کد خبر : 2010343 | 04 فروردين 1403 ساعت 14:06 | 82.5K بازدید | 105 دیدگاه

پرسپولیس تماشایی، در بیم و امید قهرمانی

اوسمار کت بهاره یحیی را قرض می‌گیرد!

در سال 1403 نگاه‌ها به اوسمار در رأس کادر فنی پرسپولیس ویژه خواهد بود.

اوسمار کت بهاره یحیی را قرض می‌گیرد!

به گزارش "ورزش سه"، با قربانی شدن دستیاران یحیی گل‌محمدی بعد از واگذاری رقابت قهرمانی به تیم فرهاد مجیدی، پای مربیان خارجی به کادر‌فنی پرسپولیس باز شد. ایجنت‌ها شروع به معرفی مربیان مختلف برای پرکردن جای حمید مطهری دستیار اول یحیی به او کردند و گزینه‌های اروپایی و آمریکای جنوبی مختلفی به گل‌محمدی پیشنهاد شد. یحیی همراه با دستیاران ایرانی‌اش رزومه تک تک این افراد را بررسی کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدند تا اوسمار لوس ویرا را به پرسپولیس بیاورند.

در رزومه اوسمار اولین چیزی که عجیب به نظر می‌رسید اینکه او هیچگاه برای مربیگری از برزیل خارج نشده و حالا باید هزاران کلیومتر دورتر چالش تازه‌ای را آغاز می‌کرد. اوسمار خیلی دیر به پرسپولیس اضافه شد و یکی، دو هفته اول در تمرین بیشتر نظاره‌گر بود اما کم‌کم کار را در درست گرفت و یحیی طراحی تمرین را به او سپرد.

بعدتر اوسمار لب خط طولی به یحیی نزدیک می‌شد و در جریان مسابقه و تغییرات حین بازی به او مشورت می‌داد تا مشخص شود دستیار اول او این برزیلی کم‌حرف است که در نشست‌های مطبوعاتی گزیده حرف می‌زد. اوسمار برعکس خیلی از برزیلی‌ها با اینکه از کشورش خارج نشده بود انگلیسی را می‌دانست، اما آنقدر مسلط نبود تا مصاحبه‌های مطبوعاتی‌اش و زمانی که جای یحیی به سالن کنفرانس می‌رفت زیاد حرف بزند ضمن اینکه جایگاهش به عنوان دستیار اجازه بیرون رفتن از مرزهای یک دستیار را به او نمی‌داد.

1983758

اوسمار با پرسپولیس در آخرین روزهای بهار سال 1402 سه‌گانه‌ای تاریخی به دست آورد و فصل دوم را به عنوان یک مربی برنده شروع کرد اما تصور نمی‌کرد در اولین روزهای سال 2024 مسئولیت مهم سرمربیگری در پرطرفدارترین تیم ایران به او سپرده شود. اوسمار وقتی سرمربی پرسپولیس شد که حتی بعد از یک سال و نیم حضور در ایران کمتر کسی از او اطلاعات دقیقی از لحاظ فوتبالی و شخصیتی داشت. او در بدو ورود به ایران در هتل اسکان داشت، اما حالا در آپارتمانی که باشگاه در منطقه سعادت‌آباد برایش اجاره کرده زندگی می‌کند و هر روز مسیر این منطقه در شمال غربی تهران تا کمربندی آزادگان در حاشیه جنوب غربی پایتخت را با راننده‌ای که در اختیارش گذاشته‌اند طی می‌کند.

اوسمار فرد خوش‌مشربی است، اما با تصور عمومی از برزیلی‌ها تا حدودی تفاوت دارد. به لحاظ چهره شاید شباهت زیادی به برزیلی‌های سبزه‌رو نداشته باشد، اما آدم خشکی هم نیست. شخصیتش تلفیقی از مربیان با دیسیپلین و منعطف است که به‌موقع با بازیکنانش گرم می‌گیرد و اهل خنده و شوخی هم هست. اوسمار به کارش اهمیت زیادی می‌دهد و یک مربی جدی است. او برای مربیگری وقت می‌گذارد و فوتبال را با تمام جزئیاتش دوست دارد. به خاطر اهمیتی که به کارش می‌دهد در کار مربیگری بسیار جدی است و برای تک تک امور فنی پلن دارد و مدام فکر می‌کند.

همسر او یک دکتر دامپزشک است و در برزیل بیمارستان دامپزشکی دارد، اما در یک سال و نیم گذشته تنها دو بار به تهران آمده و کنار لوس ویرا بوده است. این مربی 49 ساله که فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی است در بیستمین سال مربیگری‌اش هدایت پرسپولیس را در دست گرفت. او از پاسو فوندو می‌آید؛ جایی در ایالت ریو گرانده جنوبی در جنوب غربی برزیل. اوسمار فردی معتقد و مذهبی است و نشانه‌های این ویژگی‌اش را روی نیمکت پرسپولیس هم بروز داده است.

2001303

او به سبک مربیان برزیلی شور و نشاط را به مدل بازی پرسپولیس آورده است و با اینکه در بیست سال اخیر تیم سرخ پایتخت هیچوقت از بازیکن برزیلی شانس نیاورده اما انگار با این برزیلی به همان جاهای خوبی هدایت می‌شود که قبلاً توسط برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی هدایت شده و رسیده بود. رناتو آگوستو، پائولینیو، مالکوم، آلیسون بکر، لوئیز آدریانو و البته الکساندر پاتو که در زمستان 1402 بحث حضورش در پرسپولیس مطرح شد از مهمترین بازیکنانی هستند که اوسمار در برزیل با آنها به عنوان مربی کار کرد.

اوسمار در مربیگری یک انسان ایده‌آل‌گراست و می‌خواهد چیزی مابین واندرلی لوکزامبورگو و فیل اسکولاری بزرگ باشد. او در دنیای مدرن مربیگری نیز از پپ گواردیولا و یورگن کلوپ پیروی می‌کند و دوست دارد کاملاً به‌روز باشد. اوسمار ویرا انسان ایده‌آل‌گرایی است و در مربیگری دنبال اهداف بزرگی می‌گردد. روزی که قصد کرد از برزیل خارج شود با خودش عهد کرد که باید برای بزرگتر کردن دنیای مربیگری‌اش چالش‌های تازه‌ای را از سر بگذراند و حالا در شروع یک دوران حساس و سرنوشت‌ساز قرار گرفته که فعلاً آغاز خوشی داشته و به نوعی سامبا را به سرزمین سرخ‌ها آورده است تا بلکه به عنوان اولین سرمربی برزیلی تاریخ پرسپولیس قدم بزرگی برای شروع دوران موفق دیگری در این باشگاه بردارد.

اوسمار درباره حضور در ایران و چالش تازه‌ای که از سر می‌گذراند، در مصاحبه‌ای گفته بود: «برایم تجربه خوبی است. با خودم عهد کردم که خارج از برزیل کار کنم. شروع به یادگیری زبان انگلیسی و مطالعه در خصوص سایر لیگ‌های فوتبالی کردم. آدم خوش‌شانسی هستم، چون در برزیل اگر 3 یا 4 بازی نتیجه نگیرید، بیرون‌تان می‌کنند و من فقط 8 یا 9 ماه بیکار ماندم. به خاطر همین هم بود که هیچ‌گاه به کار در خارج از کشور فکر نکردم، ولی بعد این طرح را برای خودم ریختم.»

2002588

اوسمار از نخستین روزهای سرمربیگری اش در پرسپولیس یک نکته را صادقانه با هواداران این تیم در میان گذاشت. او صراحتا گفت تنها نتایج مشخص می‌کند که او سرمربی خوبی برای تیمشان خواهد بود یا نه. البته که نتایج این برزیلی در روزهایی که نقش سرمربی را برعهده داشته تا اینجا راضی‌کننده بوده است؛ 7 بازی، 5 برد، یک باخت و یک مساوی.

با این وجود آنچه بیشتر از نتایج مورد توجه هواداران پرسپولیس و حتی پیشکسوتان و منتقدان سختگیر پرسپولیس قرار گرفته تغییراتی است که در سبک بازی پرسپولیس اتفاق افتاده و همین باعت شده تا علاوه بر نتایج این برزیلی به خاطر تغییرات مثبت در فرم بازی پرسپولیس بیشتر از آنچه تصور می‌شد از سوی هواداران و پیشکسوتان تحویل گرفته شود.

اما اصل قصه از اینجا به بعد شروع خواهد شد. رقابت در 9 هفته پایانی لیگ برتر به اوج خواهد رسید و تیم اوسمار در موقعیتی نسبتا مشابه سال گذشته فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد که باید منتظر ماند و دید این برزیلی پرتلاش و فنی قادر خواهد بود کار بزرگ یحیی در بهار 1402 را تکرار کند یا در  رقابت با نکونام، مورایس و خمس کم می‌آورد.

دیدگاه‌ها