کد خبر : 1997430 | 06 بهمن 1402 ساعت 11:12 | 20.1K بازدید | 23 دیدگاه

تحقیر پادشاه به سادگی آب خوردن

غول‌کشی ستاره ایتالیایی: جوکوویچ حذف شد!

یانیک سینر موفق شد در چهار ست نواک جوکوویچ را شکست دهد و به فینال اوپن استرالیا برسد.

غول‌کشی ستاره ایتالیایی: جوکوویچ حذف شد!

به گزارش "ورزش سه"، نواک جوکوویچ صبح امروز در حالی به مصاف یانیک سینر رفت که به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی سال گذشته و بیست و پنجمین عنوان گرند اسلم خود بود. در آخرین رویارویی این دو ستاره در یک میدان گرند اسلم، جوکوویچ سینر را در سه ست در ویمبلدون 2023 حذف کرد. اما در پاییز امسال این دو ستاره سه بار با هم روبه‌رو شدند که سینر دو تا از آنها را در سه ست پیروز شد (یکی از این پیروزی‌ها در دیویس کاپ و بعد از نجات سه مچ پوینت به‌دست آمد) و مهم‌ترین دیدار را در فینال تور نهایی مردان در تورین را در دو ست به جوکوویچ واگذار کرد.

بازی در ساعت ظهر به وقت ملبورن آغاز شد. چیزی که جوکوویچ از آن بیزار است، گرمای هوا ریتم او را برهم می‌زند و آفتاب مستقیم کارایی سرویس‌های او را پایین می‌آورد. بازی در شیفت ظهر تاثیرش را روی جوکوویچ گذاشت و صربیناتور با افت بدنی مواجه شد و در دو ست اول دو بار برک شد و هیچ فشاری هم به سینر نیاورد. در ست سوم اما نوله کمی به خودش آمد و توانست از سرویس‌هایش محافظت کند. البته در آن سو سینر هم با عملکردی تهاجمی و ذهنیتی خوب در سرویس‌های دوم خودش، در برابر بهترین تنیس باز تاریخ کوتاه نیامد تا بازی به تای برک بکشد. بازی در تای برک پایاپای پیش رفت و اول سینر روی سرویس جوکوویچ به مچ پوینت رسید. جوکوویچ سرویس خوبی زد و مچ پوینت را نجات داد و موفق شد به ست پوینت برسد. جایی که سینر کوتاه آمد و ست را به جوکوویچ در تای برک واگذار کرد.

1983158

در آغاز ست چهارم، همه انتظار یک بازگشت زیبا و باورنکردنی دیگر را از جوکوویچ داشتند اما ستاره صرب انگار که روزش نبود. او در گیم چهارم برک شد و در سرویس گیم بعدی سینر هم نتوانست به ستاره ایتالیایی فشار بیاورد. سینر موفق شد در نهایت این ست را هم بدون تحمل تهدید خاصی از نواک بگیرد و در مجموع 1-6 و 2-6 و 7-6 و 3-6 نیمه نهایی استرالیا را به سود خود به خاتمه برساند.
در این نیمه نهایی تاریخی و با شکست جوکوویچ رکوردهای جالب توجهی به ثبت رسیدند:
- جوکوویچ بعد از 2195 روز و بعد از 33 بازی پیاپی در استرالیا شکست خورد.
- آخرین شکست نواک به دور چهارم در سال 2018 مقابل چانگ بر می‌گردد که در 5 ست بازی را واگذار کرد.
- جوکوویچ قبلا 10 بار به نیمه نهایی رسیده بود که از این تعداد موفق شده بود 10 بار هم به فینال برود و 10 قهرمانی کسب کند. رکورد کاملی که یانیک سینر آن را شکست.
- جوکوویچ برای اولین‌بار از سال 2005 دو ست ابتدایی بازی را در استرالیا با پیروز شدن تنها سه گیم به پایان برد.
- جوکوویچ برای اولین‌بار از سال 2013 در استرالیا یک ست را با نتیجه قاطعانه 6-1 (دیدار مقابل استن واورینکا) به حریف واگذار کرد.

1983159

با وجود خاص بودن این لحظات، پیروزی سینر اتفاق غیر منتظره‌ای نبود. ستاره ایتالیایی قبل از این موفق شده بود بازی خود را به حد کمال نزدیک کند و بر سدهای ذهنی خود در دیدار مقابل ستاره‌هایی مثل کارلوس آلکاراس و دانیل مدودف غلبه کند و آنها را در دیدارهای بزرگی شکست دهد. او تنها نیاز داشت که این عملکرد خوب را به رقابت‌های گرند اسلم هم برساند که امروز ثابت کرد که توانایی آن را دارد. 

شاید بهترین جمله را در مورد این بازی تاریخی اسکات بارکلی، خبرنگار تنیس بریتانیایی بعد از این دیدار گفته باشد: "همه شما فکر می‌کنید که اینکه رنک شماره 4 و بیست و دو ساله کار خیلی بزرگی و غیرممکنی کرده که رنک شماره 1 را در آستانه 37 سالگی شکست داده است؟! البته که در ست می‌گویید! و این چیزهای زیادی در مورد کیفیت و سابقه نواک به شما می‌گوید..."

1983160

دیدگاه‌ها