کد خبر : 1995601 | 29 دی 1402 ساعت 07:05 | 5.4K بازدید | 1 دیدگاه

على پاكدامن كاپيتان تيم ملى:

المپيك به شمشيربازى ايران بدهكار است

على پاكدامن كاپيتان پرافتخار تيم ملى شمشيربازى سابر محتمل‌ترين گزينه براى كسب سهميه و درخشش در المپيك است.

المپيك به شمشيربازى ايران بدهكار است

به گزارش "ورزش سه"، شمشيربازى اسلحه سابر ايران با كاپيتان پرافتخار خود در سال ٢٠٢٣ موفق شد بعد از ٢٤ سال مدال تاريخى طلاى انفرادى قهرمانى آسيا توسط پيمان فخرى را در شهر ووشى كشور چين تكرار كند و ابتداى سال ٢٠٢٤ هم با قرار گرفتن على پاكدامن در جايگاه هفتم رنكينگ جهانى، كسب سهميه انفرادى المپيك پاريس بسيار محتمل است.

البته شمشيربازان سابر ایران در آستانه كسب سهميه تيمى المپيك ٢٠٢٤ پاريس هم قرار دارند و مى‌توانند با موفقيت در دو رقابت از سه پيكار جام جهانى به ميزبانى گرجستان در بهمن، ايتاليا در اسفند و اوايل فروردين ١٤٠٣ در مجارستان خود را المپيكى ببينند.

1980266

على پاكدامن با ٣٣ سال سن كه از سال ٢٠٢٠ كاپيتان تيم ملى سابر به حساب مى‌آيد شش مدال از رقابت‌هاى قهرمانى آسيا در رده سنى جوانان و اميد، چهار مدال در بازي‌هاى آسيايى، شش مدال در جام جهانى و ١٤ مدال در قهرمانى بزرگسالان به دست آورده كه در مجموع ٣٠ مدال انفرادى و تيمى به حساب مى‌آيد.

كاپيتان تيم ملى شمشيربازى سابر ايران كه از امروز در بهترين حالت ممكن مى‌تواند تا پايان المپيك ٢٠٢٤، پنج مدال ديگر از سه فرصت جام جهانى و دو فرصت تيمى و انفرادى پاريس به كارنامه پربار ورزشى خود اضافه كند در گفت‌و‌گوى اختصاصى با "ورزش سه" از به كار بستن تمام توان شمشيربازان براى رسيدن به المپيك و درخشش در اين آوردگاه صحبت به ميان آورد.

بولت سرشاخهفكر نمى‌كنى شمشيربازى ايران به ويژه در اسلحه‌ى سابر نوسان يا افت و خيز بسيارى در تمام سال‌هاى مختلف پشت سر گذاشته است؟
افت و خيز در هر رشته ورزشى طبيعى است اما در مورد ما با بررسى عملكرد نه، چرا بايد دچار افت شده باشيم. بعد از هر المپيكى بهترين زمان است كه دچار افت شوى تا در المپيك بعدى به اوج برسى. در حال حاضر نتايج شخصى و تيمى ما به گونه‌اى است كه از آن راضى و خوشحالم. خودم هم در سال ٢٠٢٣ عملكرد خيلى خوبى داشته و همچنان دارم. در تيم ملى سابر در حال رقابت با تيم‌هايى هستيم كه جنگ نابرابرى از نظر امكانات بين ما وجود دارد. البته فدراسيون هر كارى توانسته انجام داده شما الان به تفاوت ما و ژاپن در فوتبال از منظر سخت‌افزارى و امكانات توجه كنيد.

ژاپنى‌ها در فوتبال ساختار قوى‌ترى دارند. امروز تداركات و امكانات بهتر، در ورزش دنيا در نتيجه‌گيرى ورزشكار و تيم‌ها خيلى تعيين كننده است و باعث نابرابرى رقابت مى‌شود.

1980270

بولت سرشاخهشمشيربازى در سابر با روند چندين ساله‌اى كه پيمان فخرى ايجاد كرد تا آستانه كسب مدال انفرادى در المپيك ريو و مدال تيمى در المپيك توكيو پيش رفت، ما توان تحقق كسب مدال المپيك را در پاريس داريم؟
صد درصد، صد درصد. المپيك به شمشيربازى ايران و به ويژه اين تيمى كه الان هست حداقل يك مدال بدهكار است. شمشيربازى اين پتانسيل و لياقت را دارد كه در المپيك مدال بگيرد. واقعا المپيك چه در بخش انفرادى و چه تيمى به شمشيربازى ايران، مدال بدهكار است. چرا نبايد بتوانيم در اين رشته مدال المپيك بگيريم؟

بولت سرشاخهاما مدال گرفتن در المپيك اصلا ساده نيست و حتى براى بزرگ‌ترين قهرمانان تاريخ در رشته‌هاى مختلف هم هيچ تضمينى وجود ندارد.
موفقيت در المپيك نيازمند سال‌ها برنامه‌ريزى و تلاش مستمر است، ما اين راه را سال‌ها قبل از المپيك ٢٠١٦ ريو با پيمان فخرى به‌عنوان سرمربى شروع كرديم و البته آقاى باقرزاده به‌عنوان رئيس فدراسيون. با رفتن پيمان بعد از المپيك ٢٠٢٠ كه اميدوارم مقطعى باشد و شروع رياست آقاى پورسلمان در صدر مديريت فدراسيون به بهترين شكل كارها در حال پيش رفتن است. همه‌ى مدعيان دنيا دارند كار می‌كنند تا موفق شوند، از همين الان كه هفت ماه به المپيك پاريس زمان مانده آمريكايى‌ها به فكر المپيك ٢٠٢٨ هستند كه ميزبان‌اند.

1980268

بولت سرشاخهاگر تيم ملى شمشيربازى ايران با درخشش در دو رقابت از سه جام جهانى در پيش، سهميه تيمى المپيك را كسب كند مى‌توانيم براى چهار فرصت مدالى در پاريس تلاش كنيم، يك مدال تيمى و سه مدال طلا، نقره و برنز انفرادى، به نظرت با توجه به شرايط سخت و شانس اندكى كه براى واليبال به جا مانده، شمشيربازى توانايى كسب سهميه تيمى را دارد؟
سهميه را صد درصد خواهيم گرفت، من هميشه گفته‌ام در مورد كسب سهميه دوست ندارم حرفى بزنم حرف من مدال است. من تجربه دو دوره المپيك ٢٠١٦ و ٢٠٢٠ را دارم، دلم مى‌خواهد اين بار برويم پاريس و مدال بگيريم. اگر شرايط جور شود و بروم به كمپ تمرينى فرانسه كه بهترين‌هاى جهان زير نظر "كريستين بائور" فرانسوى تمرين مى‌كنند از آنجا مدال المپيك را درخواهم آورد و مى‌شود به بالاترين سطح آمادگى فنى و بدنى رسيد.

بولت سرشاخهپس بايد روى مدال المپيك شمشيربازى در ٢٠٢٤ پاريس حساب باز كنيم؟
براى قول قطعى مدال بايد قبول كنيم كه همه چيز به روز المپيك برخواهد گشت، به صبحى كه از خواب بلند مى‌شويم. اگر فقط بخواهيم به سهميه فكر كنيم و آن را مهم بدانيم در المپيك مدال نمى‌گيريم، نگاه من ديگر به كسب سهميه نيست بلكه به نتيجه خوب و مدال المپيك است. ما بايد در ٢٠٢٤ پاريس براى مدال المپيك بجنگيم و مى‌خواهيم كه بجنگيم.

1980265

بولت سرشاخهتو به‌عنوان كاپيتان تيم ملى در ٣٣ سالگى بعد از ٢٤ سال مدال طلاى انفرادى قهرمانى آسيا را براى ايران تكرار كردى اين نشان مى‌دهد در اوج هستى و براى المپيك هم مى‌شود اميدوار بود.
هميشه دوست داشتم طلاى انفرادى آسيا را داشته باشم، روز مسابقه روز خيلى خوبى بود براى من، بازي‌هاى جان‌دارى انجام شد، در يك روز ١٣ بازى كردم، شش مسابقه گروهى و هفت بازى هم در مرحله حذفى تا به طلا رسيدم. حريفان سرسختى داشتم، دو كره‌اى، ژاپن، هنگ‌كنگ، چين، كويت و... . از اين كه توانستم مدال پيمان فخرى را كه افتخار شاگردى‌اش را دارم تكرار كنم شيرينى قهرمانى انفرادى آسيا را برايم چند برابر كرد.

بولت سرشاخهبه‌عنوان كاپيتان تيم ملى در مورد تركيب چهارنفره در بخش تيمى و سه نفر ديگر اسلحه سابر و توانایي‌هاى اعضاى تيم چه نظرى دارى؟
نگاهى بسيار مثبت و خوب، بچه‌ها هر كدام كاپيتان هستند و تجربه دارند. يك تيم پر از رفاقت و همدلى، ما همه يك خانواده هستيم، رفيق و همدل.
هيچ فرقى بين ما نيست و اجازه نمى‌دهيم اختلاف سليقه يا حاشيه‌اى سد راه شود، موضوعى هم كه پيش بيايد و قطعا طبيعى است حل خواهيم كرد بدون اينكه به ما لطمه‌اى وارد شود.

1980269

بولت سرشاخهاين يعنى بلوغ فكرى در كار تيمى ورزشى براى انجام كارهاى بزرگ، نقطه ضعفى كه تيم‌هاى ورزشى رشته‌هاى مختلف با آن هميشه دست به گريبان بوده‌اند و از كسب خيلى موفقيت‌هاى مهم بازمانده‌اند.
موفقيت هر نفر از ما يعنى موفقيت تيم و قطعا بالعكس، همه‌ى نفرات تيم شانس درخشش و پتانسيل آن را دارند كه در المپيك پاريس چشم‌ها را خيره كنند.

بولت سرشاخهقريب هفت ماه مانده به المپيك، كاش بعدها حسرت نخوريم كه فرصت از دست رفت، به نظرت چه اتفاقى در اين مدت مى‌توان احتمال درخشش شمشيربازى را در پاريس افزايش دهد؟
اينكه وزارت ورزش و كميته ملى المپيك همه‌جور حمايتى از فدراسيون و بچه‌ها تيم ملى انجام دهند. روى اين تيم مى‌شود حساب باز كرد، قابليت درخشش و مدال المپيك وجود دارد، تلاش كنيم تا پيمان فخرى به‌عنوان سرمربى كنار تيم باشد. عليرضا پورسلمان به‌عنوان رئيس فدراسيون بر همه چيز اشراف دارد و برايش برنامه، اگر وزارت ورزش و كميته ملى المپيك او را كاملا حمايت كنند همه چيز شدنى است.

1980264

بولت پرسپولیسمهم‌ترين مدال‌هاى على پاكدامن در شمشيربازى:

🥇تيمى جوانان ٢٠١٠ آسيا
🥇تيمى اميدهاى ٢٠١١ آسيا
🥇انفرادى اميدهاى ٢٠١٢ آسيا
🥇تيمى اميدهاى ٢٠١٢ آسيا
🥇تيمى سابر مردان جام جهانى ٢٠١٦
🥇انفرداى قهرمانى ٢٠٢٣ آسيا
🥈تيمى مردان جام جهانى ٢٠١٧
🥉انفرادى جام جهانى ٢٠١٨
🥈تيمى مردان جام جهانى ٢٠١٧
🥈تيمى مردان جام جهانى ٢٠١٨
🥈تيمى مردان جام جهانى ٢٠٢٢
🥉تيمى جام جهانى ٢٠٢٣ مادريد
-مقام پنجم انفرادى المپيك ٢٠٢٢
-مقام پنجم انفرداى قهرمانى ٢٠١٧ و ٢٠٢٢ جهان
🥈تيمى مردان بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٤ اينچئون
🥉انفرداى بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا
🥈تيمى مردان بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٨ جاكارتا
🥉تيمى بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٢ هانگژو

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها