کد خبر : 2001499 | 23 بهمن 1402 ساعت 03:44 | 18.1K بازدید | 13 دیدگاه

معز و اکرم هرگز به اسپانیا نمی‌روند

ستارگان قطر آنقدر پول دارند که لژیونر نشوند!

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری قطری‌ها در فوتبال اسپانیا اثرگذار بوده است.

ستارگان قطر آنقدر پول دارند که لژیونر نشوند!

به گزارش "ورزش سه"، عنابی‌ها اگرچه با اسم تیم ملی قطر گام به فینال این دوره جام ملت‌های آسیا گذاشتند، ولی باید این قطر را "قطر اسپانیایی" دانست. از تین تین مارکز و شش دستیار اسپانیایی‌اش که بگذریم، دو ستاره اصلی این تیم یعنی معز علی و اکرم عفیف بخشی از عمر فوتبالی‌شان را در اسپانیا سپری کرده‌اند.

بی‌تردید باید معز علی و اکرم عفیف را یکی از بهترین زوج‌های این دوره از رقابت‌ها دانست؛ گرچه در حال حاضر عفیف در السد قطر توپ می‌زند و معز علی فوتبالش را در الدحیل دنبال می‌کند، اما نیم نگاهی به گذشته فوتبالی آنها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این خط آتش بوی اسپانیا می‌دهد!
آنچه شاید کمتر کسی از آن خبردار باشد، رگ و ریشه‌های اسپانیایی در فوتبال این زوج جذاب است. اکرم عفیف که محصول آکادمی اسپایر قطر است، مدت کوتاهی را در تیم پایه سویا بازی می‌کرد و سپس تین تین مارکز، او را در سن هجده سالگی به تیم اوپن در دسته دوم لیگ بلژیک برد.

عفیف با زدن شش گل در ۱۶ بازی در فصل ۱۶-۲۰۱۵، نظر مثبت سران ویارئال را به خود جلب کرد؛ آنها عفیف را خریدند و به اسپورتینگ قرض دادند و دوران حضور عفیف در لالیگا به انجام ۱۱ بازی (۲۶۷ دقیقه حضور در زمین) در فصل ۱۷-۲۰۱۶ خلاصه شد.

1989446

ناچو کاسس، یکی از هم‌تیمی‌های سابق عفیف، درباره او گفته: «خاطرات خوبی از او دارم؛ به عنوان یک انسان و مثل بقیه اعراب، خیلی مودب و منضبط بود و انگیزه‌های زیادی برای یادگیری داشت. هرچه سرمربی به او می‌گفت، در کمال احترام انجام می‌داد.»

کاسس که حالا مربی دوم تیم پایه‌های اسپورتینگ است ادامه داد: «اکثر بازیکنان خارجی وقتی به اینجا می‌آیند، به سراغ پاساژها و به دنبال مد می‌روند ولی عفیف در یک محله کارگری در خیخون زندگی می‌کرد؛ جایی که کارگران معدن آنجا خانه داشتند؛ دقیقا همان شغلی که والدین عفیف در زمان مهاجرت به قطر به آن مشغول بودند.»

او در ادامه در مورد اکرم عفیف گفت: «به نظرم او شانس نداشت. شاید نمی‌توانست به بالاترین سطوح ممکن برسد ولی خیلی وقت‌ها ما بازیکنانی که از لیگ‌های کوچکتر می‌آیند را دست کم می‌گیریم. از آنها توقعات به مراتب زیادی داریم و فکر می‌کنم که او که خیلی کوچک بود، چوب این موضوع را خورد.»

اما آیا حالا می‌توان عفیف را در فوتبال اروپا دید؟ کاسس دراین باره گفته: «فکر می‌کنم که او می‌تواند خیلی خوب و بدون مشکل در یک لیگ بزرگ اروپایی جا بیفتد. آنچه من الان از او می‌بینم این است که خیلی باهوش‌تر و تواناتر از قبل شده و به پختگی رسیده. قبلا در مصاف‌های یک به یک خوب بود ولی الان انتخاب‌های بهتری دارد. خیلی چیزها یاد گرفته و نشان می‌دهد که می‌تواند لیدر تیم باشد.»

1989336

از سوی دیگر معز علی بعد از شروع فوتبالش در آکادمی اسپایر در دوحه، در سال ۲۰۱۶، مدتی به کولتورال و دپورتیوو لئونسا در اسپانیا رفت. خوان فرناندو، مربی وقت معز علی، درباره او گفته: «یادم می‌آید که پنج بازیکن برای تست زمستانی به تیم ما آمدند و معز از همه بهتر بود. او به تیم ما آمد و حالا تنها بازیکن از جمع آن بازیکنان است که در یک جام جهانی و دو جام ملت‌های آسیا حضور داشته.»

1989161

علی در تیم کولتورال خوش درخشید و اولین فوتبالیست قطری لقب گرفت که موفق به گلزنی در اسپانیا شده است. هرچند که عمر حضور او هم مثل عفیف در فوتبال اسپانیا کوتاه بود و تنها ۱۰ بازی در فوتبال اسپانیا برگزار کرد و مجموعا ۵۱۱ دقیقه به میدان رفت.

خوان فرناندو، سرمربی سابق علی، درباره او گفته: «او یک ویژگی خاص داشت؛ عضوی از تیمی بود که در حال آماده‌سازی برای جام جهانی قطر بودند و باید اندکی بعد به اردوی تیم ملی کشورش ملحق می‌شد. می‌آمد، تمرین می‌کرد، بازی می‌کرد و می‌رفت. هر ماه، دو هفته با ما تمرین می‌کرد. او پرتلاش و جنگجو بود و از حمله دست نمی‌کشید و در مصاف‌های تک به تک پیروز بود. جالب اینجاست که فوتبال او محصول ۱۰۰% آکادمیک نبود؛ مشخص بود که در فوتبال کوچه و خیابان بزرگ شده. توپ را می ‌گرفت، جلو می‌رفت و تصمیمات سرنوشت‌سازی می‌گرفت. از نظر فیزیکی هم استیل یک بازیکن آفریقایی را داشت (معز علی متولد سودان است).»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی در قطر، عربستان و هند، بازیکنان قراردادهای سنگینی دارند و آوردن آنها به اسپانیا کار ساده‌ای نیست؛ مگر اینکه حاضر شوند تا دستمزد کمتری بگیرند و یا بپذیرند که به تیمی بروند که حضورشان در ترکیب اصلی قطعی نیست. با شناختی که از معز علی و شرایطش در قطر دارم، بعید می‌دانم که او به فوتبال اروپا بیاید.»

دیدگاه‌ها