کد خبر : 2002830 | 28 بهمن 1402 ساعت 16:12 | 12.2K بازدید | 12 دیدگاه

نظم قطر برای من بی‌نظیر بود

حشمت مهاجرانی: تیم ملی باید جوان شود

حشمت مهاجراني در گفت‌وگویی با اعتماد درباره نتايج تيم ملي در جام ملت‌ها صحبت کرد و گفت براي به دست آوردن آرزوهايي كه يك تيم در سر دارد بايد شايستگي آن فراهم شود.

حشمت مهاجرانی: تیم ملی باید جوان شود

به گزارش "ورزش سه"، جام ملت‌هاي آسيا هفته پيش به پايان رسيد و تيم ملي ايران با شكست مقابل قطر از رسيدن به فينال بازماند. در روز افتتاحيه اين دوره از مسابقات افراد پرافتخار فوتبال ايران يعني حشمت‌خان مهاجراني، علي دايي و مهدي مهدوي‌كيا دعوت شده بودند كه تصاوير حضور اين سه فرد كنار هم بازتاب زيادي در رسانه‌هاي داخل كشور داشت.

حشمت مهاجراني در مورد حضورش در افتتاجيه قطر 2023 به اعتمادآنلاين گفت: «در افتتاح مسابقات حضور داشتم. خيلي خوشحالم كه دعوت شدم از طرف مقامات برگزاركننده مسابقات. بيشتر خوشحال شدم كه آقاي علي دايي و آقاي مهدوي‌كيا را هم ديدم. همين جا هم از آنها تشكر مي‌كنم. چون زانوي من درد مي‌كرد نمي‌توانستم درست از پله‌ها بالا بروم. حالا قرار است يكي دو ماه ديگر عمل كنم. اين دو نفر به من كمك كردند در راه رفتن. حتي در پله‌هاي استاديوم كه مي‌خواستيم برويم هم آقاي دايي هم آقاي مهدوي‌كيا و هم دوستم حميد بهشتي به من كمك كردند.»

مهاجراني كه از گذشته بسيار دور تا همين حالا دوره‌هاي زيادي در جام ملت‌ها ديده است در مورد اين دوره از رقابت‌ها و ميزباني قطري‌ها اظهار داشت: «در مورد ميزباني قطر بايد بگويم قبلا امتحان خودش را پس داده بود. جالب است كه يك شهر كوچك چطور توانست جام جهاني را برگزار كند. برگزاري جام ملت‌هاي آسيا در مقابل برگزاري جام جهاني آسان‌تر است چون آن وسعت را نداشت. ولي هر جا كه شما مي‌رفتي، به هر استاديومي كه داخل مي‌شدي زن و مردي كه آنجا حضور داشتند به حدود وظايف خود آگاه بودند و هدايت مي‌كردند تماشاچيان را تا اينكه روي صندلي كه از پيش تعيين شده بود بنشينند.»

او تصريح كرد: «من بازي‌هاي مهمي را در خارج از كشور ديدم اما اينقدر نظم را كمتر ديده بودم. اينكه شما از هتل خارج مي‌شوي همه‌چيز مهياست، ماشين‌ها و اتوبوس‌ها به سمت استاديوم. مأموريني كه در خدمت شما بودند. خيلي جالب بود.»

1991605

سرمربي پيشين ايران پيرامون نتايج تيم ملي گفت: «در فوتبال نيرو و قدرت زماني در بازيكن ايجاد مي‌شود كه ذهن و روان آن بازيكن آرامش كامل داشته باشد. ما كه در اين مدت كوتاه نمي‌توانستيم فيزيك يا تكنيك بازيكن را تغيير بدهيم. تنها چيزي كه مي‌توانستيم آماده كردن بازيكنان از نقطه نظر روحي بود براي انجام اين مسابقات.»

او ادامه داد: «براي ايجاد موفقيت لازم نيست كه از حريف خودت باهوش‌تر باشي. بايد راه خودت را ادامه بدهي با نظم و انضباط. ما يك مربي داريم كه كاملا وارد است به كار خودش. چون ساليان سال كار مربيگري كرده و شغل خودش را مي‌شناسد. ولي طبيعتا بايد بازيكنان‌مان را ذهني و رواني آماده مسابقات مي‌كرديم. بازيكن هم يك وظيفه‌اي دارد. او بايد آنقدر قوي فكر كند كه حريف نتواند او را شكست دهد.»

مهاجراني با تمجيد از جواد خياباني گفت: «در دنياي فوتبال هميشه شايستگي و قدرت شما جواب مي‌دهد نه آرزوهايي كه براي خودت در ذهنت در نظر داري. شايستگي شما در زمين مي‌تواند جواب آن افكار را بدهد. من پيگيري مي‌كردم صحبت‌ها و نقطه نظرات را بعد از مسابقات و صحبت‌هاي آقاي جواد خياباني براي من خيلي جالب بود. بعضي مسائل را خيلي قشنگ و درست آناليز مي‌كرد.»

پيشكسوت فوتبال ايران افزود: «ببينيد ما در تمام بازي‌ها تقريبا خوب بوديم. بد نبوديم. يك مقدار آمار و ارقام ما را از هدفمان دور كرد. در بازي با ژاپن و در نيمه دوم ما يك شكل ديگر ظاهر شديم. يعني هم برنامه بازي هم خلاقيت بازيكنان و هم تعصب بچه‌ها به ما نشان داد كه قادريم هميشه به همين شكل باشيم. من اعتقاد داشتم تيم ايران شانس قهرماني داشت. چون ما بازيكناني داشتيم كه دو دوره جام جهاني بازي كرده بودند. بيشترشان در اروپا بازي مي‌كنند. يكي از گران‌ترين تيم‌ها را هم داشتيم. ولي خب فوتبال ما مشكلاتي دارد. من هميشه گفتم مدارس و آكادمي و يك ليگ منظم مي‌تواند نقش مثبت و موثري در تيم ملي داشته باشد. يعني بازيكن ايراني خودجوش است، ولي مراحل فوتبال را درست طي نكرده و در تاكتيك‌پذيري دچار مشكل است.»

1978130

حشمت مهاجراني با اشاره به پيروزي قطر بر ايران گفت: «قطر با چهار پنج تا پاس وارد باكس محوطه جريمه ما مي‌شد و اكرم عفيف صاحب توپ مي‌شد. البته بيشتر بازيكنان قطر، قطري نبودند و خارجي بودند. از تانزانيا و الجزاير و پرتغال و سودان بازيكن داشتند. ولي به هر حال تيم ملي قطر بود. ما خيلي برتر بوديم هم از نظر نيروي انساني هم از نظر روش بازي. منتها در اين تورنمنت بدشانس هم بوديم. در فوتبال بايد اشاره كنم كه روزهاي خوب و بد داريم. ولي ما بايد راه خودمان را برويم. آن دیسيپلين و انضباطي كه وجود دارد و مربي دستور مي‌دهد را رعايت كنيم.»

مهاجراني با اشاره به غيبت تاثيرگذار دو وينگر تكنيكي ايران مقابل قطر يعني مهدي قايدي و علي قلي‌زاده گفت: «گفتم قبلا در فوتبال به شايستگي شما جواب مي‌دهند نه آرزوهاي شما. يعني اگر در زمين توانستي خلاقيت نشان بدهي؛ مثل كاري كه آقاي مهدي قايدي يا قلي‌زاده در خيلي از بازي‌ها نشان دادند نشان بدهي موفق مي‌شوي. ولي اينها در برخي بازي‌ها غايب بودند اما شايستگي و لياقت كافي را داشتند كه در تركيب قرار بگيرند. يعني هنر قايدي و شايستگي‌اش جواب مي‌دهد به آن آرزويي كه داري. شما آرزو داري برنده شوي ولي بايد هنر و شایستگي را داشته باشي. بايد آنقدر احساس قدرت كني كه هيچ تيمي نتواند شما را شكست دهد.»

1761839

مربي قهرمان آسيا در پاسخ به اين سوال كه تيم ملي چه روندي بايد در پيش بگيرد گفت: «در اينكه بايد تجديد نظر كنيم و تيم را براي مسابقات جام جهاني جوان كنيم هيچ بحثي نيست. كار آساني هم در پيش نداريم. با پيشرفتي كه تيم‌ها در آسيا داشتند، مثل اردن و سوريه و عراق، خود امارات، اينها حريفان آساني براي ما نيستند. بايد با برنامه‌ريزي صحيح و درست برويم جلو. خود برنامه‌ريزي مهم ما همين جوانگرايي است كه چطور در مدت كوتاه اين كار را بكنيم. البته هوش و درايت امير قلعه‌نويي مي‌تواند به اين كمك كند. نقطه نظرات را مردم يا مفسرين مثل آقاي خياباني يا عادل‌خان يا خداداد يا محمود فكري و حميد استيلي و بقيه دوستان ارائه مي‌دهند. آن نظرات و ايده‌هايي كه قابل لمس است و مي‌شود پياده كرد را بايد مد نظر قرار داد. همه بايد دست به دست هم بدهيم براي جوانگرايي تيم، براي مسابقات بعدي.»

مهاجراني در پايان به كليت رقابت‌ها و حذف تمام قدرت‌هاي اول آسيا پرداخت و اظهار داشت: «در اين مسابقات همه قدرت‌هاي اول حذف شدند. ژاپن، كره جنوبي، عربستان، استراليا و ايران همه كنار رفتند. شگفتي بزرگ اين دوره از مسابقات همين حذف شدن اين تيم‌ها بود. هيچكس فكرش را نمي‌كرد اين تيم‌ها حذف شوند. البته استراليا و عربستان قابل پيش‌بيني بود ولي كره و ژاپن نه. اين نشان مي‌دهد حوادث فوتبال پيش‌بيني ناپذير است. امكان دارد از نقطه نظر روحي يا كار تيمي يا شرايط ديگر اتفاقاتي بيفتد وجود دارد. دلايل زيادي را مي‌توان رديف كرد كه چرا ژاپن يا كره جنوبي اوت شدند. كره و ژاپن و ايران تيم‌هاي خيلي خوبي بودند. هر كدام را بخواهند آناليز كنند دلايل خاص خودشان را دارند. هم دلايل فني دارد، هم دلايل رواني هم بدشانسي.»

دیدگاه‌ها