کد خبر : 1997003 | 04 بهمن 1402 ساعت 12:02 | 5.7K بازدید | 4 دیدگاه

سه اسطوره با دوازده طلاى المپيک و جهان

نوزدهى كه در پاريس بيست می‌شود (عکس)

عكسى بي‌نظير از سه عنوان‌دار المپيک و جهان با ١٩ مدال و ٥٧ سال فاصله سنى كه بى‌شک مجموع مدال‌هايشان در پاريس بيست خواهد شد.

نوزدهى كه در پاريس بيست می‌شود (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، محمد ابراهيم سيف‌پور، عبدالله موحد و حسن يزدانى با ١٩ مدال المپيك و جهان در كشتى آزاد عكس بي‌نظيرى را در مراسم سده كميته ملى كشورمان كنار هم به ثبت رساندند كه بى‌شك يكى از ماندگارترين تصاوير تاريخ ورزش ايران نام خواهد گرفت.

اين سه آزادكار كشتى ايران روى هم ١٢ مدال طلا در جهان و المپيك به دست آورده‌اند كه در بين آنها اولين طلاى جهان را سيف‌پور ١٩٦١ در يوكوهاماى ژاپن و اولين طلاى المپيك را عبدالله موحد ١٩٦٨ مكزيكوسيتى به گردن آويختند.

محمد ابراهيم سيف‌پور با يك برنز المپيك، دو طلا و يك نقره جهان متولد ١٣١٦ در تهران است، عبدالله موحد با پنج طلاى جهان و يك طلاى المپيك سال ١٣١٨ در بابلسر متولد شده و حسن يزدانى هم ١٣٧٣ در فريدون‌كنار متولد شده است. يلى كه به عنوان ركوردار تعداد مدال المپيك و جهان ٩ نشان طلا، نقره و برنز براى كشتى ايران به ارمغان آورده است، دقيقا يك طلا و نقره المپيك، سه طلا، سه نقره و يك برنز جهان.

1982471

بى‌شك مجموع ١٩ مدال اين سه اسطوره كشتى ايران در المپيك ٢٠٢٤ پاريس و آوردگاه سى و سوم ارزشمندترين رقابت‌هاى ورزشى جهان با حضور حسن يزدانى روى تشك وزن ٨٦ كيلوگرم به عدد بيست خواهد رسيد.

مدال‌هاى ابراهيم سيف‌پور در سه وزن ٥٢، ٥٧ و ٦٣، عبدالله موحد در ٦٨ و ٧٠، حسن يزدانى هم در وزن‌هاى ٧٠، ٧٤ و ٨٦ به دست آمده است.

نكته جالب اينكه عبدالله موحد و حسن يزدانى با ٥٥ سال فاصله سنى در دو شهر به فاصله ١٣ كيلومتر در بابلسر و فريدون‌كنار متولد شده‌اند.

دو اسطوره مازندرانى كشتى ايران در وزن ٧٠ كيلوگرم به فاصله ٤٧ سال روى تشك المپيك و جهان فيناليست شدند. موحد ١٩٦٨ طلاى المپيك ٧٠ كيلوگرم و حسن يزدانى نقره ٢٠١٥ جهانى لاس‌وگاس را به خود اختصاص دادند. البته عبدالله موحد در وزن ٧٠ كيلوگرم در سال‌هاى ١٩٦٥، ٦٦ و ٦٧ هم طلاى جهان را به خود اختصاص داده بود.

حسن يزدانى اگر به فينال وزن ٨٦ گرم المپيك پاريس برسد با ركورد يك طلا و دو نقره جهان پهلوان غلامرضا تختى برابر خواهد شد و در صورت كسب طلا به پرافتخارترين ورزشكار المپيكى ايران در تمام ادوار تاريخ تبديل مى‌شود و اين عنوان را از هادى ساعى گرفته و به خود اختصاص مى‌دهد.

در تاريخ ورزش ايران تنها آقا تختى، هادى ساعى و محمد نصيرى از سه رشته كشتى آزاد، تكواندو و وزنه‌بردارى داراى سه مدال المپيك هستند.
جهان پهلوان تختى نيز تا امروز تنها ورزشكار ايرانى نام گرفته كه به سه فينال المپيك راه يافته است. آقا تختى يك طلا و دو نقره، هادى ساعى دو طلا و يك برنز، محمد نصيرى يك طلا، يك نقره و يك برنز از بازي‌هاى المپيك براى ورزش ايران به ارمغان آوردند.

حسن يزدانى با كسب مدال از المپيك پاريس مثلث سه مداله‌هاى ورزش ايران را به مربع تبديل مى‌كند و اگر رنگ مدالش طلا باشد پرافتخارترين المپين تاريخ ورزش ايران نام خواهد گرفت.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها