کد خبر : 2003245 | 30 بهمن 1402 ساعت 12:48 | 10.1K بازدید | 5 دیدگاه

خوشحالى دختر باد يك از ركوردشكنى دختر باد دو

مريم طوسى: بهت افتخار مى‌كنم فرزانه

مريم طوسى پرافتخارترين دونده دو و ميدانى ايران در رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا به تمجيد و تقدير از فرزانه فصيحى پرداخت.

مريم طوسى: بهت افتخار مى‌كنم فرزانه

به گزارش "ورزش سه"؛ در بين تمامى قهرمانان و مدال‌آوران مرد و زن تاریخ دو و ميدانى كشورمان، مريم طوسى كه ركوردهاى مواد المپيكى ٢٠٠ و ٤٠٠ متر فضاى باز و همچنين چهارصد متر داخل سالن زنان ايران را به خود اختصاص داده با كسب دو طلا، يك نقره و دو برنز، عنوان پرافتخارترين ورزشكار و دونده ايرانى را در مجموع يازده دوره رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا از آن خود كرده است.

افتخار بزرگ و منحصر به فردى كه در تاريخ ورزش كشورمان توسط مريم طوسى ملقب به دختر باد و در يكى از پايه‌اى‌ترين رشته‌هاى ورزشى و ورزش مادر يعنى دو و ميدانى ايران به ثبت رسيده است.

تا به حال در رقابت‌هاى رسمى آسيايى يا جهانى فدراسيون‌هاى مطرح مختلف ورزشى يا بازي‌هاى آسيايى و المپيكى ورزش ايران ديده نشده بود كه افتخارات و مدال‌هاى ورزشكارى زن از مردان ورزشكار كشورمان بيشتر بوده باشد.

افتخار بزرگى كه حال مريم طوسى و فرزانه فصيحى به عنوان دختران باد يك و دوى ايران در رقابت‌هاى داخل سالن قهرمانى آسيا با قرار گرفتن در رتبه‌هاى اول و دوم پرافتخارترين دونده‌هاى زن و مرد ايران رقم زده‌اند.

بولت فولادجدول پرافتخارترين ورزشكاران دو و ميدانى ايران در يازده دوره رقابت‌هاى داخل سالن آسيا:

١- مريم طوسى با دو🥇يك🥈دو🥉
٢-فرزانه فصيحى با دو🥇يك🥈يك🥉
٣-رضا بوعذار با دو🥇يك🥈
٤-حسن تفتيان با دو🥇
٥-رضا قاسمى با يك🥇سه🥈يك🥉
٦-ليلا ابراهيمى با يك🥇دو🥈دو🥉

فرزانه فصيحى در رقابت‌هاى ماده ٦٠ متر يازدهمين دوره دو و ميدانى داخل سالن آسيا به ميزبانى كشورمان موفق شد با ارتقاء و ثبت زمان ملى هفت ثانيه و بيست صدم به ركورد كسب دو طلاى مريم طوسى در اين پيكارها برسد اما هنوز به دو مدال ديگر نياز دارد تا عنوان ارزشمند پرافتخارترين ورزشكار ايرانى داخل سالن قهرمانى قاره كهن را در بين مجموع ورزشكاران زن و مرد اين رشته از چنگ دختر باد دو و ميدانى ايران دربياورد.

فصيحى بعد از كسب دومين طلاى داخل سالن خود در قهرمانى ٢٠٢٤ آسيا توانست سهميه المپيك پاريس در ماده ١٠٠ متر سرعت كه ركورد ملى اين ماده به عنوان سريع‌ترين دونده زن ايرانى با ١١ ثانيه و ٣٣ صدم در اختيار حميده اسماعيل‌نژاد است را تا حدود زيادى براى خود قطعى كند و ورودى جهانى رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن دنيا در اسكاتلند را نيز به دست آورد.

بولت فولادتنها مدال‌هاى طلاى دو و ميدانى زنان ايران در رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا:

🥇تيمى چهار در چهار صد متر ٢٠٠٤ تهران
ليلا ابراهيمى، زهرا فرجام، مينا پورسيفى و حديث شهرامى
🥇پنج‌گانه زهرا نبى‌زاده ٢٠١٠ تهران
🥇چهارصد متر مريم طوسى ٢٠١٢ هانگژو
🥇چهارصد متر مريم طوسى ٢٠١٤ هانگژو
🥇پنج گانه سپيده توكلى ٢٠١٨ تهران
🥇شصت متر فرزانه فصيحى ٢٠٢٣ آستانا
🥇شصت متر فرزانه فصيحى ٢٠٢٤ تهران

مريم طوسى بعد از كسب دومين طلاى داخل سالن فرزانه فصيحى با انتشار استورى عكس اين قهرمان در صفحه اينستاگرامش و استفاده از استيكر قلبى سفيد و ستاره‌اى درخشان براى فصيحى نوشت: "proud of you"، بهت افتخار مى‌كنم.

1992498

مريم طوسى، سپيده توكلى، الناز كمپانى و فرزانه فصيحى در سال ٢٠١٦ به ميزبانى دوحه قطر و قالب تيم ٤ در چهارصد متر زنان دو و ميدانى ايران، مدال نقره هفتمين دوره رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن آسيا را به گردن آويخته بودند.

مريم طوسى در حال حاضر با تمرينات مداوم توانسته بعد از وقفه‌اى دو ساله به ركوردهاى ملى خود به ويژه ماده ٢٠٠ متر سرعت در سن ٣٤ سالگى نزديك شود و پنج ماه قبل توانست اين مسافت را در ٢٣ ثانيه ٤٧ صدم بدود كه يك صدم ثانيه با بالاترين ركوردش در سال ٢٠١٢ فاصله داشت.

دونده پرافتخار و پيشروى دوهاى سرعت زنان ايران از يك ماه ديگر رقابت‌هاى رسمى خود را براى رسيدن به ورودى ٢٠٠ متر المپيك ٢٠٢٤ پاريس كه ٢٢ ثانيه و ٥٧ صدم است را آغاز خواهد كرد و با تمرينات منظم در يك سال گذشته به نظر مى‌آيد مريم طوسى تا پايان بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٦ ناگويا بتواند به افتخارات و مدال‌ها و ركوردهاى خود اضافه كند.

فرزانه فصيحى نيز با جهشى فوق‌العاده در دو سه سال اخير به عنوان دونده‌اى كه رقابت‌هاى ماده ١٠٠ متر المپيك ٢٠٢٠ توكيو را براى اولين بار توسط يك دونده‌ى زن ايرانى تجربه كرده، موفق شد در سال ٢٠٢٣ ميلادى مدال تاريخى نقره صد متر فضاى باز قهرمانى آسيا را به خود اختصاص دهد كه در تاريخ ورزش ايران بسيار ارزشمند به حساب مى‌آيد.

فصيحى در رقابت‌هاى قهرمانى داخل سالن ٢٠٢٤ آسيا به ميزبانى كشورمان ركورد خود در شصت متر ايران را پنج صدم ثانيه ارتقا داد و به هفت ثانيه و بيست صدم رساند.

بولت فولادمهم‌ترين افتخارات و مدال‌هاى فرزانه فصيحى:

👑حضور در رقابت‌هاى ١٠٠ متر المپيك ٢٠٢٠ توكيو
🥈ماده صد متر ٢٠٢٣ فضاى باز قهرمانى آسيا
🥇شصت متر قهرمانى ٢٠٢٣ داخل سالن آسيا
🥇شصت متر قهرمانى ٢٠٢٤ داخل سالن آسيا
🥈چهار در چهار صد متر ٢٠١٦ داخل سالن آسيا
🥉شصت متر قهرمانى ٢٠١٨ داخل سالن آسيا
👑ركورددار شصت متر داخل سالن ايران

بدون شك بر طرف شدن دلخورى‌ها و تنش‌هاى قديمى بين اين دو قهرمان ارزنده ايران كه در يك سال اخير مريم طوسى به عنوان دونده‌اى قديمى‌تر و پيش‌رو براى تحقق آن پيش قدم شده، مى‌تواند روزهاى خوبى را در المپيك ٢٠٢٤ پاريس، قهرمانى‌هاى فضاى باز يا داخل سالن آسيا و بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٦ ناگوياى ژاپن براى دو و ميدانى زنان ايران رقم بزند.

مريم طوسى، الناز كمپانى و فرزانه فصيحى كه بيش از سى سال دارند در كنار حميده اسماعيل‌نژاد ٢٤ ساله به عنوان مطرح‌ترين ركوردداران دوهاى سرعت در ماده‌هاى صد، دويست، صد مانع، شصت و ٤٠٠ متر، در آخرين سال‌هاى ورزش حرفه‌اى و قهرمانى خود توانايى كسب افتخارات بسيارى را دارند كه مى‌تواند به رشد و توسعه دو و ميدانى زنان ايران و بالا رفتن انگيزه‌هاى ديگر دونده‌هاى دختر ايران نيز كمك كند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها