کد خبر : 2010384 | 04 فروردين 1403 ساعت 19:19 | 48.7K بازدید | 68 دیدگاه

12 امتیاز در بیست روز، جبرانش کن!

ده فرمان مورایس برای بازگشت سپاهان به لیگ

تمامی اعضای تیم فوتبال سپاهان باید با تمام توان و با ظرافتی مثال زدنی وظایف خود را با شروع دوباره مسابقات انجام بدهند و جایی برای اشتباه ندارند.

ده فرمان مورایس برای بازگشت سپاهان به لیگ

به گزارش "ورزش‌ سه"، طبق برنامه اعلامی از سوی سازمان لیگ سپاهان با یک برنامه بسیار فشرده در شروع سال جدید مواجه شده؛ آنها باید طی 20 روز 6 مسابقه سرنوشت‌ساز برگزار کنند و اگر مدیریت باشگاه، کادر فنی و هواداران تمام توان و تمرکز خود را به کار نگیرند و هدف‌های مشترکی نداشته باشند، عبور باصلابت و با سلامت از این مسیر غیرممکن خواهد بود.
در این بین مسئولیت کادر فنی از دو ضلع دیگر سنگین‌تر است و درنهایت مورایس و دستیاران پرتغالی‌اش هستند که باید پاسخگوی نتایج کسب شده در دومین سال حضور در ایران باشند؛ سالی که فقط قهرمانی می‌تواند دستاورد قابل اتکایی برای آنها و به طور کلی مجموعه سپاهان باشد که فصل را با مدیریت محمدرضا ساکت با جنجالی‌ترین و خبرسازترین شکل ممکن آغاز کرد. البته که حتی دو قهرمانی (لیگ و جام حذفی) همچنان در دسترس هستند.

اما برای این موفقیت نسخه دشواری پیش روی مورایس قرار دارد که به عنوان رهبر اصلی تیم باید مو به مو آنها را اجرا کند و امیدوار باشد که نه خودش و نه سایر اعضای تیم فوتبال سپاهان در انجام وظایفی که به آنها محول می‌شود، قصوری نداشته باشند.
در زیر به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌تواند به سپاهان برای عبورِ با سلامت و صحت از تونل وحشتی که پیش روی آنها قرار گرفته کمک کند:

1- اخراجی نده 
سپاهان پس از بازی برابر فولاد خوزستان که با پیروزی تمام کرده بود و اخراجی نداده بود، در آخرین بازی سال هم اخراجی داد تا روند این تیم در گرفتن کارت قرمز ادامه داشته باشد. آنها تاکنون در 28 بازی این فصل (لیگ برتر و لیگ قهرمانان) 13 اخراجی داشته‌اند که آنها را به عنوان خشن‌ترین تیم جهان از این حیث معرفی می‌کند و اگر می‌خواهند 6 مسابقه پیش رو را با سلامت پشت سر بگذارند، یکی از زمینه‌های آن این است که دیگر اخراجی ندهند.
فرشاد احمدزاده آخرین بازیکنی است که از سپاهان کارت قرمز را تجربه کرده و به همین دلیل در مصاف حساس مقابل تراکتور در تبریز حضور ندارد. بی‌شک او بازیکنی کلیدی به شمار می‌رود که عدم حضورش به چشم می‌آید.

2003885

2- مقاومت در برابر محرومیت 
چالش دیگر سپاهان در بازی‌های فشرده پیش رو و به طور کلی مسابقاتی که تا پایان فصل دارند این است که تا حد امکان کارت زرد نگیرند تا سه کارته یا چهار کارته شوند و حضور در یک مسابقه را در حیاتی‌ترین برهه برای سپاهان از دست دهند.

3- استفاده از بازیکنان توانمند در پست‌های مختلف  
قوانین مربوط به سقف بودجه سبب شد تا سپاهان در پنجره زمستانی اصلا شبیه پنجره تابستانی‌ لیگ بیست و سوم نباشد. احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و ارشیا سرشوق از اردوی این تیم جدا شدند و عیسی عباس و علی اصغر اعرابی به تیم اضافه شده‌اند که البته هنوز نتوانسته‌اند در ترکیب تیم جا بیفتند. به همین دلیل مورایس در بازی‌های فشرده با کمبود بازیکن مواجه است و تنها راه پشت سر گذاشتن این بحران استفاده از بازیکنان چند پسته است. امید نورافکن، برایان دابو، رضا اسدی و فرشاد احمدزاده از جمله بازیکنان سپاهان هستند که توانایی بازی در چند پست را دارند و در روزهای پرفشار پیش رو می‌توانند کمک بزرگی به مورایس باشند که نشان داده به استفاده از این سیستم بی‌علاقه نیست.

4- استراحت دادن به بازیکنان کلیدی و حفاظت از آنها 
رضا اسدی، شهریار، مغانلو، محمد کریمی، رامین رضائیان و برخی نفرات دیگر چهره‌های کلیدی ترکیب سپاهان به شمار می‌روند و مورایس در بازی‌های پیش رو چاره‌ای جز استراحت دادن به آنها در برخی مسابقات و استفاده از سیستم چرخشی ندارند. در واقع اگر مورایس بخواهد به صورت کامل از بازیکنان کلیدی‌اش استفاده کند، آنها را هم در معرض مصدومیت و هم در خط محرومیت قرار می‌دهد. برای این کار باید مورایس به بازیکنان باتجربه‌تر تیمش نظیر کاوه رضایی و همینطور خریدهای جدیدش بیشتر اعتماد کند و البته آنها نیز پاسخ مناسبی به این اعتماد داشته باشند و از سوی دیگر به کار گیری از بازیکنان جوان‌تر بیشتر در دستور کار مورایس قرار بگیرد و به بازیکنان مستعدی نظیر عباس حبیبی و اسماعیل قلی زاده بیشتر فرصت داده شود.

5- پیدا کردن سیستم پایه 
هر مربی شناخته شده در دنیا جدا از فلسفه بازی، آرایش و سیستم مختص به خود را هم دارد. به عنوان مثال گوآردیولا از دوران حضور در بارسلونا با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند که البته شعاع حرکتی بازیکنانش با توجه به استراتژی هر مسابقه تغییر می‌کند. 
سپاهان در دو سه ماهی که نتیجه نمی‌گرفت، از آرایش پایه خود دور شده بود. مورایس طی دو فصل حضور در فوتبال ایران نشان داده که به سیستم 3-3-4 علاقمند است که این آرایش در سال جدید با شعاع حرکتی متفاوت برای برخی بازیکنان نظیر احمدزاده و اسدی همراه بوده و در طول مسابقات به آرایش 2-4-4 تبدیل شده است.
با این حال بازگشت به سیستم پایه سبب شد تا سپاهان فصل را با موفقیت تمام کند. می‌توان گفت برخلاف روزهایی که سپاهان نتیجه نمی‌گرفت و ترکیب تیم هم برای اهالی فوتبال و حتی کارشناسان چندان قابل پیش بینی نبود، مورایس بار دیگر ترکیب اصلی خود را پیدا کرده و این مهم می‌تواند شروع کار این مربی پرتغالی در احیا کردن سپاهان باشد. به عنوان مثال بازگشت رضا شکاری به ترکیب اصلی به خوبی جواب داده و او در سه مسابقه انتهای سال موفق به گلزنی شد. در این بین آماده شدن بازیکنانی نظیر برایان دابو و سیاوش یزدانی هم حسابی به کار مورایس آمده تا دست بازتری برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش داشته باشد. ضمن اینکه محمدجواد حسین‌نژاد هم با پایان مصدومیت در دسترس قرار گرفته و آریا یوسفی هم به عنوان یک مهره چند پسته دیگر به زودی تمرینات گروهی را از سر می‌گیرد.

2003887

6- جزئیات را رعایت کن، حداقل 12 امتیاز بگیر 
آخرین بازی سپاهان در برنامه فشرده‌ای که در پیش دارد، بازی با استقلال ملاثانی در اهواز است که آسان‌ترین مسابقه این تیم به شمار می‌رود. پیش از آن نتایجی که مورایس و شاگردانش در 5 مسابقه لیگ برتر کسب کرده‌اند، تا حد زیادی تکلیف آنها را مشخص کرده است. 
در واقع اگر بخواهیم به طور واضح بگوییم اگر سپاهانی‌ها نتوانند از 5 بازی حساسی که در پیش دارند، 12 امتیاز یا بیشتر بگیرند، شاید از همین هفته‌های میانی نیم فصل دوم شانس قهرمانی را از دست بدهند و در این صورت کسب سهمیه آسیایی هم با توجه به پایین آمدن انگیزه ستاره‌های این تیم دشوار می‌شود و به خطر می‌افتد.
سپاهان باید به فکر کسب حداکثر امتیاز از 5 بازی پیش رو در لیگ برتر باشد و در این صورت است که شاید بتواند 5 شکست متوالی و ناباروانه‌ای که در زمستان تجربه کرد را جبران کند. این 5 مسابقه که یکی از آنها دربی است و یکی هم مصاف دشوار در تبریز مقابل تراکتور به نوعی می‌تواند شخصیت تیمی طلایی‌پوشان اصفهانی را نیز به رخ بکشد.

در این مسیر یکی از نکات مهمی که باید به آن دقت شود، نرخ تبدیل موقعیت‌های گلزنی به گل است که درصد آن در سپاهان بسیار پایین است و بازیکنان این تیم موقعیت‌های زیادی را در مسابقات از دست می‌دهند که در آخرین شکست این تیم مقابل پیکان رد پای این نقطه ضعف کاملا مشهود بود.

7- انتخاب مدیرعامل
پس از استعفای منوچهر نیکفر که پس از شعارهای هواداران رفتن را به ماندن ترجیح داد، هیئت مدیره باشگاه سپاهان در آستانه یک انتخاب سرنوشت‌ساز قرار گرفته است. آنها باید خیلی زود درباره جانشین نیکفر که در فضای مجازی صحبت درباره آن زیاد است به جمع بندی برسند و مدیرعامل بعدی تیم را انتخاب کنند.

8- همسو بودن سه ضلع سپاهانی 
سپاهان در لیگ بیست و سوم با چالش‌های زیادی روبرو شده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به سقف قرارداد بود. این مشکلات در ادامه وقتی با نتیجه نگرفتن تیم همراه شد، باعث فاصله گرفتن هواداران از مدیریت، مورایس و شاگردانش شد و پیش از اینکه سال به پایان برسد شاهد شعارهایی از سوی هواداران سپاهانی علیه مدیریت، کادر فنی و بازیکنان بودیم. این فضا درنهایت به استعفای منوچهر نیکفر منجر شد که در واقع طی سه ماه حضورش سعی کرد مشکلاتی که از ابتدای فصل به او رسیده بود را حل و فصل کند، اما نتیجه نگرفتن تیم راهی جز جدایی پیش روی او باقی نگذاشته بود.

2003888

9- بیست روز سرنوشت‌ساز برای نشان دادن اتحاد 
سپاهان روزهای تعیین‌کننده‌ای را در پیش دارد و اگر می‌خواهد از این روزها جان سالم به در ببرد، باید هواداران، مدیریت و کادر فنی و بازیکنان در یکسو عمل کنند و هریک با انجام درست و به موقع وظیفه خود بخشی از ماشین سپاهان را به حرکت درآورند. برای این کار مورایس، دستیارانش و بازیکنان باید تا حد امکان کم نقص باشند؛ مدیریت در راستای هدف‌های تیم و هواداران گام بردارد و هواداران هم در فرصت کم باقی‌مانده به حمایت از تیم بپردازند و انتقادات، گلایه‌ها و دلخوری‌هایشان را بگذارند برای وقت مناسب.

10- در انتظار لغزش رقبا 
اگرچه سپاهان بازی‌های حساس و فشرده‌ای در پیش دارد ولی برای رقبا هم تقریبا شرایط همینطور است و مورایس و شاگردانش می‌توانند امیدوار به لغزش آنها هم باشند. البته این در صورتی است که خودشان بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند و در صورتی که این دو فاکتور در کنار هم قرار بگیرند، سپاهان بار دیگر می‌تواند مانند هفته‌های ابتدایی به مدعی اول قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی بدل شود.

دیدگاه‌ها