار بزرگى زد و با اقتدار يكى از مطرح‌ترين كشتى‌گيران آمريكايى يك دهه‌ى اخير المپيك و جهان را با اقتدار و با قدرت كامل درهم شكست.

ویدئو: 321708

آذرپيرا به عنوان كشتى‌گير تخصصى و جوياى نام وزن ٩٧ كيلو با دو گردن آويز طلاى اميدهاى دنيا در فينال برابر كايل اسنايدرى ايستاد كه ٩ مدال طلا، نقره و برنز المپيك و جهان را در كارنامه دارد.

اسنايدر يكى از مدعيان اصلى مدال در المپيك ٢٠٢٤ پاريس به شمار مى‌رود كه بعد از مدت‌ها در اين وزن برابر يك دلاور ايرانى قرار گرفت كه او را به سبك شيران تاريخى بيشه‌ى كشتى ايران چون عليرضا حيدرى درهم پيچيد.

كايل آمريكايى در فينال سه بر صفر پيش افتاد و وقت دوم در انديشه افزايش امتيازات و كسب بردى مقتدرانه بود كه آذرپيرا به‌مانند طوفان كاترينا او را درهم شكسته و راه سكوى دوم اين رقابت‌ها را به اسنايدر نشان داد.

يك زير بى‌نقص و خاك كردن اسنايدر، بيرون بردن پاى او از تشك و رد اعتراض فنى آمريكايى‌ها باعث شد پيروزى ٣ بر صفر كشتى گير ٩٧ كيلوى عنوان‌دار المپيك و جهان با برترى ٤ بر ٣ به سود اميرعلى عوض شود.

1977563

كايل اسنايدر كه كشتى فينال را بعد از پيروزى ٤ بر صفر مقابل كامران قاسمپور در نيمه نهايى، باخته مى‌ديد به آب و آتش زد تا زير عجولانه‌اش با خاك شدن توسط آذرپيرا جريمه شود و حكم قهرمانى اميرعلى با برترى ٦ بر ٣ امضا شود.

حال شكست اسنايدر مقابل آذرپيرا و باخت كامران به اسنايدر يعنى همان مثلث خطرناكى كه هجدهم دى در "ورزش سه" آن را خطرناك‌تر از برمودا عنوان كرديم، معنا پيدا كرد.

به نظر با كشتى‌هاى بى‌نقص و قدرتمندانه اميرعلى آذرپيرا در زاگرب و درهم شكستن كايل اسنايدر بايد او را اميد اول وزن ٩٧ كيلوگرم ايران در المپيك ٢٠٢٤ پاريس دانست.

قابليت‌هاى اميرعلى آذرپيرا در مقايسه با عملكرد قابل قبول كامران قاسمپور در زاگرب نشان داد هر دو توانمندى‌هاى بالقوه‌اى در نوع كشتى و سبك خود دارند اما آذرپيرا در ٩٧ كيلو كشتى‌گيرى شش دانگ‌تر به نظر مى‌آيد.

1977562

قاسمپور هنوز به ٩٧ كيلو نرسيده و در زاگرب ٩٣ كيلو نيم بوده است، او از نظر تكنيك ناب كشتى يكى از بهترين زيرگيرهاى امروز جهان محسوب مى‌شود اما زورش براى مدعيان ٩٧ كيلوى جهان چون تاج الدينف، سعدالله اف، اسنايدر و ماگمدوف شايد كافى نباشد.

در عوض با مقايسه بدنى دو كشتى‌گير ايرانى برابر كايل اسنايدر مى‌توان به اين نتيجه رسيد كه اميرعلى آذرپيرا تا اينجا در وزن ٩٧ كيلو بهتر از كامران قاسمپور جواب مى‌دهد.

1977564

در اين وزن به غير از تكنيك ناب و كلاس كشتى تلفيق آن با قدرت بدنى، زور و توان كندن رقيبان چغر بد بدنى مثل اسنايدر هم نياز است كه به نظر در اين بخش كفه ترازو به سمت آذرپيرا نسبت به قاسمپور سنگينى مى‌كند.

بايد منتظر ماند و ديد قوانين چرخه انتخابى تيم ملى براى المپيك، تمرينات درون اردويى، نگاه فنى كادر فنى و تصميم گيرندگان، سهميه‌ى المپيكى كسب نشده‌ى اين وزن، آسيب‌ديدگى‌هاى اتفاقى در فشار بالاى تمرينات و رقابت‌ها تا قبل از المپيك چه سرنوشتى را رقم خواهد زد.

1977561

تا اينجا و در پايان پيكارهاى كرواسى به‌عنوان مرحله دوم چرخه انتخابى تيم ملى براى المپيك، كفه ترازوى اميرعلى آذرپيرا نسبت به كامران قاسمپور سنگين‌تر شد.

حال بايد نشست ديد اين كلاف سردرگرمى كه به عجيب‌ترين شكل ممكن در زاگرب باز شد بازهم در ماه‌هاى منتهى به المپيك ٢٠٢٤ پاريس براى كشتى آزاد ايران و انتخاب بهترين ستاره‌ى ٩٧ كيلو درهم، پيچيده، سردرگم و كلافه كننده مى‌شود.

فعلا كه همه چيز به كام اميرعلى آذرپيرا رقم خورده است آن‌هم با شكستن غول آمريكايى و بردن يكى از بهترين كشتى‌گيران جهان.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها