کد خبر : 2009515 | 27 اسفند 1402 ساعت 20:10 | 13.1K بازدید | 4 دیدگاه

فقط بنیادی فر می‌تواند در اتاق داور ویدیویی بنشیند؛

وی ای آر در ایران دوباره غیرممکن شد!

محمدرضا ابوالفضلی در خصوص عدم استفاده از VAR در تمام مسابقات لیگ برتر توضیحاتی ارائه داد.

 وی ای آر در ایران دوباره غیرممکن شد!

به گزارش ورزش سه، دیدار پرسپولیس و پیکان در شرایطی در ورزشگاه آزادی در حال برگزاری است که از سیستم کمک داور ویدئویی در این مسابقه استفاده نمی‌شود. این در حالی است که هفته گذشته در دربی از این سیستم استفاده می‌شد.

محمدرضا ابوالفضلی، کارشناس داوری فوتبال ایران، در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این موضوع توضیح داد: این نکته باید ذکر شود که از داورهای در حال حاضر فقط داورهای بین‌المللی ما لایسنس قضاوت زیر نظر VAR را دارند اما در داخل اتاق فقط آقای موعود بنیادی‌فر است که اجازه نشستن پشت دستگاه را دارد.

وی افزود: کدام داور به غیر از آقای بنیادی‌فر باید پشت دستگاه بنشیند که داور داخل زمین را راهنمایی کند؟ به غیر از داورهای بین‌المللی‌مان کدوم داور ملی ما اجازه دارد که داخل زمین زیر نظر VAR قضاوت کند؟ آیا داور‌های ملی دوره‌های آموزشی VAR را گذرانده‌اند؟ مسلماً خیر. فقط داورهای بین‌المللی‌مان هستند که این دوره‌ها را گذرانده‌اند.

1944360

کمک داور سابق فوتبال ایران در ادامه گفت: برای اینکه داوران اجازه داشته باشند در اتاق VAR پشت دستگاه مستقر بشوند، باید طبق پروتکل حداقل ۲۰ بازی زیر نظر VAR را قضاوت کنند و یا در یک تورنمنتی زیر نظر مدرسین VAR کار با دستگاه را آموزش ببینند. در حاضر حتی همین شش تا داور بین‌المللی ما هم اجازه ندارند پشت دستگاه بشینند، چون دوره‌اش را ندیده‌اند و تازه گواهی VAR برای قضاوت در داخل زمین را دریافت کرده‌اند، اما آقای موعود بنیادی‌فر غیر از اینکه داخل زمین لایسنسش را دارد، در داخل اتاق هم کار کرده است.

او تاکید کرد: درباره اینکه مدام می‌گویند چرا دستگاه هست اما استفاده نمی‌شود، باید یک مثال ساده بزنم؛ مثل این است که ماشین و راننده حاضر باشند ولی راننده اجازه رانندگی را نداشته باشد. دستگاه VAR هم هست ولی اشخاصی که می‌خواهند زیر نظر وی آر داخل زمین باشند محدود هستند و فقط هم یک نفر می‌تواند داخل اتاق بنشیند. در واقع ما الان نیروی آموزش دیده کافی برای استفاده از دستگاه VAR را نداریم.

ابوالفضلی در پایان گفت: برای استفاده از VAR، فدراسیون باید آموزش داورهای لیگ برتری را با همین دستگاه شروع کند و با فیفا هم مکاتبه باشد تا آنها مدرس بفرستند و آموزش داوران آغاز شود و یواش یواش وارد مسابقات شوند. اینطور نیست که چون دستگاه هست، یک نفر برود و پشت دستگاه بنشیند.

دیدگاه‌ها