کد خبر : 2000520 | 18 بهمن 1402 ساعت 21:55 | 451.1K بازدید | 212 دیدگاه

از پنالتی تا گل مشکوک؛

بررسی صحنه‌های داوری جنجالی ایران - قطر

قضاوت داور کویتی در صحنه گل قطر به‌شدت جنجالی شده است.

بررسی صحنه‌های داوری جنجالی ایران - قطر

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران در حالی گل تساوی را دریافت کرد که پیش از ورود توپ به دروازه تیم ملی دو صحنه مشکوک رقم خورد که اعتراض شدید کادرفنی و بازیکنان را به دنبال داشت.

به نظر در صحنه پیش از گل، مهدی طارمی با برخورد مدافع حریف سرنگون شد و بازیکنان ایران هم به همین موضوع اعتراض داشتند و معتقد بودند که داور باید در این صحنه خطا بگیرد.

همچنین در صحنه گل نیز به نظر توپ به دست یکی از بازیکنان خورد اما مشخص نبود که توپ به دست چه کسی خورده است.

بولت پرسپولیسدر همین مورد کارشناسان داوری نظرات خود را ابراز کردند:

📌 برخورد مدافع قطر و مهدی طارمی (دقیقه ۱۶- مشکوک به خطا)

ویدئو: 324053

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه مدافع قطر فقط با نوک‌ پا به توپ ضربه می‌زند و آن را از جلوی پای مهاجم، دفع می‌کند و ادامه بازی از سوی داور صحیح بود.

ابراهیم میرزابیگی: داور از صحنه دور است و خیلی فاصله داشت اما به نظرم بازیکن قطری پای طارمی را می‌زند و می‌توانست خطا باشد. البته چون دو مدافع طارمی بودند، این صحنه اخراج نداشت اما داور باید به بازیکن خاطی کارت زرد می‌داد.
حسین عسگری: بازیکن قطر یک نوک پا به توپ‌ می‌زند و بعد از آن هم پایش با پای طارمی تماس پیدا می‌کند اما خطا خطایی اتفاق نمیفتد.
علیرضا فغانی: تصمیم داور درست بود. داور در این صحنه توپ را نشان داد تا بگوید که این صحنه خطا نبوده است.
محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع با تکل صحیح توپ را می‌زند و خطایی مرتکب نمی‌شود.
بابک وسیله‌بر: مدافع، توپ را با تکل دفع می‌کند و در ادامه برخورد معمول فوتبالی اتفاق میفتد. ادامه بازی صحیح بود.
مهدی عالیقدر: مدافع با نوك پا توپ را دفع می‌كند و كاملا يك تكل صحيح ميزند، لذا تصميم داور بر ادامه بازي كاملا درست است.


📌 برخورد توپ به مدافع قطر (دقیقه ۴۵+۳- مشکوک به پنالتی)

ویدئو: 324061

✅ محمدرضا ابوالفضلی: دست مدافع کاملا طبیعی و در بدن قرار داشته و هیچگونه حجم اضافه‌ای اِشغال نکرده است لذا خطای هندی که منجر به اعلام پنالتی شود، رُخ نداد.

ابراهیم میرزابیگی: دست کاملا بسته بود و کاملا در سینه قرار داشت و فضایی اشغال نکرده بود.
حسین عسگری: توپ به سینه برخورد کرد اما حتی اگر به دست هم برخورد می‌کرد، دست حالت طبیعی داشت و هند نبود.
علیرضا فغانی: خطای هند اتفاق نیفتاد.
محمدحسین ترابیان: توپ به بدن بازیکن برخورد می‌کند. اگر توپ به دست بازیکن که در بدنش جمع شده است هم برخورد می‌کرد، هند نبود.
بابک وسیله‌بر: از این زاویه خطای هندی صورت نگرفته و ادامه بازی صحیح است.
✅ مهدی عالیقدر: اين صحنه به هيچ وجه پنالتي نيست.


📌 برخورد توپ به دست مدافع قطر (دقیقه ۵۱- پنالتی)

ویدئو: 324068

❌ محمدرضا ابوالفضلی: برداشتِ کمک‌داور ویدئویی از صحنه، این بوده که مدافع قطر دستِ خود را از پشتِ سر به جلو حرکت داده و مانع توپ شده، به عبارت ساده‌تر دستِ مدافع، حرکتِ دومی داشته و آن را خطا تشخیص داده و به داور منتقل نموده است، در حالی‌که با یک شوت ناگهانی و سریع، به توپ ضربه زده شد و مدافع به‌طور غریزی و کاملا طبیعی نسبت به آن واکنش نشان داد و حتی دست حالت غیر طبیعی نداشت، لذا به نظر من این صحنه خطای پنالتی نبود.

علیرضا فغانی: دیدن این صحنه برای داور سخت بود و آنالیز کمک داور ویدئویی هم این بود که دست پشت سر بوده و بعد از ضربه حرکت داده شده. این صحنه هند تشخیص داده شد که من موافق نبودم اما داور نظر کمک داور ویدئویی را تایید کرد.
ابراهیم میرزابیگی: این صحنه هند نبود و دست بازیکن جمع بود.
حسین عسگری: داور پنالتی گرفت اما طبق چیزی که فیفا می‌گوید، خطای هند نبود. یک شوت سنگین از نزدیک زده شد و بازیکن قطر دست خود را به‌صورت غیرارادی مقابل صورتش گرفت. اگر توپ به دست راست خورده بود، هند بود اما به دست چپ خورد و خطا نبود.
محمدحسین ترابیان: اعلام پنالتی درست بود. در محوطه جریمه توپ به دست مدافع که در حالت غیرطبیعی قرار دارد (بازیکن مدافع با باز کردن دست، بدن خود را حجیم می‌کند) برخورد می‌کند و اعلام پنالتی از سوی داور درست بود. با توجه به آرایش مدافعین و دروازه‌بان در درون محوطه جریمه، فاصله مدافع از زننده ضربه، سرعت توپ، اخطار بازیکن به دلیل جلوگیری از حمله موثر حریف درست بود.
بابک وسیله‌بر: مدافع، حرکت اضافی که منجر به خطای هند باشد، انجام نمی‌دهد؛ بنابراین ادامه بازی، تصمیم درست در این صحنه است.
مهدی عالیقدر: واكنش مدافع كاملا مبتني بر مواردي بود كه در مقوله هند راجع به آن صحبت شده است. قانون‌گذار به صراحت مي‌گويد اين چنين صحنه‌ها نمی‌تواند هند باشد اما كمك داور ويدئويي در نهايت داور را مجاب به گرفتن پنالتي كرد.


📌 اخراج شجاع خلیل‌زاده (دقیقه ۹۰+۱- مشکوک به ادامه بازی)

ویدئو: 324078

✅ محمدرضا ابوالفضلی: با توجه به جهتِ حرکت مهاجم به سمت دروازه، تصاحب توپ، فاصله و نیز استقرار سایر مدافعین، اخراج مدافع ایران کاملا صحیح بود.

✅علیرضا فغانی: با توجه به مسافتی که نسبت به دروازه و موقعیت بقیه مدافعان نسبت در زمان خطا و مالکیت توپ و جهت به سمت دروازه، این صحنه باید با کارت قرمز جریمه می‌شد.
ابراهیم میرزابیگی: اخراج شجاع، سخت‌گیرانه بود، چون دو مدافع نزدیک بودند و شاید می‌توانستند اثر بگذارند. این صحنه می‌توانست موقعیت آشکار گل نباشد.
حسین عسگری: اخراج کاملا درست بود. اگر شجاع خطا نمی‌کرد، مهاجم قطر هیچ مانعی برای تک به تک شدن با دروازه‌بان نداشت.‌ شجاع، موقعیت آشکار گلزنی را گرفت و باید اخراج می‌شد.
محمدحسین ترابیان: اخراج مدافع درست بود. در این صحنه مدافع با بی‌احتیاطی خطای سرنگون کردن حریف را انجام می‌دهد ولی به دلیل سلب موقعیت آشکار گلزنی از حریف اخراج می‌شود.
بابک وسیله‌بر: خطای مدافع باعث جلوگیری از موقعیت آشکار گلزنی شده که باید با کارت قرمز جریمه می‌شد‌.
✅ مهدی عالیقدر: با توجه به استقرار مدافعين، فاصله با دروازه و مالكيت توپ كاملا واضح بود كه داور در همان تصميم اول باید مدافع ايران را اخراج می‌کرد.

دیدگاه‌ها