کد خبر : 2005165 | 09 اسفند 1402 ساعت 03:41 | 26K بازدید | 36 دیدگاه

دربی فقط با وی‌ای‌آر خارجی

داوران ایرانی را به اتاق VAR راه نمی‌دهند!

خداداد افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران در کلاس دانش‌افزایی داوری که در نیم‌فصل برگزار شد، به این نکته اشاره داشت که در نیم‌فصل دوم قرار است چند بازی با وی‌ای‌آر برگزار شود.

داوران ایرانی را به اتاق VAR راه نمی‌دهند!

به گزارش "ورزش سه"،  پیش از این هم افشاریان گفته بود که ورود سیستم ویدیویی به لیگ برتر باعث می‌شود او نفس راحتی بکشد. البته اگر رئیس کمیته داوران حواشی بازی دربی را به یاد آورد، قطعاً دیگر به ذهنش هم خطور نمی‌کند که ورود وی‌ای‌آر باعث خواهد شد که نفس راحتی بکشد!

با توجه به اینکه هم تاج و هم افشاریان اصرار دارند نیم‌فصل دوم چند بازی را با وی‌ای‌آر برگزار کنند، در آستانه بازی استقلال و سپاهان و حساسیتی که این بازی دارد، گفته شد که به احتمال زیاد این بازی با سیستم ویدیویی برگزار خواهد شد که این خبر از پایه بی‌اساس و کذب بود. در مورد ورود وی‌ای‌آر دو نکته خیلی مهم است که قبل از انتشار خبر باید به آن توجه داشت. نخست اینکه داور وسط به همراه کمک‌هایش و همچنین داور چهارم باید لایسنس داشته باشند و مسأله مهم‌تر از آن، داوری است که در اتاق وار می‌نشیند، چون این داور هم باید لایسنس داشته باشد (مخصوص حضور در اتاق وار و استفاده از سیستم ویدیویی) و بتواند در این اتاق به داوران داخل زمین نکات مورد نظر را گوشزد کند.

با توجه به نکاتی که ذکر شد و در خصوص ورود وی‌ای‌آر مطرح کردیم باید توضیحات خود را اینطور کامل کنیم. تا پیش از بازی دربی غیر از موعود بنیادی‌فر که نفر اول لیست بین‌المللی است، هیچ‌کدام از شش داور بین‌المللی دیگر مدرک لایسنس نداشتند که بعد از دربی با گذراندن کلاس‌هایی که ‌ای‌اف‌سی برگزار کرد و همچنین رایزنی کمیته داوران با فدراسیون عربستان داوران دیگر هم توانستند دوره‌های مورد نظر را بگذرانند، اما هنوز از طرف فیفا مدرک لایسنس آنها نیامده است.

1956658

با توجه به این نکته پیام حیدری هم به عنوان نفر دوم لیست بین‌المللی که برای قضاوت بازی استقلال و سپاهان انتخاب شده است هنوز لایسنس خود را دریافت نکرده است و تا حدود دو هفته دیگر این مدرک را فیفا صادر نمی‌کند. نکته بعدی که از نکته اولیه مهم‌تر است اینکه هیچ‌کدام از داوران بین‌المللی حتی موعود بنیادی‌فر که توانست دربی را به خاطر داشتن لایسنس سوت بزند، مدرک حضور در اتاق وار را ندارد و از این بابت ما در سطح کشور هیچ داوری را نداریم که مدرک حضور در اتاق وار را داشته باشد و بتواند کوبل داوری را تکمیل کند. 

در چنین شرایطی هر خبری در زمینه برگزاری بازی لیگ برتر با سیستم ویدیویی بیرون بیاید به نظر فقط عوام فریبی است و مخاطب فوتبال را گمراه خواهد کرد.
در چنین حالتی اگر دربی برگشت باز هم با وی‌ای‌آر برگزار شود، باید داور خارجی آورد تا در اتاق وار بتواند به داوران داخل زمین کمک کند. ضمن اینکه غیر از چند ورزشگاه در داخل کشور، تمامی ورزشگاه‌های کشور قادر به برگزاری بازی با وی‌ای‌آر را ندارند.

منبع: ایران ورزشی

دیدگاه‌ها