کد خبر : 2000132 | 17 بهمن 1402 ساعت 11:20 | 2.5K بازدید | 1 دیدگاه

یخچالی: آلمانی‌ها مردم خشکی نیستند

بسکتبال ایران در دوران تغییر نسل است

لژیونر موفق ایران در لیگ بسکتبال آلمان می‌گوید شرایط بسکتبال در ایران با اروپا قابل مقایسه نیست.

بسکتبال ایران در دوران تغییر نسل است

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی، تیم بسکتبال گلادیاتور تریر با شکست حریف قدرتمندش ینا صدرنشینی‌اش در جدول رده‌بندی لیگ Pro A آلمان را تثبیت کرد. در هفته بیستم این لیگ، تیم گلادیاتور تریر در دیداری حساس به مصاف تیم دوم جدول، ینا رفت و با نتیجه ۱۰۱ - ۹۳ این تیم را شکست داد. بهنام یخچالی، گارد ایرانی تیم تریر، در این دیدار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با ۲۲ امتیاز، هشت پاس گل، چهار ریباند، دو توپ‌ربایی و تأثیرگذاری ۲۷ بهترین بازیکن زمین شد. در کوارترهای اول و سوم این دیدار تیم تریر با نتایج ۳۱-۱۸ و ۲۳-۱۷ پیروز شد تا به واسطه پیروزی ۱۸-۲۱ و ۱۷-۳۳ ینا در کوارترهای دوم و چهارم، بازی در وقت‌های قانونی ۸۹ - ۸۹ مساوی شود. در وقت اضافه اول اما تریر با نتیجه ۱۲-۴ به برتری رسید تا در مجموع، با نتیجه ۱۰۱ - ۹۳ پیروز این بازی حساس و مهم شود. یاران یخچالی که در دور رفت لیگ با نتیجه ۶۹ - ۸۹ مقابل ینا شکست خورده بودند، با این برد انتقام آن باخت سنگین را گرفتند. در حال حاضر تیم گلادیاتور تریر با ۱۷ برد، سه باخت و ۳۴ امتیاز از ۲۰ بازی، با چهار امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم (ینا)، صدرنشین مسابقات لیگ Pro A آلمان است. اما بهنام یخچالی که برای دومین بار لیگ پرو A آلمان را تجربه می‌کند باز هم همانند سال‌های حضورش در تیم درک بائرمن (روستوک) می‌درخشد. در هیچ بازی نیست که به عنوان بهترین بازیکن تریر معرفی نشود و هواداران علاقه‌مند به این تیم آلمانی نامش را فریاد نزنند. او این بار نیز از بازی در لیگ آلمانی لذت می‌برد و امیدوار است به همراه تیمش به بوندس‌لیگا صعود کند.

* مسابقه سختی مقابل تیم ینا در هفته بیستم داشتید؟
بله، هم سخت بود و هم جذاب. ینا تیم دوم جدول لیگ PRO A است. ما در بازی رفت مقابل آنها باختیم ولی این بار در حضور تماشاگران‌شان که تمامی سالن را پرکرده بودند در وقت اضافه شکستشان دادیم تا با 4 امتیاز اختلاف بالاتر از آنها در صدر تکیه کنیم.

* ینا بازیکنان شاخصی دارد؟
درکل تیم خوبی هستند. البته بازیکن خارجی آنها را می‌شناسم. او با تیم ملی سوریه مقابل ایران بازی کرد. بازیکن آمریکایی گلزنی است که مهار او هم سخت است.

* وضعیت حال حاضر تیم گلادیاتور تریر چطور است؟
خدا را شکر عالی. در فصل جدید 18 تیم در این لیگ بازی می‌کنند که تا پایان هفته بیستم با 34 امتیاز صدرنشین بازی‌ها هستیم. دور برگشت این بازی‌ها تا اردیبهشت ماه طول می‌کشد و هشت تیم برتر راهی پلی‌آف می‌شوند. امیدوارم پیروزی‌هایمان تداوم پیدا کند تا در پلی‌آف کار راحت‌تری داشته باشیم.

* وضعیت لیگ یک آلمان نسبت به سالی که در روستوک بازی می‌کردی بهتر شده یا نه؟
در همین فاصله دوساله کلی تغییر پیدا کرده است. سالن‌های جدید و غول‌آسایی ساخته شده و امکانات سخت‌افزاری بهتری پیدا کرده‌اند. مربیان بهتری جذب بوندس‌لیگا و پرو A شده‌اند. حتی خارجی‌های باکیفیت‌تری نسبت به گذشته در لیگ‌های آلمان بازی می‌کنند.


* علت بهترشدن این کیفیت چیست؟
قهرمانی آنها در جهان تأثیر بسزایی داشت. به نحوی که پابلوسا، مربی تاریخ‌ساز رئال مادرید در حال حاضر به بایرن‌مونیخ آمده، خارجی‌های قدرتمندتری به آلمان آمده‌اند. البته قهرمان جهان نسلی نیست که تازه ساخته شده باشد. آنها سال‌هاست در پرورش استعدادهایشان برنامه‌ریزی دارند.

* پس چرا ایران با وجود اینکه سال‌ها قدرت اول قاره آسیا بود نتوانست امکانات سخت‌افزاری بهتر و جایگاهش را در قاره کهن حفظ کند؟
بسکتبال ایران و اروپا تفاوت زیادی با هم دارند. 10 سال پیش من بچه‌تر بودم و شرایط اقتصادی ایران خیلی بهتر بود و حضور خارجی‌های بهتر سطح لیگ‌مان را بالا برده بود و الان برای رسیدن ما به جایگاهی چون آلمان باید سالیان سال برنامه‌ریزی کرد، نسل‌ها را پرورش داد و امکانات را گسترش داد.کار یک روز و دو روز نیست. آلمانی‌ها هم یکروزه به این قهرمانی نرسیده‌اند. ما هم با وجود قهرمانی‌های متوالی دوران تغییر نسل را پشت سر می‌گذاریم. تنها می‌توانم بگویم نسل‌های جدید باید قدر فرصت‌هایی که برایشان پیش آمده را بدانند.

* الان دو بازیکن از بسکتبال ایران در اروپا دست به توپ هستند. دیدگاه اروپاییان نسبت به شما و محمد امینی چیست؟

امینی در فرانسه خیلی خوب کار می‌کند و با توجه به اینکه سال اولش هست جایگاه خود را تثبیت کرده است. من هم سعی کرده‌ام در مدت سه سالی که در آلمان توپ می‌زنم به آلمانی‌ها بسکتبال ایران را بشناسانم. البته باید گفت درک بائرمن سرمربی سابق تیم ملی کشورمان در این شناخت خیلی کمک کرد. با وجود اینکه تیم ملی ما جام جهانی‌ها و المپیک را تجربه کرده بود ولی در اینجا اطلاعی نداشتند. من به مرور در گفت‌و‌گوها و بازی که ارائه می‌دهم سعی کردم در این مسئله موفق عمل کنم.

* آیا شما و امینی توانسته‌اید مسیر را برای دیگر بازیکنان ایرانی باز کنید؟
فکر می‌کنم بله، البته این مسیر همیشه برای کسی که در زندگی‌اش هدف مشخصی دارد و برایش تلاش می‌کند باز هست. لژیونر شدن تنها به استمرار در هدف و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

* به نظر می‌آید بهنام امسال خیلی بهتر از بازیکنی بود که در لیگ ایران بازی کرد؟
من اینطور فکر نمی‌کنم. همیشه سعی می‌کنم از نظر بدنی و ذهنی آماده باشم تا بهترین عملکرد را برای تیمی که در آن هستم داشته باشم. الان هم اگر تغییراتی در من حس می‌کنید به منظم بودن باشگاه از نظر مالی و امکانات تریر برمی‌گردد. نظم از هر لحاظ به بازیکن آرامش می‌دهد. در کل خودم تمرین زیاد می‌کنم و تا به حال هم نتیجه گرفته‌ام.

* گفته می‌شود آلمانی‌ها مردم خشکی هستند؟
من هم زیاد شنیده بودم ولی تا به حال چنین برخوردی ندیدم. اتفاقاً در سطح شهر برخوردهای خوبی دارند و در سالن هم تشویقم می‌کنند.


* پس تمایلی به لغو قرارداد دوساله‌ات نداری؟
به هیچ وجه، مربی و هم‌تیمی‌هایم را دوست دارم. شهر بسکتبال‌دوستی هم دارد به نحوی که سالن بازی‌ها همیشه پر است.

* زبان آلمانی را یاد گرفته‌اید؟
نه متأسفانه ولی همسرم کلاس زبان آلمانی می‌رود و خیلی خوب یاد گرفته است.


* برای پنجره اول انتخابی به تهران می‌آیی؟
بله، فدراسیون با باشگاه مکاتبه کرده و در صحبتی که با مربی‌ام داشتم او موافقت کرده است. البته به شرطی که به محض پایان بازی برابر هند سریع به آلمان برگردم. چون دو روز بعد مسابقه با هند؛ دو دیدار حساس با تیم‌های چهارم و پنجم جدول داریم. البته در این دو هفته‌ای که با تیم ملی هستم لیگ آلمان هم به دلیل پنجره‌های فیبا تعطیل است.

* اردوی تیم ملی قرار است از 24 بهمن ماه آغاز شود. چه وقت به اردونشینان اضافه می‌شوی؟
من 28 بهمن بازی دارم و همان شب به تهران می‌آیم.


* پیش‌بینی‌ات در خصوص بازی‌های پنجره اول انتخابی کاپ آسیا چیست؟
هاکان دمیر شناخت خوبی نسبت به ما دارد. بازیکنان ملی‌پوش هم درگیر لیگ و آماده‌اند. من و محمد امینی هم به تیم ملحق می‌شویم. فکر نمی‌کنم در این دو بازی با مشکل خاصی روبه‌رو شویم.

دیدگاه‌ها