کد خبر : 2004829 | 07 اسفند 1402 ساعت 11:45 | 27.8K بازدید | 16 دیدگاه

سختگیرانه اما کاملا درست؛

تصمیم جنجالی VAR علیه فن‌دایک زیر ذره‌بین کارشناسی

چرا گل ویرجیل فن‌دایک در بازی لیورپول-چلسی در بررسی VAR مردود اعلام شد؟

تصمیم جنجالی VAR علیه فن‌دایک زیر ذره‌بین کارشناسی

به گزارش "ورزش سه"، لیورپول موفق شد در فینال جام اتحادیه فوتبال انگلیس، چلسی را با نتیجه 1-0 شکست دهد. این گل در وقت‌های اضافی بازی و در دقیقه ۱۱۸ روی ضربه سر ویرژیل فن‌دایک به ثمر رسید. آن هم درست زمانی که همه انتظار رفتن دو تیم به ضربات پنالتی را داشتند.

در دقیقه ۶۰ بازی اما ویرجیل فن‌دایک یک گل دیگر نیز به ومر رسانده بود که به شکلی خیلی مشکوک به خاطر آفساید مردود اعلام شد. خیلی‌ها هنوز متوجه نشدند که چه اتفاقی افتاد که این گل مردود اعلام شد که اینجا به تشریح این صحنه می‌پردازیم: ویرجیل فن‌دایک فکر می‌کرد که در دقیقه 60 با ضربه ایستگاهی اندی رابرتسون لیورپول را یک بر صفر از چلسی پیش انداخت، اما در حالی که بازیکنان داشتند جشن گل می‌گرفتند، یک بررسی برای یک آفساید احتمالی در جریان بود و داور کریس کاوانا توسط VAR، به صفحه کنار زمین فرستاده شد.

*تحلیل این صحنه:
طرفداران لیورپول یک ضرب المثل جالب دارند؛ آنها می‌گویند: «صاعقه هرگز دو بار در یک جا نمی‌زند، مگر اینکه لیورپول باشید و در فینال با چلسی بازی کنید.»
دو سال پیش لیورپول در ومبلی در حالی فینال جام حذفی را با چلسی برگزار می‌کرد که آنها در دقیقه ۶۷ فکر می‌کردند از حریف یک بر صفر پیش افتاده‌اند. زمانی که جوئل ماتیپ با ضربه سر دروازه چلسی را باز کرد اما VAR گل آنها را مردود اعلام کرد زیرا تشخیص داد فن‌دایک که در موقعیت آفساید قرار داشت مسیر حرکت مدافع را مسدود کرده و مانع از ایجاد چالش مدافع برای توپ شده است. و حالا صاعقه سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۴ نیز اتفاق افتاده است. این بار هم برای لیورپول، این بار هم در مقابل چلسی!

این در مورد خطای واتارو اندو بازیکن ژاپنی لیورپول نیست. در واقع اگر او در موقعیت آفساید نبود جریمه نمی‌شد. این یک مورد از سد کردن حریف است که احتمال بسیار کمی برای اینکه VAR داور را فرا بخواند دارد. او به خاطر یک تخلف آفساید در این صحنه جریمه شده است و ما می‌خواهیم تحلیل کنیم چرا این صحنه را یک تخلف آفساید می‌دانیم.

در مورد این صحنه اول باید دو سوال اساسی از خود بپرسیم: آیا بازیکن مهاجم واتاری اندو در موقعیت آفساید قرار دارد؟ و اگر چنین است، آیا روی حریف تاثیر گذاشته است که نتواند در بازی دخالت کند؟ قانون می‌گوید: «اگر بازیکنی در حال حرکت یا ایستادن از موقعیت آفساید در مسیر حریف قرار گیرد و در حرکت حریف به سمت توپ اختلال ایجاد کند، اگر روی توانایی بازیکن حریف برای بازی یا چالش برای توپ تأثیر بگذارد، این یک تخلف آفساید است.»

1995075

در اینجا وقتی مهاجم ضربه ایستگاهی را می‌زند بازیکن هم‌دسته او در موقعیت آفساید قرار دارد. وقتی توپ وارد محوطه جریمه می‌شود، مهاجم در موقعیت آفساید مانع از این می‌شود که مدافع به منطقه فرود آمدن توپ بدود و به طور بالقوه وارد چالش برای دفع توپ شود.

1995076

قانون هیچ تاکیدی بر این ندارد که مدافع در اینجا حتما باید توپ را به چالش بکشد و یا آن را دفع کند تا یک تخلف آفساید اعلام شود، فقط توانایی او برای ایجاد چالش را مد نظر قرار می‌دهد و می‌پرسد که آیا توانایی مدافع برای چالش تحت تاثیر قرار گرفته است؟ در این صحنه قطعاً بله. و در این صحنه به درستی گل لیورپول مردود اعلام می‌شود.

عبدالله عبدالهی- داور سابق فوتبال

دیدگاه‌ها