کد خبر : 1993798 | 22 دی 1402 ساعت 11:17 | 18.7K بازدید | 24 دیدگاه

پول که آمد همه چیز تغییر کرد

انتقاد تند قربان‌زاده از دوره وزارت حمید سجادی

حالا امیدوارم چون ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. چون بالاخره این مسیر، مسیر بی‌بازگشت است.

انتقاد تند قربان‌زاده از دوره وزارت حمید سجادی

به گزارش "ورزش سه"، اگر از حسین قربان‌زاده این سوال پرسیده شود که جدی‌ترین چالش او در دوران تصدی سازمان خصوصی‌سازی با کدام دسته از افراد یا سازمان‌های مربوط به حوزه فوتبال بوده است؟ بی برو برگرد پاسخ او به این سوال، وزارت ورزش خواهد بود. در واقع، می‌توان از جدال‌های میان این معاون سابق وزیر اقتصاد و وزارت ورزش بر سر "انتخاب اعضای هیئت مدیره" به‌عنوان اصلی‌ترین چالش او در فرایند خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت یاد کرد.

به عبارت دیگر، میان این دو وزارتخانه که متولی سرخابی‌ها هستند، به نوعی تضاد منافع شکل گرفته بود. از یک طرف، با توجه به بورسی شدن سرخابی‌های پایتخت، وزارت اقتصاد و در رأس آن سازمان خصوصی‌سازی این دغدغه را داشتند تا مدیرانی برای این دو باشگاه انتخاب شوند که بر حوزه حاکمیت شرکتی مسلط هستند و از طرف دیگر وزارت ورزش حداقل در عمل علاقه چندانی به واگذاری اختیار خود درخصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره این دو باشگاه نشان نمی‌داد. درواقع، وزارت اقتصاد تاکید داشت که وضعیت فعلی این دو باشگاه محصول عملکرد مدیران ادواری و سنتی است که اصول اولیه باشگاه‌داری را نمی‌دانند و توسط وزارت ورزش به این سمت منصوب شده‌اند.

ویدئو: 321688

درهمین راستا، حسین قربان‌زاده با همان روحیه بی‌تعارف خود در برنامه معروف فوتبال برتر زمانی که علی فتح‌الله‌زاده در پاسخگویی به سوال مربوط به سه جز صورت‌های مالی ناتوان می‌ماند به این مسئله اشاره می‌کند که مقصر اصلی افرادی چون فتح‌الله‌زاده و پرویز مظلومی نیستند، بلکه مقصر اصلی کسانی هستند که چنین افرادی را برای مدیریت این دو باشگاه انتخاب می‌کنند تا به نوعی به وزارت ورزش کنایه زده باشد.

درنهایت، عملکرد فاجعه‌بار مدیران سنتی و آگاهی سطحی آنها از حوزه حاکمیت شرکتی باعث شد تا وزرات ورزش ناچارا از فروردین ماه امسال اختیار خود درخصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره این دو باشگاه را به وزارت اقتصاد واگذار نماید. البته گفتنی است این اختیار در اوایل چندان هم عملی نشد و بارها جدال‌هایی بین سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش درخصوص تعویق مجمع سرخابی‌های پایتخت صورت می‌گرفت و دو طرف در شبکه‌های اجتماعی حسابی از خجالت یکدیگر درمی‌آمدند. از یک طرف، رییس سازمان خصوصی‌سازی با توجه به وضعیت اورژانسی این دو باشگاه، علی الخصوص استقلال، تاکید فراوانی داشت که در اسرع وقت تغییرات اصولی در هیئت مدیره دو باشگاه ایجاد گردد اما از آن طرف، محسن معتمدکیا به نمایندگی از وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و حسین قربان‌زاده را متهم به ایجاد تنش و تصمیم‌گیری‌های عجولانه می‌کرد. درنهایت، آنچه با گذشت زمان شاهد آن بودیم این بود که قربان‌زاده موفق می‌شود مدیران مطلوب خود را با موافقت وزارت ورزش به کرسی هیئت مدیره استقلال برساند.

نکته جالب اینجاست که دو بازیگر اصلی این چالش دیگر در جایگاه خود حاضر نیستند، حمید سجادی در تاریخ ۲ مرداد از وزارت ورزش استعفا داد و حسین قربان‌زاده نیز ۳ روز زودتر از او، یعنی در تاریخ ۳۰ تیر ماه، از سمت خود در سازمان خصوصی‌سازی کناره‌گیری کرد. حالا با گذشت نزدیک به ۶ ماه از آخرین حضور قربان‌زاده در ورزش کشور، او در مصاحبه‌ای صریح و بی‌سانسور با سایت آنتن، کنایه تندی به وزارت ورزش می‌زند و از مانع‌تراشی‌های این وزارت خانه در مسیر خصوصی‌سازی صحبت می‌کند.

"متاسفانه من باید به صراحت عرض کنم ما به بدترین دوران وزارت ورزش خوردیم. البته متاسفانه مشکل سقوط هلی کوپتر هم برای آقای سجادی پیش آمد که یک دوره فطرتی هم ایجاد شد و من در آن دوران تلفن‌هایم به در بسته می‌خورد. اما فارغ از آن هم، چه قبل آن چه بعد آن، تا زمانی که ما می‌خواستیم واگذار کنیم، کارها سفید امضا انجام می‌شد. چرا؟ چون قرار بود که یک پولی به این دو باشگاه بیاید. در پذیره‌نویسی، در مشکل فرابورس، ما یک ستاد شبانه‌روزی گذاشتیم تا کار انجام بشود. ولی از زمانی که پول رفت در باشگاه‌ها و بایستی در مورد نظارت بر انتخاب مدیران همراهی صورت می‌گرفت، ما به مشکل خوردیم. چون تا فروردین امسال انتخاب مدیران این دو باشگاه دست وزارت ورزش بود. اما در آن مقطع این اتفاق به نحو شایسته‌ای مدیریت نشد. من هم در جایگاهی بودم که خیلی نمی‌توانستم نقد و حمله و انتقاد درون سیستمی انجام دهم. ولی حالا امیدوارم چون ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. چون بالاخره این مسیر، مسیر بی‌بازگشت است. این مسیری که دارد پیش می‌رود حتما باید بخش دیگرش با حل شدن موضوع حق پخش به نتیجه برسد."

دیدگاه‌ها