کد خبر : 1997673 | 07 بهمن 1402 ساعت 13:14 | 130.7K بازدید | 86 دیدگاه

یار ویژه حسن یزدانی برای نبرد المپیک

نسخه کورتانیدزه: علیرضا حیدری علیه دیوید تیلور!

حسن یزدانی و علیرضا حیدری که در مراسم مدال‌آوران تاریخ المپیک در کنار هم نشسته بودند، وجه مشترک جالبی با هم دارند.

نسخه کورتانیدزه: علیرضا حیدری علیه دیوید تیلور!

به گزارش "ورزش سه"، در جشن مراسم سده المپيك در سالن اجلاس تهران دو بزرگ تاريخ كشتى آزاد ايران با ١٥ مدال المپيك و جهان كنار هم نشسته بودند، جايى كه نسخه كورتانيدزه پيچ عليرضا حيدرى براى تيلور كشى تحويل حسن يزدانى شد.

در تاريخ كشتى آزاد دنيا از منظر تعداد مدال در دو آوردگاه مهم المپيك و قهرمانى جهان، حسن يزدانى با ٩ مدال، جهان پهلوان غلامرضا تحتى با ٧ مدال، عبدالله موحد و عليرضا حيدرى نيز با شش مدال پرافتخارترين كشتى‌گيران ايران به حساب مى‌آيند.

رده‌بندى قهرمانان كشتى در دنيا از دو منظر هميشه مورد توجه قرار داشته يكى مرغوبيت مدال و ديگرى هم تعداد آن كه در نيم قرن كنونى حسن يزدانى و عليرضا حيدرى به ترتيب با كسب ٩ و شش مدال المپيك و قهرمانى جهان از محبوبيت ويژه‌اى در اقشار مختلف جامعه برخوردار بوده‌اند.

جدا از جام‌هاى جهانى تيم به تيم در كشتى، عليرضا حيدرى در رقابت‌هاى المپيك و قهرمانى جهان به آمريكايى‌ها بباز نبود و حسن يزدانى هم برابر روس‌ها. اما هر دو در روى تشك رقيب سنتى چغر بد بدنى را مقابل خود ديدند كه اگر در يك برهه زمانى به هم نمى‌خوردند، بى‌شك رنگ مدال‌هايشان فقط طلا بود و بس.

1983528

الدار لوكا كورتانيدزه گرجستانى با ٧ مدال المپيك و جهان برابر عليرضا حيدرى و ديويد موريس تيلور با ٥ مدال كه چهار عدد آن طلاست و تنها نقره‌اش نيز با شكست مقابل حسن يزدانى به دست آمده است.

عليرضا حيدرى در اولين تجربه قهرمانى جهان فقط يكبار در نيمه نهايى ١٩٩٧ به ميزبانى كراسنويارسك روسيه و وزن ٨٥ به "لزلى لايل گاتچز" آمريكايى باخت و برنز گرفت. حسن يزدانى هم همچنين در اولين تجربه بزرگسالان در فينال ٧٠ كيلوگرم ٢٠١٥ قهرمانى جهان به ميزبانى لاس وگاس آمريكا كشتى فينال را مقابل حريف روس خود "ماگومد رسول مختاروویچ گاژی ماگمدوف" واگذار كرد تا نقره‌اى شود.

جالب اينكه كشتى‌گير آمريكايى تنها با يك طلا و برنز  و كشتى‌گير روس با دو طلاى قهرمانى جهان به پايان راه قهرمانى رسيدند اما عليرضا حيدرى و حسن يزدانى به ترتيب با نباختن به هيچ آمريكايى و روسى ديگر مدال‌هاى خود را تا مى‌توانستند افزايش دادند و در المپيك هم روى سكو ايستادند.

حيدرى چهار بار با كورتانيدزه كشتى گرفت كه بعد از سه باخت توانست او را در المپيك ٢٠٠٤ آتن درهم شكند و حسن يزدانى هم با توجه به پنج شكست مقابل تيلور حريف سنتى را در فينال قهرمانى 2021 نروژ به خاك و خون كشيد تا طلا را مال خود كند.

اگر كورتانيدزه هم دوره‌ى عليرضا حيدرى نبود او اكنون دو مدال المپيك داشت و دو طلاى قهرمانى جهان بيشتر، و البته هم‌دوره نبودن تيلور و حسن هم باعث مى‌شد يل جويبار حال دو طلاى المپيك داشته باشد و سه طلاى جهان نيز بيشتر.

عليرضا حيدرى زيرهاى سر روى از بغل فوق‌العاده‌اى مى‌گرفت كه به خوبى آنها را به دوخم تبديل مى‌كرد. حيدرى چپ گارد بود اما با دست غير گارد، پاى موافق را چنان مال خود مى‌كرد و تبديل به دوخم كه در المپيك آتن همه را اينچنين جان به لب كرد، شگردى كه به خوبى از يعقوب جويبارى فرا گرفته بود.
شگردى كه با آن بلاخره كورتانيدزه را درهم شكست و به خاك و خون كشيد تا غول گرجستانى در ٢٠٠٤ آتن بى‌مدال بماند.

على حيدرى در فيتيله پيچ و بارانداز بي‌نظير بود و زيرگير قهارى كه وقتى به پا مى‌رسيد كار تمام بود البته اين سال‌ها كامران قاسمپور شمه‌اى از سبك كشتى او را به نمايش گذاشته است.

و اما حسن يزدانى استاد زير كتف زدن و به اصطلاح "گاو تاب" كردن حريفان از بالا. يل جويبار از هر دو پا زير مى‌گيرد، در كنده كشى، بارنداز، سگك دوبل و حتى "لگنه" تبحر دارد و عكس‌العمل‌هايش در چرخش‌هاى كشتى بسيار ديدنى به حساب مى‌آيد كه اگر كسى به او بپيچد بى‌شك با هوش بالاى حسن يزدانى امتياز خواهد داد.

1983532

بى‌شك يكى از راه‌هاى بردن ديويد تيلور در المپيك ٢٠٢٤ پاريس توسط حسن يزدانى از نسخه‌ى كورتانيدزه پيچ عليرضا حيدرى خواهد گذشت جايى كه بى‌شك فرمول‌هاى اوليه آن در محل و هنگام ثبت اين عكس بين دو بزرگ كشتى ايران دست به دست شده است.

حسن يزدانى مى ‌تواند با بهره بردن از توصيه‌هاى بزرگانى چون عليرضا حيدرى براى دومين‌بار در پاريس ديويد تيلور را درهم شكند و طلاى المپيك را به گردن آويزد تا پرافتخارترين ورزشكار المپين تاريخ ورزش ايران نام گيرد.

راه بردن تيلور را از منظر روانى و فنى بيش از هر كسى عليرضا حيدرى بلد است كه خودش سرشاخ شدن با غولى چون كوتانيدزه را تجربه كرده است.

كشتى آزاد ايران در المپيك پاريس بيش از هر چيز نيازمند بهره از گنجينه تجربيات بزرگان و عنوان‌داران خود است و نبايد از خرد جمعى و جلسات فنى و آناليز اين چنينى غافل بماند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها