کد خبر : 2001510 | 22 بهمن 1402 ساعت 23:12 | 6.1K بازدید | 3 دیدگاه

آيا دو و ميدانى زنان با ركوردار ارتفاع پرش مى‌كند؟

سپيده توكلى سرمربى تيم‌هاى ملى ايران شد

سپيده توكلى ركورددار پرش ارتفاع، پنج‌گانه و هفت‌گانه ايران، سرمربى تيم‌هاى ملى دو و ميدانى شد.

سپيده توكلى سرمربى تيم‌هاى ملى ايران شد

به گزارش "ورزش سه" سرمربى جديد تيم‌هاى ملى دو و ميدانى ايران در رده‌هاى سنى نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با ٣٥ سال سن ركورددار سه ماده پرش ارتفاع، پنج‌گانه و هفت‌گانه ايران به حساب مى‌آيد و مدال طلاى ماده پنج‌گانه داخل سالن آسيا را در سال ٢٠١٨ به گردن آويخته است.

اين براى نخستين بار در تاريخ ورزش ايران است كه تيم ملى دو و ميدانى زنان ايران در ماده‌هاى مختلف داراى يك سرمربى واحد مى‌شود كه تمامى ملى پوشان رده‌هاى مختلف سنى را نيز زير نظر گرفته و هدايت خواهد كرد.

سپيده توكلى و همسرش ايمان روغنى در سال‌هاى اخير و بعد از خداحافظى از ورزش حرفه‌اى به عنوان ورزشكار و قهرمانانى عنوان‌دار، نتايج بسيار درخشانى را به عنوان مربى پايه، سازنده و سرمربى ليگ برترى در دو و ميدانى ايران كسب كرده‌اند.

•تنها مدال‌هاى طلاى دو و ميدانى زنان ايران در رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا:

🥇پنج‌گانه زهرا نبى‌زاده ٢٠١٠ تهران
🥇چهارصد متر مريم طوسى ٢٠١٢ هانگژو
🥇چهارصد متر مريم طوسى ٢٠١٤ هانگژو
🥇پنج‌گانه سپيده توكلى ٢٠١٨ تهران
🥇شصت متر فرزانه فصيحى ٢٠٢٣ آستانا

1290619

ماده پنج‌گانه در دو و ميدانى زنان متشكل از رقابت‌هاى شصت متر مانع، پرش ارتفاع، پرتاب وزنه، پرش طول و ٨٠٠ متر است، ماده هفت گانه نيز از ماده‌هاى صد متر مانع، دويست متر، پرتاب نيزه، پرش ارتفاع و طول، پرتاب وزنه و ٨٠٠ متر تشكيل شده است.

كار در سطح حرفه‌اى، سطوح پايه در كنار توانمندى و شناخت تخصصى سپيده توكلى از ماده‌هاى دو و ميدانى در كنار قهرمانى‌هاى او در مواد مختلف اين رشته، بى‌شك مى‌تواند تأثير مطلوبى در آينده تيم ملى و كسب نتايج مطلوب ايفا كند.

سپيده توكلى سرمربى جديد تيم ملى كه در حال حاضر ١٤ سال است ركورددار دو ماده پرش ارتفاع و هفت گانه ايران محسوب مى‌شود و ركورد ماده پنج گانه كشور را نيز ١٢ سال متوالى به خود اختصاص داده از ١٦ سالگى دو و ميدانى را آغاز كرد و از ١٧ سالگى نيز به عضويت تيم ملى بزرگسالان دو و ميدانى زنان ايران درآمد.

ورزش سه با توجه به نزديك بودن برگزارى رقابت‌هاى يازدهمين دوره قهرمانى داخل سالن دو و ميدانى آسيا به ميزبانى كشورمان در مجموعه تخصصى ورزشى آفتاب انقلاب تهران و المپيك ٢٠٢٤ پاريس گفت و گوى اختصاصى با سپيده توكلى انجام داد.

•با توجه به قهرمانى‌هاى سال‌هاى سال تو در ماده‌هاى پنج‌گانه و هفت‌گانه با توجه به اينكه به‌صورت تخصصى ركورددار پرش ارتفاع ايران هم هستى عملا روى هشت ماده دو و ميدانى تبحر دارى، به نظر اين موضوع به سود تيم ملى خواهد بود.

تا جايى كه از دستم بربيايد و بتوانم كمك كنم شرايطى را ايجاد مى‌كنيم كه به نفع دو و ميدانى زنان ايران تمام شود، ما استعدادهاى زيادى در كشور داريم كه بايد كشف شوند و به تيم‌هاى ملى رده‌هاى سنى و بزرگسالان تزريق.

•يعنى به عنوان سرمربى تيم‌هاى ملى دختران و زنان ايران مى‌خواهى با استعداديابى كار را آغاز كنى؟

نه فقط استعداديابى صرف، اين اتفاق در سطوح پايه بايد همزمان در كنار نتيجه‌گيرى و اهميت به كسب موفقيت در رده سنى بزرگسالان پيش برود. در حقيقت براى حركت در هر دو مسير به صورت توأمان برنامه‌ريزى خواهم كرد. هم به كسب نتيجه گيرى توجه دارم و هم كشف و پرورش استعداد.

1989902

• در اين سال‌هایی كه ورزش قهرمانى را كنار گذاشتى با همسرت ايمان روغنى به شدت روى مربيگرى در سطوح پايه و سطح باشگاهى در ليگ برتر متمركز بوديد.

ايمان خودش سال‌ها ركورددار ٢٠٠ متر ايران بود و در رقابت‌هاى ايندورگيم ٢٠٠٧ به ميزبانى ماكائو يا همان بازي‌هاى داخل سالن آسيا، مدال برنز ٤ در چهار صد متر مردان را به گردن آويخت.
به غير از نتايج و قهرمانى تيم‌هاى ما بصورت جداگانه در رقابت‌هاى باشگاهى و ليگ برتر، در سال ٢٠٢٢ نازنين عيديان به عنوان شاگرد تخصصى ايمان روغنى مدال طلاى ٤٠٠ متر با مانع قهرمانى نوجوانان فضاى باز آسيا را در كويت كسب كرد.

عيديان نقره جوانان آسيا را هم در اين ماده به دست آورد و ورودى جوانان جهان را هم گرفت. از بين شاگردان من هم الناز موسايى توانست مدال برنز ماده هفت گانه نوجوانان آسيا را كسب كند.

•با توجه به زمان اندكى كه به رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا در تهران مانده وضعيت به چه صورت است؟

براى هر ماده بخش زنان يازدهمين دوره قهرمانى داخل سالن آسيا سه نفر از ايران انتخاب شده‌اند و در ١٢ ماده انفرادى و يك ماده تيمى با حريفان به رقابت خواهيم پرداخت. روزهاى ٢٨ تا ٣٠ بهمن ماه اختصاص به رقابت‌هاى ماده‌هاى دوهاى سرعتى، استقامتى، پرش‌ها و پرتاب‌هاى زنان دارد.

در اين دوره حريفان اصلى ما در ماده‌هاى مختلف از كره جنوبى، چين، ژاپن، هندوستان، قزاقستان و ازبكستان هستند كه اميدوارم نتايج خوبى كسب كنيم تا با روحيه بهترى كار ادامه پيدا كند.

• به عنوان سرمربى تيم‌هاى ملى دو و ميدانى زنان ايران براى المپيك ٢٠٢٤ و كسب سهميه‌ها يا ورودى‌هاى بيشتر چه برنامه‌ريزى‌ای خواهى داشت؟

براى پاريس با توجه به زمان اندكى كه در پيش است نمى‌توان معجزه كرد. بچه‌ها در كوران تمرينات و بهتر كردن ركوردها هستند فقط بايد با تمام توان آنها را حمايت كنم و كنارشان باشم.

اما المپيك ٢٠٢٨ بيشتر مد نظر من است البته نه اينكه ٢٠٢٤ پاريس را رها كنيم، از امروز بايد شبانه روزى كار را براى المپيك ٢٠٢٨ هم جلو برد.
پتانسيل دو و ميدانى ايران در بخش دختران و زنان بالاست، كار دراز مدت مى‌خواهد و سيستماتيك، تمام تجربيات طاقت فرساى ما در دوران ورزش حرفه‌اى كه بسيار گرانقيمت است را به كار خواهيم گرفت.

مى‌توان از دو و ميدانى دختران و زنان ايران اخبار بسيار خوشحال‌كننده‌اى شنيد چون اين پتانسيل در نيروى انسانى وجود دارد و نيازمند حمايت و امكانات است.

1989901

•گوشه‌اى از افتخارات سپيده توكلى در دو و ميدانى

👑ركورددار پرش ارتفاع ايران از ٢٠١٠
(ثبت بالاترين ركورد با يك متر و ٨٤ در سال ٢٠١٨)
👑ركورددار هفت گانه ايران از ٢٠١٠
(ثبت بالاترين ركورد با ٥٤٤٣ امتياز در سال ٢٠١٥)
👑ركورددار پرش ارتفاع داخل سالن ايران از ٢٠١٨
(ثبت بالاترين ركورد با يك متر و ٨٣)
👑ركورددار پنج گانه ايران از ٢٠١٢
(ثبت بالاترين ركورد با ٤٠٣٨ امتياز در سال ٢٠١٨)
🥉پنج گانه داخل سالن آسيا ٢٠١٢ چين
🥈چهار در ٤٠٠ متر تيمى داخل سالن آسيا ٢٠١٦ قطر
🥈پنج گانه داخل سالن آسيا ٢٠١٦ قطر
🥈پرش ارتفاع داخل سالن آسيا ٢٠١٨ تهران
🥇پنج گانه داخل سالن ٢٠١٨ تهران

در رقابت‌هاى يازدهمين دوره قهرمانى دو و ميدانى داخل سالن آسيا به ميزبانى كشورمان ٢٩ كشور و ٤٣٠ ورزشكار زن و مرد در ١٣ ماده انفرادى و تيمى به رقابت خواهند پرداخت.

اين رقابت‌ها آخرين فرصت در تمام قاره‌هاى جهان براى كسب سهميه ٢٠٢٤ قهرمانى داخل سالن جهان به ميزبانى اسكاتلند محسوب مى‌شود و همچنين يكى از پيكارهاى كسب سهميه المپيك پاريس.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها