کد خبر : 2003447 | 01 اسفند 1402 ساعت 08:53 | 86.3K بازدید | 69 دیدگاه

با قلعه نويي بد هستيد بچه‌ها چه گناهي كردند؟

انتقاد شدید از شایعه بی‌شرمانه علیه بازیکنان تیم ملی

تا شما هستيد و راديو و تلويزيوني كه پشت تيم ملي و بچه‌ها نيست صد سال ديگر در جام ملت‌ها و جام جهاني موفق نمي‌شويم.

انتقاد شدید از شایعه بی‌شرمانه علیه بازیکنان تیم ملی

به گزارش ورزش سه، جام ملت‌هاي آسيا تمام شده ولي حواشي و شايعات آن نه. در همين چند روز گذشته همچنان بحث‌ها در رد يا تاييد كادر فني و عملكرد فدراسيون داغ بوده است. 
داریوش مصطفوي در ابتدا و در پاسخ به اين سوال كه تيم ملي را چطور ديديد به «اعتماد» گفت: «براي تيم ملي قبل از جام ملت‌ها زحمات زيادي كشيده شد. در عين كمبودها، از جمله بازي تداركاتي و موارد ديگر. سرمربي و كادر فني و بازيكنان دل به اين تيم دادند كه شايد بعد از 48 سال قهرماني را در قطر به دست آورد. من با اين تجربه بالاي 65 سال در فوتبال، زماني كه 18 سالم بود در تيم ملي بازي كردم و الان 80 سال سن دارم و با شما حرف مي‌زنم، هيچ زماني اين تعداد بدخواه و دشمن را نسبت به تيم ملي چه در داخل و خارج نديدم.»

او ادامه داد: «در داخل نشريات و سايت‌هاي مختلف به خصوص راديو و تلويزيون به خصوص شبكه ورزش از روزي كه جام ملت‌ها شروع شد تا روزي كه به پايان رسيد، مخالفت كردند. يك فردي به نام خياباني كه مزاحم فوتبال مملكت است، ول‌كن معامله نبود. نمي‌دانم او چه دشمني با فوتبال دارد. او احساس مي‌كند فقط خودش فوتبال را مي‌فهمد ولي به نظرم او تنها كسي است كه اصلا فوتبال را نمي‌فهمد! چون اينها فوتبال بازي نكرده‌اند. اينها شرايط جامعه را نمي‌دانند چيست. اينها يك تريبون دست‌شان است و مي‌نشينند و آزاد هم هستند. مدير شبكه و تهيه‌كننده مجري شبكه را مجاب مي‌كنند كه مخالفت كنند و آنها هم مخالفت مي‌كنند با تيم. در داخل اينهايي كه شمردم؛ سايت‌ها و روزنامه‌ها و راديو و تلويزيون. نمي‌دانم هم چرا. بالاخره يك نفر بايد سرمربي تيم ملي مي‌شد.»

رئيس پيشين فدراسيون فوتبال در ادامه يكي از انتقادات هميشگي قلعه‌نويي از رسانه‌ها در مورد تفاوت برخورد با خودش و سرمربي پرتغالي سابق تيم ملي را وسط كشيد و ادامه داد: «كي‌روش براي فوتبال ما چه كار كرد كه همه شما دست به سينه او بوديد؟ چه كار كرد كه قلعه‌نويي نكرد؟ كه الهويي نكرد؟ كه آزمون و بقيه نكردند؟ مهدي قايدي، كريم انصاري‌فرد، قلي‌زاده، طارمي و همه براي مملكت چه كار نكردند؟ چرا به آنها حمله مي‌كنيد؟ شما با سرمربي بد هستيد. سرمربي زير بار حرف‌هاي نامربوط شما نمي‌رود. ولي با بچه‌ها چه كار داريد؟ صدماتي كه شما به تيم از نظر روحي رواني زديد هيچ دشمن خارجي نمي‌توانست بزند. من براي يك بازي (مسابقه با امارات) و كمتر از 48 ساعت به قطر رفتم. بچه‌ها را ديدم، همبستگي را ديدم، احترام به سرمربي را ديدم، احترام به بزرگ‌تر و پيشكسوت و خودم را ديدم. اينها چه كار براي فوتبال نكردند كه مستحق اين هستند كه شما در راديو و تلويزيون مملكت يا سايت‌هاي مختلف اين‌طوري به آنها حمله كنيد؟»

1992800

مصطفوي با اشاره به پيام‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي در مورد تباني بازيكنان دست به دست مي‌شود، گفت: «يك آدم وطن ناپرست (اسمش را آقاي مصطفوي آورد اما ما نمي‌توانيم بياوريم) مي‌آيد يك پيامي را در شبكه‌هاي اجتماعي پخش می‌كند كه بچه‌هاي پول گرفتند! بچه‌ها پول نگرفتند؛ شما دروغ مي‌گوييد و ذهن مردم را خراب مي‌كنيد. شما وطن ناپرست‌ها و اجنبي‌پرست‌ها هستيد كه فوتبال مملكت را خراب كرديد. از سرمربي تا كمك‌ها تا بازيكنان تا تداركات همه در خدمت مردم بودند. من ديدم به چشم خودم. ولي خب فوتبال است. گاهي روز خوب فوتبال است و گاهي هم روز بد. در بازي با قطر اگر آن توپ آخر مي‌رفت توي گل دهان شما بسته مي‌شد ولي همان باعث شد الان بتوانيد هر چه دل‌تان مي‌خواهد را در راديو تلويزيون مملكت بگوييد. تا شما هستيد و راديو و تلويزيوني كه پشت تيم ملي و بچه‌ها نيست صد سال ديگر در جام ملت‌ها و جام جهاني موفق نمي‌شويم. راديو و تلويزيون و رسانه‌ها و سايت‌هاي نابخرد قهرماني را از ايران گرفتند.»

از رئيس اسبق فدراسيون فوتبال پرسيديم آيا تيم هيچ ايراد فني نداشت؟ او با غلط شمردن اين سوال پاسخ داد: «در هر تيمي ايراد فني هست. نمي‌توانيم بگوييم كامل بازي كرده ولي تيم ملي بيشتر از آنچه گل بخورد موقعيت از دست داد. من نمي‌گويم فوتبال ما كامل است. برزيل هم كامل نيست. تيم‌هاي بزرگ هم كامل نيستند. با اين تداركات تيمي و با اين بودجه و فشار بر فدراسيون بايد شرايط را سنجيد. من آنجا كه بودم سراغ رئيس فدراسيون را گرفتم. گفتند رفته تهران براي بچه‌ها پاداش تهيه كند. اين وظيفه بسيار سنگيني است. وقتي روح و ذهن يك رئيس فدراسيون در نزديك‌ترين روز مسابقات اين باشد كه بچه‌ها راضي باشند زندگي خود رئيس فدراسيون و دم و دستگاه فدراسيون از نظر روحي به‌هم مي‌ريزد.»

مصطفوي تصريح كرد: «ما نبايد دنبال اين باشيم كه از نظر فني اشكال نداشتيم. سوال شما هم به نظرم اشتباه است. ما بايد بگوييم از نظر كليات براي تداركات تيم اشكال داشتيم؟ كه بله! اگر بخواهيم كليات بگوييم از كمبودهاي فدراسيون بايد صحبت كنيم. از كمبودهاي بازي تداركاتي تا كمبودهاي تيم. من ديدم بچه‌ها از نظر غذا در قطر مشكل داشتند. در يك تورنمنتي كه عربستان و كره‌‌جنوبي و ژاپن مي‌بازند ما مي‌توانستيم قهرمان شويم، ولي نشديم. هم شانس با ما همراه نبود هم مسائل دروني مثل راديو و تلويزيون و امثال خياباني‌ها. آدمي كه خودش را پروفسور فوتبال مي‌داند.»

مصطفوي گفت: «تا وقتي امثال مثل او در صداوسيما جولان مي‌دهند و مهمان‌ها با نظر اينها تعيين مي‌شوند و مي‌آيند ما راه به جايي نمي‌بريم و قهرمان نمي‌شويم. كسي كه مي‌آيد در جامعه ورزش بايد درونش صاف باشد. متاسفانه ما دروغ و حسادت داريم. ترتيباتي كه گذاشته مي‌شود تا يك تيم قهرمان نشود در مملكت ما زياد بود. شما با قلعه نويي بد هستيد بچه‌ها چه گناهي كردند؟ با قلعه‌نويي و بچه‌ها بد هستيد ملت ايران چه گناهي كرده‌اند؟ ملت تشنه پيروزي بود. من آن چيزي كه گفتم خدا را گواه مي‌گيرم از ته دل گفتم و اعتقاد دارم. خيلي چيزهاي بيشتر هم مي‌دانم كه نمي‌گويم تا جامعه فوتبال بيشتر آزرده نشود. در اين مسابقات همه زحمت كشيدند و بايد از همه تشكر كرد. راس‌شان فدراسيون و در انتها تداركات تيم ملي. وسط هم سرمربي تيم ملي كه بسيار زحمت كشيد.»

از داريوش مصطفوي در مورد انتشار آن پيام‌هايي كه خودش اشاره كرده بود، پرسيديم. او در اين رابطه اظهار داشت: «اين حرف‌ها توسط كساني مطرح مي‌شود كه فرهنگ و مملكت ما را دوست ندارند. اصلا سابقه نداشته كه در فوتبال آسيا بيايند 50 -40 ميليون دلار خرج كنند كه به سرمربي و بازيكنان شاخص پول بدهند و صدايي از كسي در نيايد!» مصطفوي ادامه داد: «در اين پيام‌ها آمده به بازيكنان پول داده شده كه جلوی قطر وا بدهند. اسم كساني هم در اين پيام‌ها آمده از امير قلعه‌نويي تا بازيكنان ديگر و حتي فدراسيون. اينها پاك‌تر و شريف‌تر از آن هستند كه بخواهند پول بگيرند تيم ملي مملكت را ببازانند. اين توطئه مي‌تواند هم از طرف افرادي باشد كه آن طرف آب هستند هم آدم‌هايي كه در داخل مملكت خودمان هستند كه به هيچ چيز و هيچ كس اعتقاد ندارند. براي پيشبرد مقاصدشان به هر كاري دست مي‌زنند. دروغ گفتن كار زشتي است اما اين دروغ نيست، توطئه است.»

1992801

مصطفوي تصريح كرد: «آن آدم‌هايي كه من در قطر ديدم و با آنها صحبت كردم از بازيكن و مربي تا بدنساز و مربي و بقيه آدم‌هاي پاك و منزهي هستند و براي پول هر كاري نمي‌كنند. ممكن است قرارداد ببندند ولي قانوني است و كارشان را مي‌كنند.»

مصطفوي گفت: «دست از اين توطئه‌ها‌ برداريد! اين تيم ملي بايد برود در مقدماتي جام جهاني و خود جام‌جهاني بازي كند. با هر مديري و هر انتخاباتي. اينها سبب شود كه مردم روي‌شان را به تيم ملي نكنند. مردم با توجه به اتفاقاتي كه در چند سال اخير رخ داده روي خوشي به تيم ملي نشان ندادند. يواش‌يواش داشت اين روي خوش به وجود مي‌آمد. شايد با قهرماني تيم ملي اين اتفاق مي‌افتاد اما نشد ديگر. فوتبال است به هر حال. يك سمتش برد است و يك سمتش باخت.»

از رئيس فدراسيون فوتبال در دهه 70 كه موفق شد ايران را براي نخستين‌بار بعد از انقلاب راهي جام جهاني كند، پرسيدم شما كه در قطر حضور داشتيد و به اردوي تيم ملي هم رفتيد تا دقايقي با بازيكنان صحبت كنيد در مورد ميزان پاداش پرداختي به بازيكنان چيزي نشنيديد؟ مصطفوي جواب داد: «من كه قطر بودم، البته من به صورت شخصي رفتم. توسط يكي از دوستان نزديكم كه سابقه رفاقت 30 ساله با او دارم به قطر دعوت شدم. حتي فدراسيون فوتبال به من تعارف كرد و برايم بليت گرفت ولي من صلاح نديدم كه بروم و به خاطر دوستي كه با آن آقا داشتم به دعوت او رفتم. آنجا متوجه شدم بازيكنان يك پاداشي را كه از قبل طلبكار بودند دريافت كرده‌اند. براي اين بازي‌ها فكر نكنم چيزي دادند. چيزي در حدود 800 ميليون تومان. اين هم مهم است كه طبق دستور بازرسي كل كشور آنهايي كه خارج از بازيكنان و كادر بودند يا در استخدام نهادهاي ديگر قرار داشتند، پاداش نگرفتند.»

دیدگاه‌ها