کد خبر : 2005481 | 09 اسفند 1402 ساعت 19:10 | 79.3K بازدید | 95 دیدگاه

اولین دوچرخه‌سوار حرفه‌ای تاریخ ایران؟

بررسی ادعای ایرج حسابی: پروفسور در تور دو فرانس!

ادعای عجیب ایرج حسابی در مورد حضور پدرش در رقابت‌های تور دو فرانس و پنجم شدن در این رقابت‌ها، چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

بررسی ادعای ایرج حسابی: پروفسور در تور دو فرانس!

به گزارش "ورزش سه"، بعد از مدت‌ها که خبری از ایرج حسابی، پسر پرفسور حسابی، در تلویزیون نبود، او به تازگی با یک ادعای عجیب و جدید در مورد پدرش همه را شگفت زده کرد. او که در همه این سال‌ها به این متهم بوده خاطراتی غیرواقعی از پدرش تعریف می‌کند و در حال ساختن تصویری غیرواقعی از آن مرحوم است، این بار ادعایی عجیب در حیطه ورزش مطرح کرد و مدعی شد که پرفسور حسابی در سال‌های حضور در فرانسه، در تور دو فرانس شرکت کرده است اما جستجوی کوتاهی در اینترنت خلاف بودن این ادعا را ثابت می‌کند.

ویدئو: 326007

توردوفرانس در سال 1903 راه‌اندازی شد و تا سال 1922 دو دسته حرفه‌ای و آماتورها در آن شرکت می‌کردند. از سال 1923 یک دسته جدید به اسم "تور گَردها" به این رقابت‌ها اضافه شد که معمولا افرادی بودند که از روی تفنن قصد حضور در این رقابت‌ها را داشتند و اکثرا به خط پایان نمی‌رسیدند. برای مثال در سال 1928 از 110 نفری که به عنوان تورگرد در تور دو فرانس حضور داشتند، تنها 11 نفر توانستند به خط پایان برسند.

پس از لحاظ تئوری، حضور دکتر حسابی در تور دوفرانس در آن سال‌ها غیرممکن نبوده است. ایشان بین سال‌های 1924 تا 1927 در فرانسه حضور داشتند و پس از آن به ایران برگشتند، پس باید حضور ایشان در تور دو فرانس در این سال‌ها باشد، اما در لیست رکابزنان توردو فرانس در آن سال‌ها نام تنها یک دوچرخه‌سوار آسیایی دیده می‌شود: کیسو کاوامورو از ژاپن که در دو سال یکی از تورگردها بود و در هر دو سال حتی به خط پایان نرسید.

در رده‌بندی کلی توردوفرانس در سال‌های 1924 تا 1927 که در زیر دیده می‌شود هم نام دکتر حسابی در هیچ سالی به عنوان نفر پنجم دیده نمی‌شود.

1996001

با توجه به اینکه آمار کامل رقابت‌های تور دو فرانس از سال اول تاکنون در سایت این رقابت‌ها به طور دقیق و تفکیک‌شده وجود دارد، شاید بهتر باشد آقای ایرج حسابی این بار با جزئیات بیشتر و با مدارکی که ادعا کرده‌اند، سال شرکت مرحوم پدر را در تور دو فرانس را اعلام کنند تا با مکاتبه با کمیته برگزاری این رقابت‌ها، نام دکتر حسابی در آمار این تور مهم آورده شود!

دیدگاه‌ها