کد خبر : 2002025 | 25 بهمن 1402 ساعت 08:23 | 24.9K بازدید | 4 دیدگاه

جام بین قاره‌ای، یک مسابقه هیجان‌انگیز فراموش‌شده

چرا ایران - الجزایر دیگر تکرار نشد

در سال‌های گذشته برگزاری دیدار میان قهرمان آسیا و آفریقا یکی از دیدارهای جذاب برای هواداران فوتبال بود.

چرا ایران - الجزایر دیگر تکرار نشد

به گزارش "ورزش سه"، با به پایان رسیدن جام ملت‌های آسیا و جام ملت‌های آفریقا، مشخص شد قطر و ساحل عاج دو میزبان این تورنمنت‌ها که به صورت همزمان برگزار می‌شد، حالا خودشان را برای مدتی به عنوان پادشاه یک قاره می‌دانند. اگرچه در طی سال‌های اخیر قهرمان این دو قاره در جام کنفدراسیون‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند، اما با توجه به فشردگی بسیار بالای بازی‌ها و عدم استقبال عمومی از این تورنمنت، جام کنفدراسیون در سال ۲۰۱۷ برای آخرین بار برگزار شد.
پس از این اتفاق قهرمان اروپا و کوپا آمریکا که در دوره گذشته ایتالیا و آرژانتین بودند تصمیم گرفتند مسابقات قهرمان اروپا و آمریکا را مجدداً راه‌اندازی کنند. در واقعیت در گذشته هم آسیا و آفریقا بین تورنمنت را بین یکدیگر برگزار می‌کردند.

سال ۱۹۷۸
نخستین دوره برگزاری مربوط به سالی می‌شد که ایران در قاره آسیا برای آخرین بار جام آسیا را لمس کرده بود و در طرف مقابل غنا در آفریقا قهرمان شده بود. بازی رفت در ورزشگاه آزادی بین قهرمان آسیا و آفریقا برگزار شد که این دیدار با سه گل پرویز قلیچ‌خانی، غلامحسین مظلومی و کمال خلیلیان خاتمه پیدا کرد دیدار برگشت که باید در ورزشگاه آکرای غنا برگزار می‌شد، با توجه به شرایط آغاز جریان انقلاب جمهوری اسلامی ایران، ملی پوشان اجازه سفر به غنا نداشتند تا بازی برگشت هیچ زمان برگزار نشود و دست ایران از یک جام تاریخی دور بماند.

سال ۱۹۸۵
این بار این تورنمنت بین عربستان و کامرون برگزار شد. بازی رفع با نتیجه چهار بر یک به سود کامرون خاتمه پیدا کرد و بازی برگشت در ریاض برگزار می‌شد، عربستان ۲ بر یک پیروز شد اما پایین بودن سطح فنی عربستانی‌ها باعث شد تا کامرون اولین قهرمان این تورنمنت باشد.

سال ۱۹۸۷
با صلاح‌دید برگزارکنندگان این دیدار، مقرر شد دیگر بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار نشود. از طرفی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که قهرمان بازی‌های آسیایی راهی این جام می‌شود تا کره جنوبی به مصاف مصر برود. بازی در طول ۹۰ دقیقه با نتیجه ۱-۱ بین کره جنوبی و مصر دنبال می‌شد و علی‌رغم برتری کره جنوبی در جریان بازی، مصری‌ها هرگز شرایط قابل قبولی نداشتند. کره در نهایت موفق شد در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ مصری‌ها را شکست دهد تا اولین قهرمان آسیایی این جام باشد.

سال ۱۹۹۱
باز هم نظر برگزارکنندگان تغییر کرد. قرار شد این بازی به صورت رفت و برگشت بین ایران که قهرمان بازی‌های آسیایی پکن ۱۹۹۰ شده بود و الجزایر برگزار شود. دیدار رفت که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، صمد مرفاوی موفق شد با زدن دو گل ایران را جلو بیندازد ولی طارق لذیذی دروازه عابدزاده را باز کرد تا الجزایر برای بازی برگشت امیدوار باشد. نتیجه بدون گل در الجزایر می‌تواند شاگردان پروین را به اولین قهرمانی بعد از انقلاب برساند اما در دقیقه ۷۸ ضربه پای راست بن حلیم در گوشه دروازه عابدزاده قرار گرفت تا الجزایر با توجه به گل زده بیشتر در خانه حریف قهرمان این جام شود.

1990676

سال ۱۹۹۳
به نظر می‌رسید تغییر نظرات مسئولان این دیدار خودشان هم نسبت به برگزاری دلسرد بودند. قهرمان جام ملت‌های آسیا پس از ۲ دوره غیبت به تورنمنت بازگشت و از طرفی در اقدامی بحث‌برانگیز از سمت برگزارکنندگان، قرار شد تا این دیدار این بار به صورت تک بازی برگزار شود. ژاپنی‌ها در دقیقه ۱۱۶ توسط کازیوشی میورا که حالا ۵۱ ساله شده به گل رسیدند تا ساحل عاج را حذف کنند.

سال ۱۹۹۵
بار دیگر آنها قهرمان بازی‌های آسیایی را در قالب دیدار رفت و برگشت مقابل قهرمان آفریقا یعنی نیجریه قرار دادند؛ ازبک‌ها که به تازگی وارد قاره آسیا شده بود، بسیار درخشان ظاهر شد و بازی رفت را با نتیجه ۳ بر ۲ واگذار کرد اما این دلیلی برای ناامیدی آنها نبود. در بازی برگشت ازبک‌ها حتی یک بار به گل رسیدند اما داور دیدار برگشت که ملیت مالیایی داشت، تحت تأثیر جو ورزشگاه قرار گرفت و گل را رد کرد. در دقیقه ۸۲ مانیکونه روی پاس نوانکو کانو گل نیجریه را به ثمر رساند تا این تیم به مانند کامرون و الجزایر قهرمان آفریقایی این جام باشد.

سال ۱۹۹۷
عجیب است اما این بار رفت و برگشت اما دعوت از قهرمان جام ملت‌های آسیا موجب تعجب مردم شده بود. بازی رفت با تک گل ندلانیا از آفریقای جنوبی خاتمه پیدا کرد و دیدار برگشت هم هیچ گلی نداشت تا عربستان بار دیگر ناکام بماند.

سال ۲۰۰۷
بعد از ۱۰ سال عدم برگزاری جام آفرو-آسیا، این دیدار بین ژاپن و مصر برگزار شود. شرایط برای سامورایی‌ها به مراتب بهتر از تیم حسن شحاته در مصر بود. اوکوبو ۲ بار، کاجی و مائده برای ژاپن گلزنی کردند و فضل هم یکی از گل‌ها را برای مصر جبران کرد تا ژاپن با نتیجه ۴ بر یک آخرین قهرمان این جام باشد.

لازم به ذکر است از سال ۱۹۹۹ قرار بود این دیدار دنبال شود و حتی دیدار ایران-مصر در ۱۹۹۹، تونس و ژاپن در ۲۰۰۵ و عراق و مصر در ۲۰۰۸ برگزار شود اما هر کدام به دلایل امنیتی لغو شد و حالا این دیدار به فراموشی سپرده شده است.
در مجموع گفته شد پس از اینکه تیم‌های آسیایی در سال ۲۰۰۰ از میزبانی آلمان برای جام جهانی ۲۰۰۶ حمایت کردند و میزبانی آفریقای جنوبی در ۲۰۰۶ نادیده گرفته شد، کنفدراسیون فوتبال آفریقا تصمیم به لغو این دیدار گرفت!

دیدگاه‌ها