کد خبر : 1998189 | 09 بهمن 1402 ساعت 11:51 | 10.4K بازدید | 12 دیدگاه

جواد فروغی نیاز به استراحت دارد!

راز افت محسوس قهرمان المپیک فاش شد

سرمربی تیم ملی تیراندازی می‌گوید افت جواد فروغی به دلیل توقعات بالا از او و استرس ناشی از این ماجراست.

راز افت محسوس قهرمان المپیک فاش شد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی، محسن نصر اصفهانی، سرمربی تیم ملی تپانچه از نتیجه شاگردانش در تیراندازی قهرمانی آسیا راضی است. هر چند تیمش تنها با یک مدال نقره تپانچه تیمی مردان به تهران برگشت. به نظر نصر اصفهانی کار برای تیراندازان تپانچه خیلی سخت‌تر از تفنگ بود چرا که بیشتر تیراندازان آسیایی تفنگ در قهرمانی جهان سهمیه گرفته بودند، برخلاف تپانچه. به همین دلیل رقابت در تپانچه خیلی نزدیک‌تر بود و همین مسئله بدشانسی سجاد پورحسینی را رقم زد. تیراندازی که روی سهمیه‌اش حساب می‌کردند اما چهارمی آسیا کار دستش داد و سهمیه 10 متر تپانچه بادی هم پرید و از حالا باید در برزیل خودش را آماده کند.

بولت ذوب آهننتیجه تیم تپانچه در قهرمانی آسیا راضی کننده بود؟
خدا را شکر تیم عملکرد خوبی در اندونزی داشت. البته قهرمانی آسیا به‌خاطر اینکه آخرین مسابقه انتخابی المپیک در آسیا بود، سطح خیلی بالایی داشت، چرا که همه کشورهای قدرتمند آمده بودند. سجاد پورحسینی با 580 امتیاز در دور مقدماتی فینالیست شد اما در فینال به رغم عملکرد خوب، دستش از سهمیه کوتاه ماند چون سهمیه به نفر اول و سوم رسید. سجاد چهارم شد و سهمیه به او نرسید. ان‌شاءالله در برزیل سهمیه بگیرد.

بولت ذوب آهنپس سجاد پورحسینی در اندونزی بدشانسی آورد.
دقیقاً. در مسابقه تفنگ بعضی کشورها سهمیه را از قهرمانی جهان گرفته بودند که نفرات 7-6 سهمیه گرفتند اما برعکس در تپانچه آسیایی‌ها در جهانی به سهمیه نرسیدند و به همین خاطر رقابت بین تیراندازان زن و مرد در قهرمانی آسیا خیلی تنگاتنگ، نزدیک و سخت بود. بنابراین سهمیه به نفر اول و دوم می‌رسید و همین مسئله کار را سخت‌تر کرد.

بولت ذوب آهن جواد فروغی بعد از قهرمانی المپیک، افت شدیدی کرده، به نظر شما دلیل این افت به چه چیزی برمی‌گردد؟
طبیعی است کسی که یک‌بار قهرمانی المپیک را گرفته، بار روانی زیادی را تحمل می‌کند و روی ذهنش فشار زیادی وجود دارد. آن هم به‌خاطر توقعی که خودش از خودش دارد و مردم و رسانه‌ها برای تکرار آن مدال طلا در رقابت‌های جهانی و آسیایی. همین توقع و فشار استرس او را در رقابت‌ها دو چندان می‌کند و چالش بزرگی برایش به وجود می‌آورد. در واقع این چالش اجازه نمی‌دهد راحت مسابقه دهد و نتیجه بگیرد.

1626441

بولت ذوب آهناین نشان می‌دهد که هنوز حرفه‌ای نشده؟ در صورتی که قهرمانانی هستند که در چند المپیک مدال گرفته‌اند.
استثنا هم وجود دارد. افت بین اکثر ورزشکارانی که در المپیک مدال گرفته‌اند، طبیعی است. تنها مختص جواد فروغی نیست. شاید یک ورزشکار قبل از اینکه مدالش حاشیه‌ساز شود، در اوج آمادگی باشد و خودباوری برای تکرار مدال به او کمک کند. البته که مدال‌آوری پشت سر هم یک ورزشکار در چند المپیک استثنا است.

بولت ذوب آهنچقدر راضی شدن به مدال طلای المپیک تأثیرگذار است روی درجا زدن و عقب‌گرد جواد فروغی؟
این قضیه شخصی است و رابطه مستقیمی به شخصیت ورزشکار دارد. شاید گرفتن مدال روی بعضی ورزشکاران تأثیر بگذارد. اما از طرف دیگر این مسئله رابطه زیادی با اهداف ورزشکار دارد. یعنی وقتی یک‌بار مدال المپیک گرفته به هدفش رسیده و باید دید بعد از آن هم باز انگیزه برای رسیدن به هدفش را دارد یا نه. چرا که تکرار مدال المپیک خیلی مهم است.

بولت ذوب آهنفروغی برای برگشت به روزهای اوج چه کاری باید انجام دهد؟
فروغی نیاز به استراحت دارد تا با برنامه‌ریزی خوب و منسجم به شرایط قبل برگردد.

بولت ذوب آهنقهرمانی آسیای اندونزی چقدر به آمادگی و محک جدی هانیه رستمیان در راه المپیک کمک کرد؟
هانیه رستمیان، تیرانداز المپیکی نیاز دارد تا هرچه بیشتر در رقابت‌های ‌آسیایی و ‌جهانی شرکت کند تا برای المپیک به اوج آمادگی برسد. هر چقدر بیشتر در مسابقه‌ها شرکت کند می‌تواند با شناسایی و کار روی ضعف و قوت‌هایش، شرایط بهتری پیدا کند و با برنامه‌ریزی خیلی خوب برای پاریس آماده، آماده شود. به هر حال وظیفه ما این است تا بچه‌ها را به آمادگی حداکثری برسانیم. چرا که همه ورزشکاران دنیا برای مدال به المپیک می‌آیند.

بولت ذوب آهنبه نظر شما هانیه چقدر شانس مدال دارد؟
هیچ‌کسی نمی‌تواند قول مدال دهد. ما هم مثل همه کشورها سعی می‌کنیم تا بچه‌ها با دست خالی به پاریس نروند و آماده، آماده باشند. بقیه ماجرا هم به روز، شرایط مسابقه و تیرانداز برمی‌گردد.

بولت ذوب آهنبرای برزیل کار را از چه زمانی شروع می‌کنید؟
ما از امروز با دعوت بهترین تیراندازان تپانچه طبق رنکینگ ایران و البته مستعدان کار را شروع می‌کنیم. امیدوارم با برنامه‌ای که داریم تیراندازان با آمادگی خیلی خوب در برزیل و آخرین فرصت تصاحب سهمیه شرکت کنند.

بولت ذوب آهنحرفی مانده؟
من از رئیس فدراسیون تشکر می‌کنم که به رغم همه مشکلات و سختی‌ها بستر مناسبی را برای تیم‌های ملی تیراندازی فراهم کرده تا به بهترین نحو کارمان را انجام دهیم.

دیدگاه‌ها