کد خبر : 1996847 | 03 بهمن 1402 ساعت 17:43 | 35K بازدید | 14 دیدگاه

رویاهای ادامه‌دار پیرمرد آرژانتینی با سوریه؛

سرمربی سابق صلاح و رونالدو آماده برای جدال با ایران

هکتور کوپر در سن ۶۸ قصد دارد سوریه را به‌عنوان یک شگفتی‌ساز در جام ملت‌های آسیا معرفی کند.

سرمربی سابق صلاح و رونالدو آماده برای جدال با ایران

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی سوریه موفق شد در حضور هکتور کوپر مرد آرژانتینی فوتبال جهان برای نخستین‌بار از مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ جان سالم به در ببرد و راهی مرحله حذفی مسابقات شود.

این مرد ۶۸ ساله این کار را در شرایطی انجام داد که نام او برای بسیاری از فوتبال‌دوستان یادآور خاطرات شیرین سال‌های آغازین قرن ۲۱ است.

او در سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ سرمربی مایورکا بود و از این تیم یک مدعی بزرگ ساخت. در فینال کوپا دل ری به سختی از بارسلونا در ضربات پنالتی شکست خورد و این شکست را در سوپر کاپ اسپانیا جبران کرد. او در جدول سوم شده بود و جواز حضور در مسابقات جام در جام اسپانیا را کسب کرده بود اما در فصل دوم نتوانست در هر سه تورنمنت درخشان ظاهر شود اما تا مرحله نهایی جام در جام اروپا راه یافت و در جدال با لاتسیو شکست خورد تا تنها دستاوردش در این تیم یک سوپر کاپ باشد.

در تابستان ۱۹۹۹ او راهی مستایا شد تا سرمربی والنسیا شود. او شاگردان مشهوری چون کانیزارس، روبرتو آیالا، دیدیه دشام، پابلو آیمار و گایزکا مندیتا داشت.

1982233

پس از آن کوپر در اولین بازی خود به‌مانند سال دومش در مایورکا، توانست بارسلونا را در سوپر کاپ اسپانیا شکست دهد و به مسیر خود در لالیگا اسپانیا به قدرت جلو برود.

تیم او در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کرد و توانست با والنسیا انتقام مایورکا را از لاتسیو بگیرد و پس از پیروزی شش بر دو در مجموع مقابل بارسلونا راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید شد. او در هر دو بازی لیگ برابر مادریدی‌ها پیروز شده بود اما در فینال لیگ قهرمانان اروپا زانو زد.

در فصل بعد باز هم در لیگ قهرمانان اروپا تلاش کرد اما این بار در فینال لیگ قهرمانان اروپا در ضربات پنالتی مقابل الیور کان و مونیخی‌ها متحمل شکست شد.

حال نوبت ماجراجویی او در کشور ایتالیا بود. سرمربی اینترمیلان شد تا رونالدو نازاریو، ماتزاری، لوران بلان، سیدورف، ویری، زانتی، تولدو، فابیو کاناوارو و هرنان کرسپو شاگرد او باشند اما هیچ وقت از اینتر خاطره خوشی به خاطر ندارد.

او در فصل نخست می‌توانست بالاتر از یوونتوس و آاس رم مدافع عنوان قهرمانی اسکودتو بالای سر ببرد اما شکست چهار بر ۲ مقابل لاتسیو و پیروزی یوونتوس در بازی همزمان مقابل اودینزه باعث شد تا تیمی که در آغاز فصل تا هفته سی و سوم صدرنشین ایتالیا بود با یک شکست بد موقع جام را به یوونتوس واگذار کند و از بین دو مدعی قهرمانی سوم شود.

شرایط برای او هرگز در اینتر مساعد نبود و بسیار تیمش نوسان داشت تا در نهایت در هفته پنجم فصل ۲۰۰۳/۰۴ پس از تنها ۶ بازی، ۴ برد و ۲ تساوی داشت اما شکست دربی دلا مادونینا باعث اولین باخت او شد تا خیلی زود از اینتر اخراج شود.

1982235

مرد آرژانتینی پس از آن راهی مایورکا شد تا تیمی که ساخته بود را از منطقه سقوط نجات دهد و این کار را در روز پایانی لالیگا انجام داد و بلا فاصله استعفا داد. در سال بعد سرمربی بتیس شد اما تنها بعد از ۱۴ بازی اخراج شد و به سراغ پارما رفت تا آنها را از سقوط نجات دهد؛ این‌بار اما تیمش سقوط کرد تا دچار مشکل شود.

تصمیم گرفت سرمربی گرجستان شود ولی در فاصله جام جهانی ۲۰۱۰، در ۱۶ بازی فقط یک بازی دوستانه مقابل ایرلند را پیروز شد تا باز هم اخراج شود.

مسافر یونان شد تا برای مدتی از سطح اول فوتبال دور باشد. در تیم آریس دوباره تاکتیک‌های خود را بازیابی کرد ولی در طی ۲ فصل قهرمان نشد. پس از شرایطی که در یونان داشت مسافر امارات شد تا سرمربی الوصل شود اما باز هم تیمش دچار مشکل شد.

او برای همیشه راهی فوتبال ملی شد. به‌عنوان رهبر فراعنه مصری انتخاب شد که این اتفاق بسیار برای فوتبال مصر خوشایند بود. یاران محمد صلاح دوباره به جام جهانی برگشتند و اگر چه بسیار تلخ حذف شدند اما طلسم نرسیدن‌های مصر به پایان رسید.

پس از ۴ سال قرار شد به ازبکستان برود تا در جام ملت‌های آسیا همراه با گرگ‌های سفید باشد اما شکست در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل استرالیا فرصت ادامه دادن را از او گرفت. مرد آرژانتینی در کنگو نیز شرایط مشابهی داشت اما پیشنهاد سوریه و بازگشت به آسیا برایش یک اتفاق جذاب در پایان دوران سرمربیگری‌اش بود.

او سرمربی کشوری شد که لیگش ده سال از او کوچک‌تر است اما تصمیم گرفت تا سوریه را هر طور شده به موفقیت برساند و حالا با صعود به مرحله حذفی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خوشحال است که توانسته حداقل با خاطره‌ای خوش برای فوتبال سوریه آن هم در سن ۶۸ سالگی دوران سرمربیگری خود را ادامه دهد.

اکنون با صعود به‌عنوان تیم سوم این تیم در مرحله یک هشتم نهایی قرار است در صورت صدرنشینی تیم ملی کشورمان ایران به مصاف شاگردان امیر قلعه‌نویی برود.

دیدگاه‌ها