کد خبر : 1995529 | 29 دی 1402 ساعت 04:07 | 9.1K بازدید | 2 دیدگاه

دختران دو و ميدانى مى‌توانند به پاريس بروند

ركورد شكنى‌هاى الناز كمپانى به شوق المپيک

الناز كمپانى ركورددار صد متر با مانع كشورمان در ٣٤ سالگى با ركوردشكنى‌هاى متعدد اخير خود سوداى المپيك در سر دارد، سودايى كه رويا نيست.

ركورد شكنى‌هاى الناز كمپانى به شوق المپيک

به گزارش "ورزش سه"، چهار دختر دونده‌ى دوهاى سرعت كشورمان كه سه نفر آنها بالاى سى سال سن دارند و سه نفر نيز ركورددار ماده‌هاى المپيكى در ايران به حساب مى‌آيند از شانس بسيار بالايى براى كسب سهميه المپيك به ويژه از طريق امتيازات رنكينگ جهانى برخوردارند.

دونده‌ها يا دو و ميدانى‌كاران مرد و زن از دو طريق مى‌توانند سهميه المپيك را كسب كنند، يك راه از طريق جمع كردن و كسب امتيازات رنكينگ جهانى و ديگرى ثبت ركوردهاى ورودى.

در حال حاضر مريم طوسى دختر باد تاريخ دو و ميدانى ايران در ٣٤ سالگى ركوردار دو ماده‌ى ٢٠٠ و ٤٠٠ متر ايران، الناز كمپانى ٣٤ ساله ركورددار صد متر با مانع، فرزانه فصيحى ٣١ ساله در دوى صد متر و حميده اسماعيل‌نژاد ٢٤ ساله ركوردار صد متر كشورمان از شانس راه‌يابى به المپيك ٢٠٢٤ پاريس برخوردارند.
البته فرزانه فصيحى نيز در دوى ٦٠ متر كه ماده‌اى المپيكى محسوب نمى‌شود ركوردار ايران به حساب مى‌آيد.

1485734

مريم طوسى در ٢٠٠ متر با ٢٣ ثانيه و ٤٦ صدم، در ٤٠٠ متر با ٥٢ ثانيه و ٩٥ صدم، الناز كمپانى در صد متر با مانع با ١٣ ثانيه و ٦٤ صدم، حميده اسماعيل‌نژاد هم در صد متر با ١١ ثانيه و ٣٣ صدم ركوردار ايران در ماده‌هاى المپيكى به حساب مى‌آيند.

هر چهار دونده به‌شدت در حال تمرين هستند تا سوداى حضور در المپيك را با كسب سهميه از دو طريق رنكينگ يا ركورد ورودى به واقعيت تبديل كنند.

رويايى كه يك‌بار در المپيك ٢٠٢٠ توكيو با حضور فرزانه فصيحى البته با اهداى وايلد كارت از سوى فدراسيون جهانى و نه كسب سهميه ورودى، براى دونده‌هاى سرعت زن ايران به خاطره تبديل شد.

مريم طوسى و الناز كمپانى بعد از چندين سال كناره گرفتن از دو و ميدانى نزديك يك سال است كه به‌صورت حرفه‌اى در آمريكا و ايران به پيست تارتان برگشته‌اند و ركوردهاى خوبى با توجه به شرايط سنى كسب كرده‌اند.

مريم طوسى كه خيلى سال قبل و در اولين سال‌هاى بيست سالگى خود ركورد ٢٠٠ متر ايران را به زمان ٢٣ ثانيه و ٤٦ صدم ثبت كرده بود قبل از بازي‌هاى آسيايى در آمريكا و ٣٤ سالگى دوباره ٢٣ ثانيه و ٤٧ صدم دويد تا نشان دهد تمرينات حرفه‌اى او در آمريكا روند بسيار مطلوبى براى رسيدن به ورودى المپيك دارد و به زودى مى‌تواند ركورد ٢٠٠ متر يا شايد ٤٠٠ متر خود در ايران را هم ارتقاء دهد.

1932693

حميده اسماعيل‌نژاد هم با عملكرد بسيار خوب ركورد ١١ ثانيه و ٣٣ صدم را در صد متر به ثبت رسانده و با توجه به ٢٤ ساله بودنش حتى مى‌توان به كسب مدال او در قهرمانى آسيا و بازي‌هاى آسيايى در كنار راه‌يابى به پاريس اميدوار بود.

و اما الناز كمپانى به ركوردهاى خود هم رحم ندارد و انگيزه‌ى فراوانى دارد براى تحقق روياى حضور در المپيك كه سوداى آن را در سر دارد.

كمپانى در هشت ماه اخير چهار بار ركوردشكنى كرده است، او در ١٣٩٨ صدمتر با مانع را ١٤ ثانيه و يك صدم دويده بود اما چندى قبل آن را به ١٣ ثانيه و ٦٤ صدم ارتقا داد تا باز هم ركورددار اين ماده در ايران نام بگيرد.

الناز كمپانى هفته‌ى قبل ركورد ماده‌ى سالنى و غير المپيكى شصت متر با مانع ايران را نيز شكست تا آن را به ٨ ثانيه و ٤٣ صدم ارتقاء دهد.

1187990

دو و ميدانى زنان ايران با مريم طوسى، الناز كمپانى، فرزانه فصيحى و حميده اسماعيل‌نژاد مى‌تواند به غير از حضور در ماده‌هاى صد، صد مانع و دويست و حتى ٤٠٠ متر در ماده‌ى امدادى و جذاب پرطرفدار در نزد تماشاگران يا همان ٤در صدمتر هم به‌صورت تيمى به المپيك ٢٠٢٤ پاريس راه يابد.

البته اگر فدراسيون دو و ميدانى كه درگير انتخابات رئيس جديد خود است در هفت ماه مانده به المپيك حمايت ويژه‌اى از اين چهار دونده زن ايرانى داشته باشد.

ماده‌هايى كه مريم طوسى با دو طلاى آسيا دختر پيش‌رو و سدشكن تاريخ ورزش ايران در دوهاى سرعت به حساب مى‌آيد و انگيزه‌ى اصلى براى تحرك هر چه بيشتر دختران سرزمينمان در اين رشته ورزشى پايه و مادر.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها