کد خبر : 1998278 | 09 بهمن 1402 ساعت 16:01 | 40.3K بازدید | 13 دیدگاه

یادداشت: دلیل وداع داوران ایران از جام ملت‌های آسیا

تیم داوری ایران با وجود عملکرد خوب در دیدار عمان و تایلند اما از مسابقات جام ملت‌های آسیا کنار رفت.

یادداشت: دلیل وداع داوران ایران از جام ملت‌های آسیا

به گزارش "ورزش سه"، علی میرزابیگی داور بین‌المللی بازنشسته کشورمان در یادداشتی به بررسی دقیق و موشکافانه علل حذف و بازگشت تیم داوری ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخته است:

"جام ملت‌های آسیا در کشور قطر در حالی برگزار می‌شود که ۳۵ داور و ۳۹ کمک داور، از  ده روز قبل از شروع رسمی بازی‌ها در قطر حضور پیدا کرده بودند که تیم داوری ایرانی متشکل از موعود بنیادی‌فر، سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم نیز در آن حضور داشتند. پس از به‌کارگیری داوران باتجربه در بازی‌های دور مقدماتی، تیم داوری ایرانی در بازی عمان و تایلند عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و بدون نیاز به وی ای آر برای بازبینی صحنه‌های بازی، نمره قابل قبولی دریافت کرد.

نکته حائز اهمیت در این مورد بازگشت زود هنگام تیم داوری و وداع با جام ملت‌ها بود که سوال‌های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. اینکه چرا با وجود عملکرد خوب در بازی اول، قضاوت دیگری به تیم ایرانی سپرده نشد؟ 

بسیاری از کارشناسان داخلی عدم تجربه کافی این تیم را دلیل بازگشت زود همگام عنوان کردند؛ در حالی‌که با نگاهی آماری به قضاوت‌های همین امسال این تیم می‌توان دریافت که سابقه قضاوت بازی‌های بزرگ را نیز دارا بودند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره شده است:

-پنج بازی گروهی لیگ قهرمانان با VAR
-سه بازی لیگ عربستان با VAR
-یک بازی گروهی جام ملت‌ها با VAR

همچنین قضاوت بازی حساس مرحله یک هشتم نهایی مابین ونتفورت کوفو و اولسان هیوندای در دوم اسفندماه امسال به این تیم داوری سپرده شده است.

از طرفی رئیس کمیته داوران ایران، حضور تیم ملی فوتبال در مراحل بالاتر را دلیلی برای بازگشت ایشان عنوان کردند که با توجه به حضور داورانی از قطر، عربستان، ازبکستان، استرالیا و... در مرحله حذفی به‌خوبی می‌توان دریافت که این موضوع نیز فرار رو به جلوی مسئولان داوری ایران را نشان می‌دهد.

به‌طور کلی حضور بیش از یک دهه برخی افراد در راس داوری ایران با وجود فعالیت به‌عنوان ناظر بین‌المللی، عدم حضور شخصی ذی نفوذ در کمیته داوران آسیا و عدم حمایت از تیم داوری ایرانی را می‌توان از دلایل اصلی بازگشت زودهنگام ایشان عنوان کرد."

دیدگاه‌ها