کد خبر : 2006673 | 15 اسفند 1402 ساعت 06:03 | 27.6K بازدید | 18 دیدگاه

ستاره کشتی ایران قربانی وزن جدید

قاسمپور كشتى‌گير وزن ٩٧ كيلو نيست

آيا بهتر نيست كامران قاسمپور با توجه به شرايط وزنى يورش به سومين طلاى ٩٢ كيلوگرم جهان را در دستور كار قرار دهد؟

قاسمپور كشتى‌گير وزن ٩٧ كيلو نيست

به گزارش "ورزش سه" با توجه به انتخاب شهر تيرانا، پايتخت كشور آلبانى، به عنوان ميزبان رقابت‌هاى اوزان غيرالمپيكى قهرمانى كشتى آزاد و فرنگى ٢٠٢٤ جهان كه قرار است بعد از بازي‌هاى المپيك پاريس از ششم تا نهم آبان ١٤٠٣ برگزار شود، شايد بهتر باشد فرصت كسب سومين طلاى جهان در ورزن ٩٢ كيلوگرم از كامران قاسمپور گرفته نشود.

فرصت درخشش دوباره و چندباره جهانى كامران به عنوان يكى از محبوبترين كشتى‌گيران حال حاضر ورزش اول كشورمان كه از قضا روى تشك با اجراى فنون ناب ايرانى و زير گرفتن‌هاى بى‌نقص به شدت در قلب طرفداران بيشمار كشتى جا دارد را به دو طريق مى‌توان از او گرفت.

اول تصميم اشتباه خودش و اصرار نادرست بر آن، دوم نيز فشار، توقع و درخواست نابجاى احساسى طرفداران بي‌شمارش كه باعث خواهد شد، كامران به جاى جنگيدن با حريفان براى قهرمانى‌هاى بيشتر در جهان به سرشاخ شدن بى‌برنده با خودش روى بياورد، جايى كه تنها عايدى آن وقوع و ايجاد حالت "بازنده-بازنده" است و بس.

1975252

تجربه اين يكى دو سال و به ويژه چند ماه اخير ثابت كرده كامران قاسمپور بى‌تعارف كشتى‌گير ٩٧ كيلو نيست و حتى اگر به مانند گذشته با غيرت و تعصب مثال‌زدنى با تكيه بر توان فنى بالاى خود بخواهد به دوبنده المپيكى تيم ملى كشتى براى حضور در ٢٠٢٤ پاريس فكر كند شايد فرصت افزايش مدال‌هاى قهرمانى جهانش در ٩٢ كيلوگرم نيز به خاطر آسيب‌هاى احتمالى متعددتر از دست برود.

كامران قاسمپور ٢٦ آذر ١٤٠٢ بيست و هفت سالگى را تمام كرده و دو مدال طلاى ٩٢ كيلوى متوالى قهرمانى ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ جهان را در كارنامه دارد، غير از او در ٤٠ سال اخير كشتى آزاد ايران تنها رسول خادم توانسته است دو طلاى متوالى قهرمانى جهان را در سال‌هاى ١٩٩٤ و ١٩٩٥ به گردن بيندازد.

پسر جويبارى كشتى ايران يا بايد در ٨٦ كشتى بگيرد كه در قبضه يل همشهرى‌اش و كاپيتان ٩ مدالى تيم ملى يعنى حسن يزدانى سند خورده يا به ٩٢ كيلويى بينديشد كه تا ٣١ سالگى مى‌تواند چهار طلاى جهان، چهار طلاى آسيا و يك طلاى بازي‌هاى آسيايى را مال خود كند.

1986594

كامران قاسمپور بخاطر پارگى كشاله ران و آسيب‌هاى اين ناحيه حضور در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان را به ميزبانى بلگراد صربستان و حتى رقابت‌هاى كشتى بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٢ هانگژو را كه به دليل كرونا با يك سال تأخير بعد از رقابت‌هاى جهانى برگزار شد را از دست داد. با برطرف شدن مشكل پارگى كشاله ران، كامران بالاخره در زاگرب و تورنمنت بين المللى كرواسى در اولين روزهاى سال ٢٠٢٤ ميلادى بر روى تشك ظاهر شد؛ جايى که نتوانست از پس كايل اسنايدر آمريكايى بربيايد و قهرمانى اين وزن از آن اميرعلى آذرپيرا شد.

كامران كه به تازگى پارگى فتق خود را به تيغ جراحان سپرده تا كلكسيونى از آسيب‌ها را در دو سال اخير تجربه كند، شايد اگر عطاى ٩٧ كيلو را به لقايش ببخشد، در ٩٢ كيلو بتواند تعداد مدال‌هاى جهانى خود را افزايش دهد و تا مى‌تواند طلا صيد كند.

اصرار به كشتى گرفتن در ٩٧ كيلو درحالي‌كه در بهترين حالت بدن عضلاتى كامران ٩٣ و نيم است و افزايش چربى هم به كارش نمى‌آيد، غير از پايان زودهنگام عمر كشتى او عايد ديگرى نخواهد داشت تا يكى از فنى‌ترين كشتى‌گيران سال‌هاى اخير ايران از آنجا رانده و از اينجا مانده تلقى شود.

1833336

تمامى اين اتفاقات بى‌شك در روح و روان يك قهرمان در ورزشى سخت مثل كشتى بى‌شك تأثير مثبتى نخواهد گذاشت و قطعا بدن او را نيز در وزن اضافه و كم كردن‌هاى متوالى از فرم خارج كه مى‌كند هيچ، بلكه به پايان عمر ورزشى نيز منجر خواهد كرد.

به اين ترتيب نبايد شرايطى را پديد آورد كه كامران مقابل كامران بايستد، شايد قبول مبارزه براى كسب سومين طلاى جهانى ٩٢ در سال المپيكى ٢٠٢٤ بهتر از چالش بى‌برنده رسيدن به دوبنده ٩٧ كيلويى المپيكى باشد كه هم حريفان داخلى مثل آذرپيرا، گليج و محمديان سد محسوب مى‌شوند و هم سعدالله اف، تاج الدينف، اسنايدر و مابقى غول‌هاى پا پس نكش.

در كشتى آزاد اوزان ٥٧، ٦٥، ٧٤، ٨٦، ٩٧ و ١٢٥ المپيكى هستند كه در رقابت‌هاى جهانى هم كشتى‌گيرانش بر روى تشك مى‌روند اما اوزان ٦١، ٧٠، ٧٩ و ٩٢ تنها جهانى به حساب مى‌آيند.

✍🏻 پوريا تابان

دیدگاه‌ها