کد خبر : 2005363 | 10 اسفند 1402 ساعت 12:27 | 73K بازدید | 78 دیدگاه

بچه‌های مدرسه ترندتر از هالند - دی‌بروینه

یک هفته دیوانه‌کننده در لیورپول

لیورپولی‌ها در هفته‌ای که گذشت با کمک جوانان خود روزهای به‌یادماندنی را تجربه کردند و جای خالی ستاره‌های خود را احساس نکردند.

یک هفته دیوانه‌کننده در لیورپول

به گزارش "ورزش سه" تور خداحافظی یورگن کلوپ در حالی وارد فاز جدیدی شد که وی با وجود سپری کردن یکی از سخت‌ترین دوران خود از نظر بازیکنان در اختیار، موفق شد با شکست چلسی اولین جام از چهار جام ممکن را کسب کند.

یکشنبه شب گذشته لیورپول در حالی دهمین لیگ کاپ تاریخ خود را با پیروزی مقابل چلسی جشن گرفت که با نقش آفرینی جوانان زیادی از آکادمی لیورپول باید برای یورگن کلوپ کلاه از سر برداشت.

شاید کمتر هواداری فکر می‌کرد که با غیبت صلاح، نونیز، ژوتا، سوبوسلای، جونز، بایچتیچ، تیاگو، آرنولد، ماتیپ و آلیسون و مصدومیت بدموقع گراونبرخ در دقیقه 28، لیورپول بتواند مقابل چلسی پر خرج تاد بولی شانسی برای قهرمانی داشته باشد به خصوص زمانی که کار در 90 دقیقه مساوی تمام شد و کلوپ برای تازه کردن نیروی تیمی خود مجبور به استفاده از بازیکنان ذخیره خود شد اما دیگر خبری از نام‌های همیشگی روی نیمکت نبود.

در ابتدا شاید یکی از ترسناک‌ترین مصدومیت‌های ممکن برای لیورپولی‌ها مصدومیت آلیسون بکر باشد کسی که خیال لیورپولی‌ها را سال‌هاست از یک گلر مطمئن راحت کرده است اما چرا بندرنشین‌ها وقتی کلهر رو دارند باید نگران نبود آلیسون باشند؟ شاید اگر کلهر 25 ساله با واکنش خیره کننده خودش مقابل پالمر ایستادگی نمی‌کرد الان نام چلسی روی جام حک شده بود. کلهر 25 ساله که از تیم زیر 18 ساله‌های لیورپول کار خودش را آغاز کرده حالا یکی از باسابقه‌ترین بازیکنان این تیم است. نمایش‌های کلهر آنقدر درخشان بوده که کلوپ در وصف او گفت: "ایرلند باید به خاطر داشتن همچین دروازه‌بانی به خود ببالد."

1995837

با این وجود دست کلوپ تا حدی خالی بود که در ترکیب اصلی خود هم بازیکنان کم سن و سال زیادی را قرار داده بود و با حضور رایان گراونبرخ (۲۱)، کانر بردلی (۲۰) و هاروی الیوت (۲۰) لیورپول برای اولین بار در تاریخش با ۳ بازیکن زیر ۲۱ سال در یک فینال به میدان می‌رفت.

کانر بردلی 20 ساله که قطعا بهترین بازیکن جوان این فصل لیورپول است خیال لیورپولی‌ها را بابت نبود ترنت راحت کرده و با عملکردی بی نقص در این فصل موفق شده عنوان بهترین بازیکن ماه ژانویه باشگاه لیورپول را هم کسب کند.

برای درک بهتر عملکرد درخشان بردلی در این فصل باید گفت که در حالیکه او فقط 302 دقیقه در ترکیب لیورپول بازی کرده آمار 1 گل + 3 پاس گل را به ثبت رسانده و همین آمار برای دفاع راست‌های شهر منچستر یعنی واکر 2 پاس گل در 2080 دقیقه بازی و دیوگو دالو 1 گل + 2 پاس گل در 2093 دقیقه بازی است.

1995835

هاروی الیوت بازیکن دیگری که از ابتدا در ترکیب لیورپول بود دومین قهرمانی خودش را با این تیم تجربه کرد. در سال ۲۰۱۸؛ هاروی الیوت با ۱۵ سال و ۱۷۴ روز سن به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در یک بازی لیگ کاپ به میدان میرود و شب گذشته با 20 سال و 9 ماه سن دومین قهرمانی خودش را در لیگ کاپ کسب کرد. هاروی وظیفه سنگینی در نبود صلاح در زمان جام ملت‌های آفریقا و مصدومیتی که بعد از آن برای او پیش آمد داشت که به نحو احسن از پس آن بر آمده است.

1995840

در دقیقه 72 یورگن کلوپ بابی کلارک 19 ساله را به جای بردلی که به دلیل مصدومیت گراونبرخ یک خط جلوتر بازی می‌کرد به زمین فرستاد و جوان متولد 2005 لیورپول مقابل خط هافبک گران چلسی مانند کایسدو و انزو فرناندز قرار گرفت. نکته جالب این بود که اکانت لیورپول در ایکس هم فوتوشوت کلارک رو نداشت و از اسم او برای اعلام تعویض استفاده کرد.

1995839

هر چه بازی به آخر نزدیک‌تر میشد کار برای لیورپول هم سخت‌تر میشد چون مجبور بودند به برخی بازیکنان اصلی مانند مک آلیستر، رابرتسون، خاکپو و... برای بازی 4 شنبه مقابل ساوتهمپتون در اف‌ای کاپ و جلوگیری از مصدومیت‌های احتمالی استراحت دهند، پس کلوپ در دقیقه 87 جیمز مکانل و جیدن دنز را به جای مک آلیستر و خاکپو به زمین آورد و خود را برای جنگ در دو وقت اضافه با بازیکنان آکادمی خود که به واسطه مصدومیت ستاره‌ها شانس بازی کردن پیدا کرده بودند آماده کرد.

جیمز مکانل متولد 2004 و جیدن دنز متولد 2006 در حالی در اواخر وقت قانونی بازی به میدان آمدند که دیگر شانس لیورپول برای بازی به نظر خیلی کم شده بود و شاید با کنترل بازی و رفتن به ضربات پنالتی می‌شد شانسی برای قهرمانی لیورپول متصور شد.

1995838
ستاره‌های جوان و آینده دار لیورپول همه از ابتدا در آکادمی لیورپول نبوده‌اند و بعضا از آکادمی تیم‌های دیگر خریداری شده‌اند که نشان از کار خوب استعدادیاب‌های این باشگاه نیز دارد.

در دقیقه 106 با خستگی ابراهیما کوناته، کلوپ جرل کوانسا را به میدان فرستاد. کوانسا که در این فصل بارها برای لیورپول به میدان رفته است یکی از بازیکنانی است که به نظر یک گام از بقیه بازیکنان آکادمی لیورپول جلوتر است و با توجه به سبک بازی کوانسا می‌توان او را مدافعی شبیه فندایک دانست که با پخته‌تر شدن بتواند ستون خط دفاع لیورپول در آینده‌ای نه چندان دور شود.

روی نیمکت نیز لویس کوماس هافبک 18 ساله ولزی و تری نیونی 16 ساله اهل انگلیس هم حضور داشتند که تعداد تعویض‌ها مجال بازی در این مسابقه را به آنها نداد.

1995836

بر خلاف انتظار نه تنها بازی از دست لیورپول خارج نشد بلکه آنها در طول 30 دقیقه وقت اضافه بازی را در دست داشتند و در یکی دو صحنه هم می‌توانستند از چلسی پیش بیفتند که نمی‌توان نقش تماشاگران لیورپول را با حمایت بی نظیر خود در این دقایق نادیده گرفت. در آخرین فصل کلوپ در لیورپول اوضاع اونقدر عجیب و پیچیده شده است که 45% از لیست 20 نفره لیورپول از بازیکنان آکادمی این تیم بودند تا حدی که کاربران در فضای مجازی به شوخی گفتند که نصف ترکیب لیورپول امروز باید با مدال قهرمانی به مدرسه بروند.

کلوپ در مصاحبه بعد از بازی قهرمانی کارابائو کاپ را بهترین قهرمانی عمر خودش قلمداد کرد، مردی که در دوران مربیگری خودش لیگ قهرمانان اروپا، بوندسلیگا، پریمیرلیگ و کلی عناوین دیگر را هم کسب کرده است. مرد آلمانی عزیز لیورپولی‌ها انقدر سرمربی قابلی است که با بازیکنانی که خود باشگاه هم عکس آنها رو ندارد بتواند تیمش را قهرمان کند.

شاید زمانی که مثل یک قهرمان واقعی از پله‌های ومبلی برای رفتن روی سکو عبور می‌کرد همه طرفداران لیورپول به یک چیز فکر می‌کردند "یورگن هنوز برای تغییر نظرت زمان داری".

1995834

اما برد مقابل چلسی و قهرمانی لیگ کاپ فقط شروع هفته جذاب لیورپولی‌ها بود.

شب گذشته نیز قرمزها که این بار از بازی مقابل چلسی هم بی‌بازیکن‌تر بودند موفق شدند در دور پنجم اف‌ای کاپ ساوتهمپتون را با درخشش بازیکنانی حتی کم سن و سال‌تر از قبل شکست دهند.

در حالی که باز هم مصدوم‌های لیورپول غایب بودند و بازیکنانی مثل اندو به دلیل خستگی زیاد و رابرتسون به دلیل بیماری از ترکیب دور بودند کلوپ باز هم به جوانان و حتی بچه‌های تیم خود اعتماد کرد و با بردی دل‌انگیز به مرحله بعد رفت و یک قدم دیگر به کسب جام دوم نزدیک شد.

1996225

این بار بازیکنانی هم چون کوماس، کلارک و مکانل شانس حضور در ترکیب ابتدایی را پیدا کردند و دنز، اسکانلون، نایونی، گوردن و نالو نیز روی نیمکت لیورپول حضور داشتند.

کلوپ در نیمه اول مزد اعتماد به جوانان خودش را گرفت و در دقیقه ۴۴ لویس کوماس با پاس بابی کلارک موفق شد برای تیمش گلزنی کند و با ۱۸ سال و ۱۶۲ روز سن تبدیل به چهارمین بازیکن تاریخ لیورپول شد که در اولین بازی خودش گلزنی می‌کند. نفر اول این رکورد کسی نیست جز مایکل اوون که زمانی که ۱۷ سال و ۱۴۳ روز سن داشت، برای لیورپول به میدان رفت و گلزنی کرد.

1996234

اما ستاره بازی دیشب در دقیقه ۶۳ به جای کوماس به زمین آمد. جیدن دنز که مقابل لوتون و چلسی هم دقایقی به میدان رفته بود به زمین آمد و از همان ابتدا با جنب و جوش زیاد در پی گلزنی بود تا سرانجام در دقیقه ۷۳ با پاس هاروی الیوت و با ضربه‌ای هوشمندانه موفق شد گل دوم لیورپول را به ثمر برساند و خیال کلوپ را از صعود به مرحله بعد راحت کند.

1996230

در ادامه اما دنز باز هم در ریباند ضربه زیبای بردلی گلزنی کرد و با ۱۸ سال و ۴۳ روز سن به دومین بازیکن جوان تاریخ لیورپول تبدیل شد که بیشتر از ۲ گل در یک بازی به ثمر میرساند، بعد از مایکل اوون که با ۱۷ سال و ۳۳۹ روز سن در سال ۱۹۹۷ مقابل گریمسبی در لیگ کاپ هتریک کرده بود.

شاید در این هفته کسی در دنیا اندازه دنز خوشحال نبود، بازیکنی که ۲۱ فوریه اولین بازی خودش را انجام داد، ۲۵ فوریه با لیورپول جام برد و ۲۸ فوریه اولین گل خودش را به ثمر رساند.

1996233

دنز که در پایان عنوان بهترین بازیکن زمین را نیز کسب کرد به خبرنگارها گفت که از زمان تولد طرفدار لیورپول بوده و گلزنی مقابل کاپ برای او باورنکردنی است. جیدن که پسر نیل دنز بازیکن سابق انگلیسی نیز هست گفت: "وقتی برای اولین بار با پیراهن لیورپول به زمین رفتم پدرم گریه می‌کرد، نمی‌دانم الان که گل زده‌ام چه حسی دارد."

1996229
نیل دنز در پیش فصل ۲۰۱۸/۱۹ در قالب دیداری دوستانه به عنوان بازیکن تیم بری اف‌سی مقابل لیورپول به میدان رفته بود.

تری نایونی نیز طبق چیزی که از قبل اعلام شده بود شانس حضور در زمین را پیدا کرد بازیکنی که متولد سال ۲۰۰۷ است با ۱۶ سال و ۲۴۳ روز سن به جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول تبدیل شد که در اف‌ای کاپ به میدان می‌رود. نکته جالب اینکه نایونی یک ماه بعد از فینال ۲۰۰۷ لیگ قهرمانان اروپا بین میلان و لیورپول به دنیا آمده است.

1996231

برای درک بهتر کاری که کلوپ کرده است باید گفت که زمانی که کلوپ به لیورپول آمد رکورد جوان‌ترین گلزن تاریخ باشگاه در اف‌ای کاپ، مایکل اوون با ۱۹ سال و ۲۰ روز بود. از آن به بعد ۶ بازیکن لیورپول این رکورد رو جا به جا کرده‌اند.

۱-کاید گوردون - ۱۷ سال و ۳ ماه و ۴ روز

2- جیدن دنز - ۱۸ سال و ۱ ماه و ۱۰ روز

3- لویس کوماس - ۱۸ سال و ۵ ماه و ۱۳ روز

4- شی اوجو - ۱۸ سال و ۷ ماه و ۱ روز

۵- هاروی الیوت - ۱۸ سال و ۱۰ ماه و ۲ روز

6- کرتیس جونز - ۱۸ سال و ۱۱ ماه و ۶ روز

حالا کلوپ و بچه مدرسه‌ای‌ها باید در اواخر اسفندماه در الدترافورد برای ادامه ماجراجویی خود در اف‌ای کاپ به مصاف منچستریونایتد بروند، دیداری که محکی جدی برای لیورپول به ظاهر دست خالی قبل از بازی‌های ملی است.

دیدگاه‌ها