کد خبر : 2004314 | 05 اسفند 1402 ساعت 06:56 | 43.9K بازدید | 21 دیدگاه

همه بازیکنان جان‌شان را برای تیم ملی گذاشتند؛

افشین قطبی: می‌توانستیم عفیف را بگیریم

سرمربی سابق تیم ملی ایران به تمجید از انگیزه و عملکرد بازیکنان و کادرفنی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخت.

افشین قطبی: می‌توانستیم عفیف را بگیریم

به گزارش ورزش سه، افشین قطبی شب گذشته در گفتگویی تلویزیونی درباره عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و بازی با قطر صحبت کرد. او در ابتدا گفت: باید عادلانه صحبت کنیم. این نسل از بازیکنان ما یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران هستند. ما همیشه نسل‌های خوبی داشتیم؛ من که بچه بودم، آقای حجازی و آقای پروین، کلانی و اسکندریان بودند. همیشه بازیکنان خوبی در نسل‌های مختلف داشتیم اما این نسل به خاطر اینکه توانسته‌اند در اروپا بازی کنند، یکی از بهترین‌های تیم‌های ملی تاریخ محسوب می‌شود.

او سپس با اشاره به عملکرد ایران در جام ملت‌ها عنوان کرد: نتایج تیم ملی تا نیمه نهایی خیلی خوب بود. شاید در بعضی از بازی‌ها کیفیت فوتبالی را که انتظار داشتیم، نداشتند یا نتوانستند ۹۰ دقیقه خیلی خوب بازی کنند اما توانستند نتیجه بیاورند و به فینال برسند. می‌بینم که انتقادات زیادی از این تیم شده اما احساس من این است که شاید این صحبت‌ها درست نباشد. همه بازیکنان تمام جان‌شان را برای مملکت و هوادران‌شان برای کشورشان گذاشتند.

قطبی ادامه داد: وقتی به دقایق آخر بازی با قطر نگاه می‌کنیم، یک توپ به تیر می‌خورد که اگر چند سانتی متر سمت راست بود، گل می‌شد یا سیو آخر می‌توانست بازی را مساوی کند. در فوتبال اتفاقاتی میفتد که نتیجه را عوض می‌کند. این جهت مثبت ماجراست اما اگر بخواهیم از بازی با قطر انتقاد کنیم، باید بگوییم می‌توانستیم خیلی بهتر بازی کنیم. امیر قلعه‌نویی هم می‌تواند در این باره صحبت کند و کرده است. ما در این بازی در دقیقه ۴ گل اول را می‌زنیم و تیم خیلی خوب و رویایی شروع می‌کند فاصله بین خطوط و بازیکنان و ساختار دفاعی می‌توانست در این بازی خیلی بهتر باشد.

وی افزود: ما فضای زیادی به قطر دادیم و آنها توانستند از این فضا استفاده کنند. بعضی صحنه‌ها هم واقعا بدشانسی بود؛ مثل دقیقه ۱۷ که توپ به یک بازیکن می‌خورد و روی سر آقای بیرانوند می‌رود. اینکه گل دوم را قبل از نیمه می‌خوریم باعث می‌شود که بازیکنان کمی عقب نشینی کنند. اینها در هر تیمی، چه بهترین تیم دنیا و چه بدترین تیم دنیا، رخ می‌دهد. فکر می‌کنم ما باید به انگیزه بازیکنان نگاه کنیم که خیلی خوب بود‌، انگیزه کادرفنی بسیار خوب بود. برد ۵ بازی از ۶ بازی بسیار خوب است‌، ولی چیزی را که می‌خواستیم و توانایی‌اش را داشتیم، نگرفتیم. با این حال به جای اینکه بگوییم مقصر چه کسی است، باید یک نگاه خیلی اصولی و علمی بکنیم و سعی کنیم چالش‌هایی را که هر روز داریم، حل کنیم و تیم را برای جام جهانی بهتر کنیم.

قطبی در پاسخ به اینکه آیا راهی برای مهار بازیکنانی مانند اکرم عفیف وجود داشت، گفت: حتما کادرفنی آنالیز کرده است. من داخل تیم ملی ایران نبودم و نمی‌دانم چه اتفاقی رخ می‌دهد اما می‌دانم که آقای قلعه‌نویی یکی از موفق‌ترین و باتجربه‌ترین مربیان ایرانی است. ایشان هوش خیلی زیادی دارد و حتما تیم را آنطور که باید حاضر کند، حاضر کرده است. گاهی یک مربی تمام کارها را انجام می‌دهد اما در بازی احساسات، خستگی، جو و ... روی بازیکنان اثر می‌گذارد.

او در پایان گفت: قطر تیمی است که با سه دفاع وسط بازی خواهد کرد، سه هافبک در زمین می‌گذارد و دو فوروارد که با کیفیت بالا بازی می‌کنند. ما یک بلاک شش نفری ایجاد کردیم و این بلاک شش نفری می‌توانند خیلی آسان این عفیف و معز علی را ببندند تا فضا نداشته باشند اما وقتی تیم باز بازی کند و فاصله زیاد باشد، این اتفاق رخ می‌دهد‌. ما در خیلی از موقعیت‌ها دور بودیم و این موضوع به آنها اجازه داد موقعیت بسازند و گل بزنند.

دیدگاه‌ها