کد خبر : 2005673 | 10 اسفند 1402 ساعت 14:56 | 52.3K بازدید | 102 دیدگاه

برگی از تاریخ؛

حسرت بزرگ وریا بر دل پرسپولیسِ برانکو!

پرسپولیس امید زیادی داشت تا با نتیجه مقابل استقلال تجربه منحصر به‌فرد دو قهرمانی در یک سال خورشیدی را تجربه کند اما...

حسرت بزرگ وریا بر دل پرسپولیسِ برانکو!

به گزارش "ورزش سه"، شاید آن روزی که میلیون‌ها استقلالی بعد از گلزنی وریا غفوری در شهراورد هشتاد و ششم سر از پا نمی‌شناختند و مشغول پایکوبی بودند، هرگز‌فکرش را نمی‌کردند که با وجود گذشت ۱۶ دربی از آن دیدار، هنوز در حسرت پیروزی مقابل رقیب سنتی در اوقات قانونی بازی باشند. درسته که استقلال در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دو دربی جام حذفی و در ضربات پنالتی از پس پرسپولیس گذشت اما خب این قانون نوشته شده فوتبال است که باعث شده همچنان با گذشت ۶ سال از آن بازی، عدد ۲۶ مقابل بردهای استقلال در تاریخ بازی‌های‌ دربی ثبت شده باشد.

1996273

وریا غفوری ستاره بی‌چون و چرای آن روزهای استقلال، مرد اول شفر در این پیروزی بود. پیروزی‌ای که به زعم خیلی از کارشناسان یکی‌ از یک‌طرفه‌ترین دربی‌های سال‌های اخیر به نفع آبی‌ها بود چرا که پرسپولیس با وجود صدرنشینی با اختلاف زیاد نسبت به تیم‌های پایین‌تر، در آن بازی چندان موفق به خلق موقعیت روی‌دروازه رحمتی نشد.

ویدئو: 162408

بولت هوادارشرح بازی

هردو تیم در بهتریم فرم ممکن به این بازی رسیده بودند. آبی‌ها با هدایت وینفرد شفر پیش از این بازی فولاد را در اهواز با ۴ گل شکست داده بودند و قبل از آن در لیگ قهرمانان نیز با یک گل از سد الهلال گذشته بودند تا با بالاترین روحیه ممکن پا به شهرآورد هشتاد و ششم بگذراند. اون طرف زمین هم پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ چهار بازی اخیر خود در لیگ برتر‌ را با برد پشت سر گذاشته بود و جالب اینکه باتوجه به اختلاف امتیازی که با تیم‌های دوم و سوم داشت، با کسب تنها یک امتیاز از این بازی قهرمانی‌اش را در فاصله پنج هفته تا پایان لیگ مسجل می‌کرد.

1996266
ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، محمد انصاری، کمال کامیابی نیا، بشار رسن، فرشاد احمدزاده، محسن ربیع خواه، وحید امیری، علی علیپور
1996267
ترکیب استقلال: مهدی رحمتی، مجید حسینی، روزبه چشمی، امید نورافکن، وریا غفوری، فرشید باقری، سرور جپاروف، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، امید ابراهیمی، مامه تیام

راس ساعت ۱۵:۳۰ بازی با سوت علیرضا فغانی آغاز شد. تنها دشمن پرسپولیس در آن بازی بی‌انگیزگی بازیکنان با توجه اختلاف امتیاز زیاد آن‌ها با تیم‌های ذوب و استقلال بود و شاید همین امر موجب شده بود تا استقلالی‌ها از همان ابتدا سوار بر بازی شوند و توپ و میدان را دراختیار بگیرند.

1996274

شاگردان شفر در همان نیم ساعت اول بازی دو موقعیت خوب را توسط شجاعیان و مامه تیام از دست دادند و مشخص بود به چیزی جز پیروزی در آن دربی فکر نمی‌کنند. حملات پردامنه آبی‌ها سرانجام در چهل و چهارمین دقیقه بازی جواب داد. یک پاس بلند و دقیق از جپاروف در محوطه جریمه به تیام رسید و او پس از یکی‌دوبار تو سرتوپ زدن، ضربه‌اش را به سمت دروازه بیرانوند زد که توسط مدافعین بلاک شد اما به وریا غفوری رسید که هیچکس پیش‌بینی حضورش در آن موقعیت را نمی‌کرد. وریا بلافاصله با پای چپ ضربه‌اش را به سمت دروازه زد و توپ پس از برخورد به هردوتیر عمودی ، به تور دروازه بیرانوند بوسه زد تا استقلال نیمه اول را با یک گل خاتمه دهد. بلافاصله بعد از این گل و درحالی که همه آماده پایان نیمه نخست بودند، بهترین موقعیت پرسپولیس در این بازی را شجاع خلیل زاده در موقعیت تک‌به‌تک با رحمتی از دست داد تا نیمه اول با همان گل‌وریا به پایان برسد.

1996269

در نیمه دوم ورق کمی برگشت و حالا این پرسپولیس بود که با توجه نتیجه بازی به هیچ‎‌‎وجه دوست نداشت با شکست دربی کام هوادارانش را تلخ کند. سه تعویض تهاجمی برانکو در نیمه دوم یعنی ورود منشا و محرمی و نوراللهی به زمین توپ و میدان را کاملا به پرسپولیس داد اما با وجود این تغییرات بازهم سرخپوشان در ایجاد موقعیت موفق نبودند چرا که آبی‌ها با دفاع تیمی منطقی خود تمام راه‌های گلزنی را به روی حریف بسته بودند تا قرمزها ازهمان دقیقه ۷۰ به بعد ناچار‌ به ارسال توپ‌های بلند‌ به روی دروازه رحمتی شوند.

1996270

جدی‌ترین موقعیت پرسپولیسی‌ها در نیمه‌دوم هم در آخرین دقایق بازی با ناهماهنگی بیرانوند و سیدجلال در زدن ضربه سر از بین رفت تا حالا استقلال تنها دو دقیقه با بیست و ششمین برد دربی فاصله داشته باشد. درحالی که فغانی سوت را برای دمیدن و اعلام پایان بازی روی دهانش گذاشته بود، یک ضدحمله از استقلالی‌ها جابر انصاری را در مقابل دروازه خالی پرسپولیس قرار داد اما ضربه عجیب او از بالای دروازه بیرون رفت تا پرچم کمک داور که به دلیل اعلام آفساید بالا رفته بود جابر را از انتقادهای احتمالی سنگین هواداران نجات دهد.

1996271

این آخرین صحنه مهم این بازی بود و در نهایت سوت پایان بازی به صدا درآمد تا آبی‌ها یک پیروزی شیرین دربی را در آستانه سال نو به هوادارانشان تقدیم کنند. دربی‌ای که تبدیل به اخرین برد استقلال در دربی‌ها شده و پس از آن این تیم در ۱۶ دربی پیاپی هرگز‌موفق به شکست پرسپولیس در وقت‌های قانونی نشده باشد.

1996272


بولت هواداراتفاق ویژه:
حضور جانی اینفانتیو در ورزشگاه را می‌توان ویژه‌ترین اتفاق آن دربی دانست. رئیس فیفا که مشخص بود از جو حاکم بر سکوهای ورزشگاه حیرت زده شده بود در پایان از میزبانی که از او شده بود نیز تشکر کرد.

1996275

دیدگاه‌ها