کد خبر : 1993833 | 22 دی 1402 ساعت 13:33 | 144.4K بازدید | 74 دیدگاه

در انتظار یک شگفتی بزرگ با یک دهه هشتادی

صورت‌زخمی سکوی المپیک را شبیه‌سازی کرد!

كشتى فينال ٩٧ كيلوى تورنمنت كرواسى نويد تولد يك صورت زخمى دلاور از جنس شيران نترس گذشته را داشت.

صورت‌زخمی سکوی المپیک را شبیه‌سازی کرد!

به گزارش "ورزش سه"، در پايان رقابت ديدنى و جذاب اميرعلى آذرپيرا و كايل اسنايدر آمريكايى، تاج و تخت تاج الدينوف جوان كه در بلگراد و قهرمانى ٢٠٢٣ جهان با در هم شكستن بزرگانى چون سعدالله‌اف و همين اسنايدر اعلام پادشاهى كرده بود به شدت لرزيد، آن هم با تولد يك صورت زخمى در وزن ٩٧ كيلو از بيشه شيران كشتى ايران.

سال‌ها بود كه بعد از خداحافظى قهرمان و پهلوانى بينظير چون عليرضا حيدرى با آن همه مدال‌هاى رنگارنگ المپيك، جهانى و آسيايى از دنياى كشتى، ورزش اول ايران در ٩٧ كيلو كشتى‌گير شش دانگى به خود نديده بود كه صداى پاهايش و طرز راه رفتنش روى تشك دل را آنطور كه بايد و شايد قرص كند.

عليرضا حيدرى وقتى با ١٩ مدال از رقابت‌هاى المپيك، قهرمانى جهان، جام جهانى، بازي‌هاى آسيايى، قهرمانى آسيا و تك نقره بازي‌هاى نظامى جهان كه ١٢ عدد آن در وزن ٩٧ كيلوگرم بود در سال ٢٠٠٦ از دنياى كشتى خداحافظى كرد ١٧ سال طول كشيد تا بيشه شيران به تماشاى پسرى در همين وزن بنشيند كه با صورت هميشه زخمى دلربايى به سبك يكى از بزرگترين قهرمانان تاريخ كشتى ايران را مشق كند.

البته با احترام به رضا يزدانى كه در ٩٦ و ٩٧ براى خود دلاورى بود، اما سبك كشتى‌اش با عليرضا حيدرى متفاوت.

1977731

اميرعلى آذرپيرا ٢١ ساله در شمايلى كوچك‌تر با راه رفتنش، كت‌هاى باز دستانش و نحوه قدم زدنش روى تشك كشتى به ويژه در جاهاى كه دو دست را دور كمر مى‌گذارد ذهن را به ياد عليرضا حيدرى مى‌اندازد به ويژه وقتى در فينال زاگرب از اسنايدر به سبك حيدرى زير سر رو از پاى چپ گرفت و در حركت و فرار غول آمريكايى يك خم او را براى خاك كردن تبديل به دوخم كرد.

اميرعلى كه پسر حميد آذرپيرا كشتى‌گير وزن‌هاى ٩٠ تا ١٠٠ كيلوى هم نسل محمد طلايى و ديگر بزرگان كشتى ايران است را يكى از بهترين مربيان سازنده پايتخت يعنى "اسماعيل پلويى" ساخته و سه سال قبل "عليرضا رضايى" به فدراسيون كشتى معرفى كرده است.

1891504

به گفته محمد طلايى وقتى در ليگ كشتى دو سه سال قبل عليرضا رضايى كه ديد فنى بسيار خوبى دارد اين جوان ٩٧ كيلويى را به تيم استقلال آورد، گفت: از اين پسر يك دلاور بى‌باك مى‌تواند متولد شود.

صورت‌زخمى امروز كشتى ايران روز پنجشنبه ٢١ دى ١٤٠٣ در رقابت‌هاى ٩٧ كيلوگرم تورنمنت بين المللى زاگرب كرواسى به عنوان مرحله دوم چرخه انتخابى تيم ملى سه كشتى‌گير آمريكايى را پشت سر هم در هم شكست تا به طلا برسد.

تولد يك ٩٧ كيلوى ايرانى جسور، شجاع، نترس، سختكوش با دست‌هاى كشيده كه در پيچ و تاب‌هاى كشتى و حتى وقتى زير داده و پايش در دست رقيب است مى‌تواند كنده بكشد و امتياز بگيرد در زاگرب، تاج و تخت پادشاه جوان و جديد روسی الاصل بحرينى جديد جهان را لرزاند.

به نظر سعدالله‌اف، اسنايدر و ماگمدوف در المپيك ٢٠٢٤ پاريس تنها چالشى به نام تاج‌الدينوف ندارند، غول‌هاى ٩٧ كيلوى يك دهه اخير جهان حال دغدغه‌اى خواهند داشت به نام اميرعلى آذرپيرا پسرى از شرق تهران با صورتى زخمى و شمايل يك ٩٧ كيلوى ناب ديگر از بيشه شيران كشتى ايران.

اميرعلى آذرپيرا فاكتورهاى تبديل شدن به قهرمانى بزرگ را دارد، جوان است، به حرف‌هاى مربى گوش مى‌دهد، ميل به بهتر شدن از لحاظ فنى در او موج مى‌زند، در كشتى پا پس نمى‌كشد، وا نمى‌دهد، از باخت نمى‌ترسد، جنگجو است، كشتى را مى‌شناسد، به فنون مختلف آشناست، بدن او در كشتى حركت مى‌كند، را بستن و دفاع كردن را با تبديلش به حمله و هجوم را ياد گرفته و ظرفيت پيشرفت روز به روز را هم داراست.

1966509

صورت زخمى كشتى ايران در كرواسى و وزن ٩٧ كيلو خيلى سرتر از كامران قاسمپور كشتى گرفت، در فينال تغيير باخت ٣ بر صفر در دو دقيقه آخر به برد ٦ بر ٣ مقابل كايل اسنايدر با ٩ مدال المپيك و جهان دل شير مى‌خواهد و جگر كه آذرپيرا داشت.

نبايد فراموش كرد كه پسر تهرانى ٩٧ كيلوگرم كشتى ايران يك دهه هشتادى است و تنها ٢١ سال سن دارد و مقابل اسنايدر از تمام مدعيان اين وزن يعنى مجتبى گليج، محمدحسين محمديان و كامران قاسمپور بسيار بهتر كشتى گرفت.

•مهمترين افتخارات اميرعلى آذرپيرا در كشتى:

🥇قهرمانى اميدهاى ٢٠٢١ جهان در ٩٧ كيلو
🥇قهرمانى اميدهاى ٢٠٢٢ جهان در ٩٧ كيلو
🥉قهرمانى جوانان ٢٠٢٢ جهان در ٩٧ كيلو
🥇قهرمانى جوانان ٢٠٢٢ آسيا در ٩٧ كيلو
🥈جام جهانى ٢٠٢٢ در ٩٧ كيلو
🥇تورنمنت بين المللى ٢٠٢٤ كرواسى در ٩٧ كيلو

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها