کد خبر : 1996595 | 02 بهمن 1402 ساعت 20:28 | 53.2K بازدید | 6 دیدگاه

میزبان شش تعویض انجام داد

تکرار تجربه تلخ بیرانوند برای سنگربان قطر

به دلیل مصدومیت دروازه‌بان قطر از ناحیه صورت، تیم میزبان 6 تعویض انجام داد.

تکرار تجربه تلخ بیرانوند برای سنگربان قطر

به گزارش "ورزش سه"، قطر در حالی به مصاف چین رفت که این تیم در دقیقه 64 دست به انجام چهار تعویض داد و این در حالی بود که تیم مارکز لوپز پیش از این دو تعویض انجام داده بود و بدین صورت آنها 6 تغییر را در نیمه دوم در ترکیب خود ایجاد کردند.

در شرایطی که تصور می‌شد میزبان در انجام تغییرات دچار اشتباه شده اما این موضوع صحت ندارد و تعویض اضافی قطری‌ها به دلیل قانونی است که چند سال پیش تصویب شده و در شرایطی خاص، یک تیم می‌تواند تعویض اضافی انجام دهد.

1981902

این طرح آزمایشی ابتدا در جام باشگاه‌های جهان اجرا شد که طی آن به تیم‌ها اجازه داده می‌شود که اگر بازیکنی در طول دیدار مشکوک به آسیب‌دیدگی از ناحیه سر باشد، بازیکن مذکور را بلافاصله تعویض کنند، بدون اینکه آن تغییر در ترکیب، در جمع پنج تعویض تیم مذکور جای گیرد.

البته این مصدومیت و تعویض اجباری، باید از سوی پزشک ارشد فیفا یا AFC که در ورزشگاه حضور دارد، مورد تأیید قرار بگیرد تا علاوه بر اینکه تیمی که بازیکن مصدوم داشته می‌تواند 6 تعویض را انجام دهد، به تیم مقابل نیز این اجازه داده می‌شود که 6 تغییر را در ترکیب خود ایجاد کند.

اتفاقی که در جام جهانی 2022 نیز برای تیم ملی ایران و علیرضا بیرانوند رخ داده بود و پس از آسیب‌دیدگی او، سیدحسین حسینی وارد زمین مسابقه شد ولی پس از آن نیز ایران پنج تعویض دیگر انجام داد تا برای نخستین بار در تاریخ جام‌های جهانی، این تعویض خاص به نام بیرانوند ثبت شود.

1981900

در دیدار قطر نیز در شرایطی که مارکز لوپز تصمیم گرفت تا بین دو نیمه به گلر دومش فرصت حضور در زمین را بدهد، صلاح زکریا جانشین سعد الشیب شد، ولی در دقیقه 64 و پس از برخورد زکریا با بازیکن حریف و آسیب‌دیدگی از ناحیه چشم، او نتوانست به بازی ادامه دهد و مشعل برشم جانشین او شد.

بدین ترتیب هر سه گلر قطر در این مسابقه به میدان رفتند و تعویض مشعل برشم با صلاح زکریا طبق نظر پزشک AFC یک تعویض اجباری و به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه سر تلقی شده بود، در نتیجه میزبان 6 تعویض انجام داد و البته این فرصت نیز در اختیار چین قرار داده شد.

دیدگاه‌ها