کد خبر : 2009956 | 01 فروردين 1403 ساعت 08:00 | 49.3K بازدید | 31 دیدگاه

کلوپ - گواردیولا در زیباترین جدایی سال!

رقابت یورگن کلوپ و پپ گواردیولا در چند سال اخیر سایه‌ای گسترده‌ بر فوتبال انگلیس انداخته و آن را تغییر داده است.

کلوپ - گواردیولا در زیباترین جدایی سال!

به گزارش "ورزش سه"، گواردیولا ممکن است برنامه‌ای برای ترک سیتی در آینده نزدیک نداشته باشد، اما کلوپ در ژانویه با اعلام خبر ترک لیورپول در پایان فصل، دنیای فوتبال را شگفت‌زده کرد.

این دو مربی سبک‌های متفاوت، تعریف‌شده و بسیار موفقی دارند. سیتی گواردیولا علاقه‌مند به مالکیت توپ و پاس‌های فراوان است، در حالی که لیورپول کلوپ بازی پر فشار و پر انرژی را ترجیح می‌دهد.

بخش ورزش بی‌بی‌سی نگاهی به رقابت این دو سرمربی مطرح لیگ برتر در سال‌های اخیر انداخته و بعضی از بازی‌های خاطره‌انگیز آنها در سال‌های اخیر را مرور کرده است.

2003276

بولت پرسپولیسرقابت قهرمانی
منچسترسیتی زیر نظر پپ گواردیولا تاکنون فصلی را پایین‌تر از رتبه سوم جدول لیگ برتر تمام نکرده است. لیورپول کلوپ کاری که کرد این بود که مانع کسب شش عنوان قهرمانی پیاپی در مسابقات فوتبال و البته بی‌سابقه توسط سیتی در انگلیس شد. وقتی کلوپ در اکتبر ۲۰۱۵، به جای برندون راجرز اخراج‌شده، به آنفیلد آمد، گفت: «اگر چهار سال اینجا بمانم، مطمئن هستم که یک عنوان قهرمانی خواهیم داشت.»

برای او شاید چهار سال و نیم طول کشید، اما باعث شد انتظار سی ساله لیورپول پایان یابد و جایگاه افسانه‌ای او در آنفیلد تثبیت شود. نه ماه پس از انتقال کلوپ به انگلیس، گواردیولا هم به منچستر و ورزشگاه اتحاد آمد. سیتی در سال اول ورود پپ در لیگ برتر سوم شد، اما توانست در شش فصل بعد، پنج عنوان قهرمانی کسب کند.

نکته مهم تنها کسب تمام عناوین قهرمانی سال‌های اخیر توسط این دو سرمربی نیست، بلکه نوع رقابت و مسابقات آنها در راه قهرمانی بسیار جذاب بوده است. در فصل ۱۹-۲۰۱۸، لیورپول چهارمین امتیاز بالای خود در تاریخ لیگ برتر انگلیس را به دست آورد، اما قهرمان لیگ نشد و سیتی با ۹۸ امتیاز در مقابل ۹۷ امتیاز لیورپول به قهرمانی رسید.

فصل ۲۲-۲۰۲۱، شاهد یکی از هیجان‌انگیزترین روزهای پایانی تاریخ لیگ برتر بود. لیورپول در شش دقیقه پایانی دو گل زد و ولوز را با نتیجه ۳-۱ شکست داد و سیتی هم پس از دقیقه ۷۵، سه گل زد و با نتیجه ۳-۲ استون ویلا را شکست داد تا قهرمان آن فصل لیگ برتر شود. پپ گواردیولا جام‌های مهمی در انگلیس بدست‌ آورده است، اما رشد سیتی پیش از ورود او آغاز شده بود.

2003277

بولت پرسپولیسیک رقابت محترمانه
کلوپ گفت: «من و پپ بهترین دوست هم نیستیم، زیرا یکدیگر را نمی‌شناسیم، اما من به او احترام زیادی می‌گذارم و می‌دانم که او هم به کاری که ما انجام می‌دهیم، احترام می‌گذارد. برای رقابت، نیازی به بی‌احترامی نداریم.»

گواردیولا، زمانی که سرمربی بارسلونا بود، چند سال درگیر رقابتی تلخ با مورینیو، سرمربی رئال مادرید، بود. اما او گفت: «یورگن بزرگترین رقیب من در دوران حرفه‌ای‌ام بوده. مورینیو هم البته هیجان‌انگیز است و رقیب او هم بوده‌ام، اما مقابل لیورپول دفعات بیشتری بازی کرده‌ام.»

بولت پرسپولیسرقابتی که از آلمان شروع شد، به کجا ختم خواهد شد؟
پپ گواردیولا (پنج بار) و یورگن کلوپ (یک بار) از سال ۲۰۱۸ قهرمانی لیگ برتر را کسب کرده‌اند. زمانی که گواردیولا هنوز در بارسلونا بود، کلوپ هدایت دورتموند را بر عهده داشت و این تیم را در فصل‌های ۱۱-۲۰۱۰ و ۱۲-۲۰۱۱ به قهرمانی بوندسلیگا رساند؛ یعنی دقیقا همان دو فصلی در سال‌های اخیر که بایرن در رسیدن به قهرمانی ناکام بود. اولین بازی گواردیولا به عنوان سرمربی بایرن در ژوئیه ۲۰۱۳ برابر کلوپ در سوپرجام آلمان بود که دورتموند در این مسابقه ۴-۲ پیروز شد.

هافبک سابق تیم ملی اسپانیا گفته که روزی دوست دارد سرمربی یک تیم ملی شود و برزیل و انگلیس کشورهایی هستند که او تمایل به کار در آنها دارد.

2003278

بولت پرسپولیسدیدارهای کلاسیک بین دو سرمربی
امیدهای منچسترسیتی برای یک فصل بدون شکست در لیگ برتر در هفته ۲۳ مقابل لیورپول از دست رفت. در نیمه اول، ابتدا لیورپول با گل چمبرلین پیش افتاد. اما لروی سانه گل تساوی را زد تا دو تیم ۱-۱ به رختکن بروند. برناردو سیلوا در دقیقه ۸۴ یک گل و ایلکای گوندوگان هم در وقت‌های تلف‌شده گل دیگری زدند. اما در نهایت سیتی موفق به زدن گل تساوی نشد و بازی۴-۳ به پایان رسید.

لیورپول بار دیگر در مسابقه رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، مقابل سیتی به برتری رسید. این مسابقه‌ای بود که در نهایت سرنوشت قهرمانی لیگ برتر در فصل ۱۹-۲۰۱۸ را رقم زد.

2003279

این تنها باخت لیورپول در آن فصل لیگ برتر بود و اگر پیروز می‌شد با ده امتیاز اختلاف نسبت به سیتی در صدر جدول قرار می‌گرفت. اما چنین نشد و سیتی که در ادامه فصل تنها سه امتیاز دیگر از دست داد، به مقام قهرمانی رسید.

لیورپول در صورت پیروزی به صدر جدول می‌رسید، اما دو بار عقب افتاد و مجبور شد برای جبران تلاشی فوق‌العاده‌ کند تا حداقل یک امتیاز بدست آورد. کوین دیبروینه و دیگو ژوتا گل‌های اول دو تیم را زدند. در نیمه دوم، گابریل ژسوس سیتی را پیش انداخت اما مانه چند ثانیه پس از شروع مجدد، بازی را به تساوی کشاند. جک گریلیش یکی از گل‌ها را جبران کرد و در ادامه، برناردو سیلوا هم در وقت‌های تلف شده گلزنی کرد، اما در نهایت سیتی نتوانست بازی را مساوی کند و در ومبلی بازی را واگذار کرد.

منبع: بی‌بی‌سی

دیدگاه‌ها