کد خبر : 2000142 | 17 بهمن 1402 ساعت 12:40 | 299.3K بازدید | 224 دیدگاه

داور بازی قطر، کم تجربه و حساسیت برانگیز

این واقعا عجیب‌ترین انتخاب برای بازی ایران بود

ای‌اف‌سی انتخاب عجیبی برای تیم داوری ایران و قطر داشته است.

این واقعا عجیب‌ترین انتخاب برای بازی ایران بود

به گزارش "ورزش سه"، کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب بحث برانگیزی برای بازی حساس بین تیم‌های ملی ایران و قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا داشته و احمد علی کویتی و کم‌تجربه را انتخاب کرده که موجب شگفتی شده است.

رویه معمول چیدمان داوری در تورنمنت‌های مهم و بزرگ تقریبا یک شکل ثابت دارد. زمانی که تورنمنت بازی رده بندی ندارد، دو مسابقه نیمه نهایی از بازی فینال حساس‌تر می‌شود چراکه دو تیم بازنده این مرحله با تیم حذف شده از مرحله گروهی هیچ تفاوتی ندارند و فقط کمی پول بیشتری به‌عنوان پاداش از کنفدراسیون دریافت می‌کنند؛ در نتیجه، داوران بازی‌های مرحله نیمه نهایی با وسواس زیادی انتخاب می‌شوند.

عموما یک قانون نانوشته برای چیدمان این مرحله وجود دارد و داورانی به کار گرفته می‌شوند که:

* کشورشان جزئی از ۴ تیم این مرحله نباشد.

* دارای سابقه بین‌المللی قوی و کارنامه پر باری باشند.

* برای تیم‌ها در مراحل قبل قضاوت نکرده باشند.

1987612

به‌عنوان مثال، محمد عبدالله حسن اماراتی که قضاوت بازی امروز نیمه نهایی بین تیم‌های ملی کره حنوبی و اردن را بر عهده گرفته، سابقه حضور در دو جام جهانی و یک جام جهانی باشگاه‌ها را در کارنامه دارد.

اما از آنجایی که ای‌اف‌سی همیشه سعی در خلق شگفتی دارد، با استفاده از احمد العلی کویتی در بازی ایران و قطر تمام پارامترها را تغییر داد که اصلا غیر قابل تصور است. آمار در این مورد به ما می‌گوید:

* احمد العلی در سال 2016 وارد لیست بین المللی شده، اما وقتی ورزش کویت تعلیق می‌شود، او عملا تا سال 2020 نمی‌توانست در هیچ مسابقه‌ای قضاوت کند! در نتیجه پس از ورود به لیست نزدیک چهار سال فقط مسابقات داخلی کویت را قضاوت کرده است.

* سال تولد و بیوگرافی این داور در هیچ سایتی یافت نشد و بعد از ساعت‌ها جست‌وجو در اینترنت در نهایت از صفحه مجازی فدراسیون فوتبال کویت اطلاعات محدودی از بیوگرافی او پیدا شد!

* قضاوت در مسابقات بین المللی را از پارسال شروع کرده و در مجموع تا الان 12 بازی باشگاهی آسیا، رقابت‌های ملی و دیدارهای تدارکاتی بین‌المللی را قضاوت کرده که ۳ مسابقه در همین جام ملت‌ها بوده و البته دیدار تیم‌های «پرسپولیس- استقلال تاجیکستان» و «سپاهان- آلمالیق ازبکستان» را قضاوت کرده است.

* سیزدهمین قضاوت بین‌المللی این داور، فردا در بازی نیمه نهایی ایران و قطر در جام ملت‌های آسیا می‌شود! یعنی به عبارت دیگر تا پیش از این قضاوت او که نیمه نهایی جام ملت‌هاست، فقط ۵ مسابقه از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را قضاوت کرده و ۳ بازی از جام ملت‌های آسیا؛ و انقدر آمار سابقه‌اش کم بوده که اصلا نمی‌شود نحوه داوری او را تشریح کرد!

* احمد علی در این جام ملت‌ها قضاوت مسابقات «فلسطین- امارات» و «عمان- قرقیزستان» را در مرحله گروهی و «بحرین- ژاپن» را در دور یک هشتم نهایی برعهده داشته و در بازی «امارات- هنگ‌کنگ» و «قطر- فلسطین» هم داور چهارم بوده است.

* جنجالی‌ترین قضاوت او به بازی همگروه‌های ایران در جام ملت‌های آسیا مرتبط می‌شود که در مسابقه امارات و فلسطین از کارت قرمز خود استفاده کرد.

در نهایت می‌توان گفت: «احمد العلی بیشتر از آنچه تجربه داشته باشد، اقبال بلندی دارد!»

دیدگاه‌ها