کد خبر : 1998538 | 10 بهمن 1402 ساعت 15:05 | 83.4K بازدید | 52 دیدگاه

از 1000 به 23!

یک سال بعد از رونالدو، لیگ عربستان آب رفت

لیگ فوتبال عربستان که در تابستان تنها لیگ برتر انگلیس را بالاتر از خود دید، حالا هیچ شباهتی به یک سال گذشته خود هم ندارد.

یک سال بعد از رونالدو، لیگ عربستان آب رفت

به گزارش "ورزش سه"، پس از تابستانی پر سرو صدا با هزینه‌های نجومی، لیگ فوتبال عربستان زمستانی آرام در بازار انتقالات داشت. ورود کریستیانو رونالدو در ژانویه 2023 اولین سنگ از پروژه جاه طلبانه محمد بن سلمان برای قرار دادن این کشور عربی در مرکز جهان فوتبال و ایجاد تغییر چهره‌اش در جهان بود. 

این از طریق تزریق بی سابقه پول میسر شده است. بازوی اجرایی طرح عربستان، صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) است که توسط یاسر بن عثمان الرمیان، رئیس نیوکسل و بزرگترین شرکت نفتی عربستان سعودی اداره می‌شود. 

1945013

PIF مالک چهار باشگاه بزرگ فوتبال است: الهلال، النصر، الاتحاد و الاهلی، برترین تیم‌های لیگ برتر عربستان سعودی که تابستان گذشته بیش از 1000 میلیون یورو در نقل و انتقالات سرمایه گذاری کردند. 

به لطف این تزریق پول، این چهار باشگاه بازیکنان مستقر در لیگ‌های بزرگ اروپایی مانند سادیو مانه، محرز، فیرمینو، گابری ویگا، کانته، لاپورت، بنزما و بسیاری دیگر را به خدمت گرفتند. فقط لیگ برتر انگلیس در پنجره تابستانی بیشتر از عربستان هزینه کرد.

این وضعیت انقلاب جدیدی را در فوتبال جهان ایجاد کرد، زیرا برای اولین بار یک لیگ غیر اروپایی به این رکوردهای اقتصادی دست یافته بود. با این حال، بر خلاف همه پیشبینی‌ها، به نظر می‌رسد سرخوشی سعودی‌ها ناگهان متوقف شده است. 

1983836

در ابتدای ژانویه، PIF محدودیتی را برای امضای قرارداد در این پنجره اعمال کرد و گزینه تقویت در بازار زمستانی را در اختیار هر یک از باشگاه‌ها و خزانه آنها گذاشت. بدون حمایت PIF، خریدهایی که در تابستان اتفاق افتاد غیرممکن بود و واقعیت این است که در طول ماه ژانویه، هزینه نقل و انتقالات در لیگ عربستان 23 میلیون بوده است. 

امشب ساعت 23:00 بازار انتقالات عربستان بسته می‌شود و انتظار نمی‌رود انتقال مهمی فراتر از ورود قریب الوقوع راکیتیچ به الشباب را شاهد باشیم. راکیتیچ اخیرا با سویا فسخ کرد.

قرارداد لودی با الهلال که 23 میلیون یورو به مارسی پرداخت کرد، تنها انتقال با جابجایی مالی بود که در کل لیگ برتر عربستان انجام شد. بقیه انتقال‌ها با هزینه صفر یا از طریق معاوضه بوده‌اند. 

1983501

در واقع، اگر یک نام دیگر (دخیا) در آخرین لحظه وارد شود، هزینه آن نیز صفر خواهد بود. رسانه‌های مختلف انگلیسی روز گذشته مدعی شدند که داوید دخیا دروازه‌بان این تیم که در حال حاضر بدون تیم است، مانند راکیتیچ پیشنهادی خوب از الشباب دریافت کرده است. این دروازه‌بان اسپانیایی پس از جدایی از یونایتد در تابستان، شش ماه است که در مسابقات شرکت نکرده است.

فوتبال عربستان یک سال بعد از انتقال بزرگ رونالدو، آرام‌ترین زمستان را سپری می‌کند و باید دید در تابستان 2024 شرایط چطور خواهد شد. این پروژه برنده می‌شود؟

دیدگاه‌ها