کد خبر : 1996028 | 30 دی 1402 ساعت 16:44 | 22.4K بازدید | 43 دیدگاه

از ترکیب چرخشی تا آغاز زودهنگام سوالات انتقادی؛

7 فریم از نمایش هشداردهنده تیم ملی در خلیفه

امیر قلعه‌نویی و شاگردانش موفق شدند با پیروزی مقابل هنگ‌کنگ به‌عنوان سومین تیم جام به مرحله بعدی بروند، اما فقط یک بُعد این مسابقه پر از حرف بود!

7 فریم از نمایش هشداردهنده تیم ملی در خلیفه

به گزارش "ورزش‌سه"، پس از پیروزی آسان تیم ملی مقابل فلسطین که با ارائه یک نمایش چشم‌نواز در اولین بازی جام ملت‌ها رقم خورد، همه در انتظار تکرار این نمایش برابر هنگ‌کنگ به‌عنوان دیگر تیم نه چندان منسجم گروه بودند، اما آنچه در بازی دوم تیم ملی رقم خورد، آنقدر قابل انتقاد بود که خود بازیکنان و کادر فنی تیم ملی نیز کاملا به آن اذعان داشتند.

تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ بار دیگر به نسخه بدون نظم خود بازگشته بود. اگر در مصاف با فلسطین در بخش هجومی زهردار و غیرقابل مهار بودیم و البته در خط دفاعی آسیب‌پذیر، مقابل هنگ‌کنگ ضمن از دست رفتن نظم و سازمان‌دهی تیمی، در خط حمله دقت لازم وجود نداشت و خط دفاعی نگران‌کننده‌تر از بازی فلسطین ظاهر شد. 
در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به چند قاب ثبت شده از این مسابقه که حرف‌های زیادی در دل خود دارند.

*چرخش بازیکنان در ترکیب تیم ملی!  
معمولا در تورنمنت‌هایی از این دست که تیم‌ها در بهترین حالت 7 بازی برگزار خواهند کرد، شاهد تغییرات زیادی در ترکیب تیم‌ها نیستیم. معمولا مربیان پیش از ورود به رقابت‌ها آزمون و خطاهای خود را در بازی‌های تدارکاتی انجام می‌دهند و با شروع تورنمنت از ترکیب اصلی خود استفاده می‌کنند. البته مگر اینکه بازیکن مصدومی داشته باشند.

1980982

با این حال امیر قلعه‌نویی خیلی به این موضوع اعتقادی نداشت. او نسبت به دیدار برابر فلسطین که با نمایش خوبی از سوی ملی‌‎پوشان تمام شد، 5 تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرده بود که فقط دوتای این 5 تغییر قابل توجیه بود. مجید حسینی، میلاد محمدی، روزبه چشمی، شهریار مغانلو و رامین رضائیان. در این بین خلیل‌زاده مصدوم شد و حسینی به‌مانند بازی قبلی وارد زمین شد و رضائیان هم پس از پایان مصدومیت به ترکیب بازگشت. درباره حضور سه بازیکن دیگر هم شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که امیر قلعه‌نویی می‌خواهد از تمامی بازیکنانش در تورنمنت بهره ببرد.

*بیرانوند بدون محافظ در دسترس مهاجمان حریف 
این تصویر که بیرانوند را در مصاف تک به تک با مهاجم هنگ‌کنگ نشان می‌دهد، بسیار هشداردهنده است. چنین صحنه‌هایی در مصاف با فلسطین و همینطور مسابقات تدارکاتی پیشین تیم ملی هم زیاد دیده شده و به وضوح نشان دهنده ضعف ساختار دفاعی تیم ملی است که می‌تواند حسابی امیر قلعه‌نویی و شاگردانش را مقابل تیم‌های مدعی‌تر که مهاجمان زهردار و درجه یکی دارند، به خطر بیندازد.

1980983

*خونسرد باشید  
اگر چند سال بعد بخواهیم خاطرات جام ملت‌های آسیا 2023 را مرور کنیم و با این قاب مواجه شویم، احتمالا اگر تیم ملی به مراحل بالاتر یا فینال رسیده باشد، تصور خواهیم کرد که این قابی از استرس بازیکنان و کادر فنی در یک بازی بسیار حساس مقابل یک تیم مدعی است. با این حال این قاب شب گذشته و در مصاف برابر هنگ‌کنگ به ثمر رسیده. جایی که اگر رفتار امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم قابل توجیه باشد، اما چنین استرسی در میان بازیکنان تیم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

1980985

*تعویض‌هایی که اثربخش نشدند 
امیر قلعه‌نویی در مصاف با هنگ‌کنگ به شدت از عملکرد شاگردانش ناراضی بود. او با شروع نیمه دوم تصمیم به تغییر روند مسابقه با وارد کردن بازیکنان جدید به زمین گرفت و به‌طور همزمان سعید عزت‌اللهی، کریم انصاری‌فرد و محمد محبی را وارد زمین کرد. پس از چند دقیقه هم امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی وارد زمین شدند. با این حال هیچ یک از این تغییرات نتوانست تاثیری در بی‌نظمی مشهود عملکرد و نمایش تیم ملی داشته باشد.

1980986

*ادامه مصدومیت‌های نگران کننده 
یکی از دغدغه‌های اصلی امیر قلعه‌نویی طی این روزها وضعیت سلامتی بازیکنانش است. او همواره با مصدومیت چند مهره کلیدی تیمش مواجه بوده و در حال حاضر هم وضعیت شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی، مهدی ترابی و سردار آزمون خیلی مشخص نیست تا نگرانی‌ها پس از ارائه یک نمایش نه چندان خوب از تیم ملی بیشتر هم بشود.

1980987

*نه سجده شکر و نه ناامیدی مطلق 
این دو صحنه هم شب گذشته پس از پایان دیدار ایران و هنگ‌کنگ دیده شد. اینکه یکی از بازیکنان تیم ملی پس از پیروزی یک بر صفر برابر حریف نه چندان قدرتمندی که داشتند، سجده شکر کرد و از سوی دیگر دیده شد که بازیکنان با ناامیدی کامل مقابل هواداران ایستادند و به تشویق‌های آنها پاسخ دادند. آنها بازی را برده بودند ولی هیچ نشانی از یک تیم برنده و چهره شاد در آنها دیده نمی‌شد!

1980989
1980990

*سوالات انتقادی خیلی زود آغاز شد!  
یکی از اتفاقات عجیب دیگر دیدار تیم ملی برابر هنگ‌کنگ اتفاقاتی بود که در نشست خبری این مسابقه رقم خورد. البته که علاقه‌مندان به فوتبال از نمایش تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ راضی نیستند، اما تیم ملی توانست مقابل هنگ‌کنگ با کسب دومین پیروزی پیاپی به‌عنوان سومین تیم به مرحله حذفی صعود کند. با این حال نوع سوالات در کنفرانس خبری و البته پاسخ‌های امیر قلعه‌نویی فضای نشست را به سمتی بود که انگار تیم ملی در مرحله گروهی از جام ملت‌های آسیا حذف شده است. بی‌شک بسیاری از سوالات شب گذشته خبرنگاران در نشست خبری اضافه‌گویی و در راستای بردن تیم ملی به گوشه رینگ بود و از سوی دیگر برخی پاسخ‌های امیر قلعه‌نویی هم به‌عنوان مربی تیمی که توانسته به مرحله بعدی صعود کند، عجیب به نظر آمد. از جمله جایی که ثبات کیفیت بازیکنانی ایرانی را در حضور رامین رضائیان که در نشست خبری کنار او نشسته بود، در فضایی بین‌المللی زیر سوال برد!

1980991

*قایدی جور ستاره‌ها را کشید
در روزهایی که مهدی طارمی و دیگر بازیکنان قدیمی تیم ملی نظیر علیرضا جهانبخش عملکرد خوبی نداشتند، تیم ملی توانست با درخشش یک استعداد ناب دیگر از فوتبال ایران به ماجراجویی خود ادامه بدهد. خیلی از علاقه‌مندان به مهدی قایدی هم شاید قید حضور این بازیکن مستعد را در جام ملت‌ها زده بودند، اما امیر قلعه‌نویی سرانجام از نام او عبور نکرد تا در شبی که همه چیز در اردوی تیم ملی ناامیدکننده و هشداردهنده به نظر آمد، این ستاره بوشهری در آسمان فوتبال ایران بدرخشد و دومین گل خود را در مسابقات درست با روشی به مانند گل اول با یک بغل پای فنی به ثمر برساند.

1980992

با حضور چنین ستاره‌های نابی و تجربه امیر قلعه‌نویی همچنان امیدوارانه به ادامه این تورنمنت نگاه می‌کنیم. البته اگر خودمان ماجرا را برای خودمان سخت نکنیم!

دیدگاه‌ها